طراحی مدل شایستگیهای مدیران آموزش عالی دانشگاه تکریت عراق با رویکرد داده بنیاد
الموضوعات :حسيب عفتيان علي 1 , محمدعلی نادی 2 , خالد احمد جاسم 3 , سعید شریفی 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
2 - استاد تمام گروه علوم تربيتي، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامي، اصفهان، ايران
3 - استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تکریت، عراق.
4 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
الکلمات المفتاحية: شایستگی, مدیران دانشگاه, تکریت عراق, داده بنیاد,
ملخص المقالة :
بخش اول پژوهش در چارچوب پژوهش کیفی با استفاده از روش گراندد تئوری انجام گردید. بر مبنای اصل اشباع نظری از تعداد 18 نفر از صاحبنظران مطلع حوزه موردمطالعه با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند وابسته به معیار مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل آمد. برای سنجش اعتبار یابی دادهها از دو روش بازبینی دو کدگذار و مرور خبرگان غیر شرکتکننده در پژوهش، بازگشت به مصاحبهشوندگان استفاده گردید. دادهها طی چند مرحله کدگذاری باز و محوری و گزینشی بر اساس مدل اشتراس و کوربین مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج بخش کیفی در قالب مدل پارادایمی شامل شرایط علی (تحلیل و تصمیمگیری استراتژیک، انگیزه و توانمندسازی تیمی، ارتقای کیفیت آموزشی و دانشگاهی، فناوری و نوآوریهای آموزشی، مهارتهای اقناعی و تأثیرگذاری، چالشهای اخلاقی و شفافیت، تأثیر باورها و ارزشهای فردی)، شرایط زمینهساز (تطبیقپذیری و انعطاف در رهبری، توسعه حرفهای و بهبود مهارتها، مدیریت هوش عاطفی و اجتماعی، بهبود روابط و تعاملات سازمانی، تأثیرات روانی و عملکرد فردی، محدودیتهای مالی و منابع انسانی، تأثیر استراتژی بر ساختار و عملکرد)، شرایط مداخلهگر (موانع انگیزشی و عملکرد، موانع بوروکراسی، مشکلات منابع مالی و انسانی، چالشهای اخلاقی و شفافیت، مشکلات روابط در انتصابات مدیریتی، بیثباتی سیاسی) راهبردها (ارزیابی عملکرد و توسعه حرفهای، حمایت و تقویت عملکرد مدیریتی، هدفگذاری و برنامهریزی استراتژیک، ترویج پژوهش و توسعه دانش، مهارتهای اقناعی و تأثیرگذاری، استفاده از شبکههای اجتماعی برای تبادل دانش، پیوند ارزیابیها با توسعه )
1. عرفانی خانقاهی، مهشاد، بهرام زاده، حسینعلی، و سعیدی، هادی. (1400). ارائه الگوی شایستگی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی. جامعه شناسی آموزش و پرورش، 7(1 )، 319-331. SID. https://sid.ir/paper/1063081/fa
2. حسینقلی زاده، رضوان، متاجی نیم ور، علیه، و امراهی، اکبر. (1396). طراحی برنامه آموزشی مدیران دانشگاه فردوسی مشهد بر مبنای رویکرد شایستگی. آموزش و توسعه منابع انسانی، 4(15 )، 39-60. SID. https://sid.ir/paper/255588/fa
3. کیخا، احمد. (1399). ارائه الگوی شایستگیهای مدیران در دانشگاه علوم پزشکی مبتنی بر تحلیل تم. طب و تزکیه، 29(1 )، 24-36. SID. https://sid.ir/paper/373221/fa
4. قلی پور، رحمت اله، سیدجوادین، سیدرضا، و روزبهان، محمدولی. (1397). طراحی الگوی شایستگی مدیران دانشگاهی مبتنی بر سند دانشگاه اسلامی. مدیریت منابع در نیروی انتظامی، 6(2 )، 1-34. SID. https://sid.ir/paper/513029/fa
5. حبیبی، سیده فاطمه، امیریان زاده، مژگان، زارعی، رضا، و احمدی، عباداله. (1400). شناسایی مولفه های شایستگی رهبری مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 12(2 (پیاپی 48) )، 206-218. SID https://sid.ir/paper/999664/fa.
6. رضایت، غلامحسین، یمنی دوزی سرخابی، محمد، کیامنش، علیرضا، و نوه ابراهیم، عبدالرحیم. (1390). طراحی الگوی شایستگیهای روسای دانشگاه های دولتی ایران. آموزش عالی ایران، 4(1 (پیاپی 13))، 47-84. SID. https://sid.ir/paper/135870/fa
7. رضایت، سیدعلی، محمدی، مهدی، و صفیان، مهدی. (1399). طراحی مدل شایستگی مدیران دانشگاههای سازمانی (مورد مطالعه: یک دانشگاه وابسته به سازمان نظامی). مدیریت در دانشگاه اسلامی، 9(2 (20) )، 217-240. SID. https://sid.ir/paper/401893/fa
8. قموشی، زهرا، پورکریمی، جواد، و عزتی، میترا. (1400). شایستگی های اخلاقی مدیران دانشگاهی: مطالعه ای فراترکیب. راهبرد فرهنگ، 14(54 )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/509867/fa
9. عرب کلمری, محبوبه, یحیی زاده فر, محمود, طهماسبی روشن, ندا, رزاقی اوجی تالار, محسن. (1401). بررسی تاثیر شایستگیهای مدیران بر استراتژیهای حل تعارض در دانشگاه علوم پزشکی بابل. مطالعات برنامه ریزی آموزشی, 11(22), 199-212. doi: 10.22080/eps.2023.23379.2114
10. روزبهان محمدولی، قلی پور رحمت اله، سید جوادین سید رضا. بهینه سازی الگوی شایستگی مدیران دانشگاهی با تکینک دلفی-فازی و رویکرد مفهوم سازی داده بنیاد. تحقیق در عملیات در کاربردهای آن. ۱۴۰۱; ۱۹ (۱) :۵۷-۸۰
11. Abdulhasan, Sadeq & Hussein, Mustafa & Kawakib, Azeez & Hammoodi,. (2020). Managerial Competency and its Reflection on Achieving Organisational Excellence: An Exploratory Study in the Iraqi Ministry of Higher Education and Scientific Research at a Departmental Level.
12. Agnihotri, A., & Misra, R. K. (2023). Emotional & technological impact on managerial competencies: outlining the development agenda. Development and Learning in Organizations: An International Journal, 37(4), 22-25.
13. de Hei, M., Tabacaru, C., Sjoer, E., Rippe, R., & Walenkamp, J. (2020). Developing intercultural competence through collaborative learning in international higher education. Journal of Studies in International Education, 24(2), 190-211.
14. Dervenis, C., Fitsilis, P., & Iatrellis, O. (2022). A review of research on teacher competencies in higher education. Quality assurance in education, 30(2), 199-220.
15. Ghorbani, A. (2023). A review of successful construction project managers’ competencies and leadership profile. Journal of Rehabilitation in Civil Engineering, 11(1), 76-95.
16. Halberstadt, J., Timm, J. M., Kraus, S., & Gundolf, K. (2019). Skills and knowledge management in higher education: how service learning can contribute to social entrepreneurial competence development. Journal of Knowledge Management, 23(10), 1925-1948.
17. Khan, S. (2018). Demystifying the impact of university graduate’s core competencies on work performance: A Saudi industrial perspective. International Journal of Engineering Business Management, 10, 1847979018810043.
18. Le, T. T. H., Tran, T., Trinh, T. P. T., Nguyen, C. T., Nguyen, T. P. T., Vuong, T. T., ... & Vuong, Q. H. (2019). Reading habits, socioeconomic conditions, occupational aspiration and academic achievement in Vietnamese junior high school students. Sustainability, 11(18), 5113.
19. Liao, M., Fang, J., Han, L., Wen, L., Zheng, Q., & Xia, G. (2023). Boosting eCommerce sales with livestreaming in B2B marketplace: A perspective on live streamers’ competencies. Journal of Business Research, 167, 114167.
20. Núñez-Canal, M., de Obesso, M. D. L. M., & Pérez-Rivero, C. A. (2022). New challenges in higher education: A study of the digital competence of educators in Covid times. Technological Forecasting and Social Change, 174, 121270.
21. Pamuji, S., & Limei, S. (2023). The Managerial Competence Of The Madrasa Head In Improving Teacher Professionalism And Performance At Mi Al-Maarif Bojongsari, Cilacap District. Pengabdian: Jurnal Abdimas, 1(2), 66-74.
22. Riyanti, A., Sudadi, S., Rubiarko, S. I., Mutmainah, M., & Damanik, S. (2023). Path Analysis of the Influence of Teacher Perception on Managerial Competency and Principal Supervision on Teacher Performance.
23. Schöning, S., & Mendel, V. (2023). Basics of Competence Orientation. In Competence Development in Controlling and Management Accounting: With Systematic Personnel Development to Success (pp. 81-149). Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden.
24. Letina, A. (2020). Development of students’ learning to learn competence in primary science. Education sciences, 10(11), 325.
25. Ogunsola, S. A. (2017). Evaluating managerial competence of small, medium and micro-entrepreneurs to ensure sustainable economic development in eThekwini Municipal area (Doctoral dissertation).
26. Mikła, A. (2025). Managerial Competencies Management–A Practical Approach. Education Excellence and Innovation Management: A, 17909-17915.
27. Hashim, M. Z., Chao, L., Wang, C., & Awan, S. H. (2024). The influence of project managers competencies on project success with the project knowledge management as a mediator. Middle East Journal of Management, 11(2), 107-126.
28. Mokyr, J. (2024). Diversity, Pluralism and Tolerance: The Roots of Economic Progress?. Capitalism and Democracy, forthcoming.
29. Lopez, N., Shingler, K., Real, C., Nirkhiwale, A., & Quick, K. (2024). Cultural competency in dental education: developing a tool for assessment and inclusion. Journal of Dental Education.
30. Banerjee, P. (2024). Connecting the dots: a systematic review of explanatory factors linking contextual indicators, institutional culture and degree awarding gaps. Higher Education Evaluation and Development.
31. Pathak, S., & Muralidharan, E. (2024). Contextualizing emotional intelligence for commercial and social entrepreneurship. Small Business Economics, 62(2), 667-686.
32. Stoewen, D. L. (2024). The vital connection between emotional intelligence and well-being—Part 1: Understanding emotional intelligence and why it matters. The Canadian Veterinary Journal, 65(2), 182.
33. Pozo-Rico, T., Poveda, R., Gutiérrez-Fresneda, R., Castejón, J. L., & Gilar-Corbi, R. (2023). Revamping teacher training for challenging times: Teachers’ well-being, resilience, emotional intelligence, and innovative methodologies as key teaching competencies. Psychology research and behavior management, 1-18.
34. Iglesias Díaz, P., & Romero Pérez, C. (2021). Aulas afectivas e inclusivas y bienestar adolescente: una revisión sistemática. Educación XX1. Revista de la Facultad de Educación, 24 (2), 305-350.
35. Escudero Muñoz, J. M., González González, M. T., & Rodríguez Entrena, M. J. (2018). Los contenidos de la formación continuada del profesorado:¿ Qué docentes se están formando?. Educación XX1: revista de la Facultad de Educación.
36. Gkintoni, E., Halkiopoulos, C., Dimakos, I., & Nikolaou, G. (2023). Emotional Intelligence as Indicator for Effective Academic Achievement within the School Setting: A Comprehensive Conceptual Analysis.
37. Freeman, H. (2024). Improving the Socio-Emotional Competence of Academic Nurse Educators: An Experimental Study.
38. Gunawan, J., & Aungsuroch, Y. (2017). Managerial competence of first‐line nurse managers: A concept analysis. International journal of nursing practice, 23(1), e12502.
39. Laghari, M. A., Hussain, S., & Khowaja, N. (2024). Katz Theory Implicating Head Teachers Managerial Skills. International Research Journal of Management and Social Sciences, 5(1), 241-257.
40. Rowlands, S. C. (2024). Skills of an Effective United States Air Force Program Manager: A Qualitative Descriptive Study of the Skills Required for United States Air Force Program Managers (Doctoral dissertation, Franklin University).
41. Hameed, D. T. (2024). Investigating the Textual Competence of Iraqi EFL University Students' Abilities in Essay Writing. Journal of Tikrit University for Humanities, 31(العدد (4)).
42. AL-ahbaby, T. D. A., & Al Azzawi, I. T. (2024). The influence of strategic competence on Iraqi EFL university students' conversations. JOURNAL OF LANGUAGE STUDIES, 8(1), 355-375.
43. Mahmood, R. R., Al-Safi, A. M., & Al-Lami, F. H. (2024). Assessment of Competencies of Districts’ Surveillance Officers in Iraq. AL-Kindy College Medical Journal, 20(1), 48-52.
44. Alkenany, R. M., Sharifi, S., Allamy, A., & Sadeghi, M. (2023). The Components of Intercultural Competencies of Iraqi Senior Managers in Health Organizations. Journal of World Sociopolitical Studies, 7(2), 213-245.
45. Al Halbusi, H., Klobas, J. E., & Ramayah, T. (2023). Green core competence and firm performance in a post‐conflict country, Iraq. Business Strategy and the Environment, 32(6), 2702-2714.
46. AlHusseiny, M., & Ilyas, O. (2024). Enhancing Iraqi EFL Learners’ Intercultural Communicative Competence by the Use of Authentic Materials. Journal of Education for Humanities, 4(13 القسم الاول), 619-648.
47. Saeed, H. K., Razak, N. A., & Aladdin, A. B. (2023). Factors Affecting Iraqi Academic Leaders' Communicative Competence in English: A Sequential Mixed Methods Study. World Journal of English Language, 13(7), 1-1.
48. Soltani, M. R., & Hakim, S. M. (2023). Designing the competency model of strategic managers using Smart PLS technique/Case study: Organizations of the Republic of Iraq. Altoosi University College Journal, (19).
49. Goulding, C. (2002). An exploratory study of age related vicarious nostalgia and aesthetic consumption. ACR North American Advances..
50. Glaser, B. G. & Strauss, A. L. (2017). The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research. Routledge