بررسی مقایسهای نگهداری ذهن، نارسایی هیجان و اجتناب شناختی در دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص و عادی
الموضوعات : Cognitive Psychology of Communicationمرضیه علیوندی وفا 1 , مریم محمدی منصور 2 , معصومه صمصامی 3
1 - دانشیار روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام ،ایلام ، ایران
3 - دانش آموخته روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
الکلمات المفتاحية: اختلال یادگیری خاص, نگهداری ذهن, نارسایی هیجان, اجتناب شناختی,
ملخص المقالة :
هدف: پژوهش حاضر باهدف مقایسه ی نگهداری ذهن، نارسایی هیجان و اجتناب شناختی در دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص و عادی انجام شد. روش: شیوه انجام پژوهش حاضر از نوع علّی _مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص و بدون اختلال یادگیری خاص پایه چهارم و پنجم ابتدایی شهرستان تبریز بودند. نمونهای شامل 60 نفر از دانشآموزان (30 دانشآموز عادی و 30 دانشآموز دچار اختلال یادگیری خاص) به روش نمونهگیری غیر تصادفی از جامعه پژوهش انتخاب و آزمونهای نگهداری ذهنی (عددی، حجم و وزن)، پرسشنامه ناگویی هیجانی تورنتو و پرسشنامه اجتناب شناختی سکستون و داگاس (2008) را تکمیل نمودند. بهمنظور بررسی فرضیهها، از تحلیل واریانس یکراهه مستقل استفاده شد. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل نتایج پژوهش نشان داد که بین دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص و عادی از لحاظ نگهداری ذهن، نارسایی هیجان و اجتناب شناختی تفاوت وجود دارد؛ به طوری که میزان نمره های دانش آموزان عادی در هر سه متغیر بهتر از دانش آموزان با اختلال یادگیری بود. نتیجه گیری: چنین استنباط می شود که متخصصان آموزشی و مداخلاتی می توانند از پتانسیل متغیرهای مورد مطالعه در حوزه های مورد نظر استفاده نمایند (05/0p<).
