مدلسازی ساختاری تفسیری ابعاد اجرای آنلاین برنامه درسی رسمی با تأکید بر تجربیات دوران کووید-19: نقش انگیزش کاری در بهبود فرآیندهای آموزشی
الموضوعات : تعالی منابع انسانی
گیتا زندیه
1
,
علاالدین اعتماد اهری
2
,
ذوالفقار رشیدی
3
1 - دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
الکلمات المفتاحية: برنامه درسی, برنامه درسی آنلاین, اجرای برنامه درسی, انگیزش کاری.,
ملخص المقالة :
این پژوهش به بررسی و سطحبندی ابعاد اجرای آنلاین برنامه درسی رسمی با توجه به چالشها و فرصتهای ناشی از پاندمی کووید-19 پرداخته است. این پژوهش، از لحاظ هدف، کاربردی و از منظر گردآوری دادهها، از نوع آمیخته است که در دو مرحله تحلیل کیفی و مدلسازی ساختاری تفسیری صورت پذیرفته است. جامعه آماری شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزههای مدیریت آموزشی و برنامهریزی درسی بود. در بخش کیفی ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و در بخش مدلسازی ساختاری تفسیری ابزار اصلی گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود. نتایج نشان داد که اجرای آنلاین برنامه درسی رسمی شامل ده بعد است: اهداف برنامه درسی آنلاین، یادگیرندگان، معلمان، محتوای آموزشی، گروهبندی یادگیرندگان، حضور در فرآیند یادگیری آنلاین، بهکارگیری فناوری اثربخش، چندهمزمانی، والدین، و ارزشیابی. پاندمی کووید-19 ضرورت توجه ویژه به فناوری، نقش والدین، و پشتیبانی آموزش آنلاین را برجسته کرد. نتایج مدلسازی ساختاری تفسیری نشان داد بیشترین وابستگی در متغیرهای یادگیرندگان، معلمان، محتوای آموزشی، و اهداف برنامه درسی آنلاین وجود دارد. در مقابل، متغیر پشتیبانی آموزش آنلاین کمترین وابستگی و بیشترین اثرگذاری را داشت. اهداف برنامه درسی بهعنوان متغیر وابسته و والدین، فناوری اثربخش، و پشتیبانی آموزش آنلاین بهعنوان متغیرهای مستقل شناسایی شدند. این پژوهش تأکید میکند که طراحی انعطافپذیر، استفاده مؤثر از فناوری، و ایجاد پشتیبانیهای لازم، عوامل کلیدی در موفقیت آموزش آنلاین هستند. همچنین، تجربیات کووید-19 فرصتی برای بهبود نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت آموزش آنلاین فراهم کرده است.
آزاد دولابی، بهروز؛ حکیم زاده، رضوان و جوادی پور، محمد (1378). واکاوی سازگاری شغلی معلمان ابتدایی در دورۀ پاندمی کرونا با رویکرد نظریۀ موقعیتی، اندیشه های نوین تربیتی، 20(1)، 145-159. https://doi.org/10.22051/jontoe.2023.41238.3632
ابراهیمی، سارگل, قاسم زاده؛ سوگند، جعفری بندرآبادی، فاطمه و محمدی فیض آبادی، مجاور (2023). بررسی تجارب زیسته معلمان زن پایه اول ابتدایی از آموزش مجازی در دوران همهگیری کرونا. نشریه علمی رویش روان شناسی، 12(2): 186-196. https://frooyesh.ir/article-1-4150-fa.html
امراله، امید و آزادی احمدآبادی، قاسم (1400). شناسایی و اولویتبندی موانع اجرای مجازی برنامه درسی رسمی در دوران شیوع جهانی بیماری کرونا (از دیدگاه معلمان و مدیران شاغل در مدارس شهر تهران)، مطالعات برنامه درسی، 16(61)، 1-26. https://www.jcsicsa.ir/article_108381.html
روشنی علی بنه سی، حسن؛ فتحی واجارگاه، کورش و خراسانی، اباصلت (1401). طراحی برنامه درسی نظام آموزش مجازی ایران براساس الگوی نه گانه کلاین در دانشگاه شهید بهشتی در سال تحصیلی ۱۳۹۲-۱۳۹۳؛ موانع و چالشها. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 15(4)، 318-309. http://edcbmj.ir/article-1-2778-fa.html
ساجدی فر، یوسف؛ ادیب، یوسف و طالبی، بهنام (1402). ارائه چارچوبی برای عناصر برنامه درسی مبتنی بر یادگیری مادالعمر با استفاده ظرفیت فضاهای مجازی، فناوری های آموزشی در یادگیری، 6(19)، 8-46. https://doi.org/10.22054/jti.2023.67184.1351
سلیمی، سمانه و فردین، محمد علی (1399). نقش ویروس کرونا در آموزش مجازی، با تأکید بر فرصتها و چالشها، فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 8(2)، 49-60. https://doi.org/10.30473/etl.2020.53489.3249 صفری شالی، رضا و اسلامی، مجتبی (1402). فرصتها و آسیبهای آموزش مجازی برای دانشآموزان در دوران اپیدمی کووید-19، تداوم و تغییر اجتماعی، 2(2)، 395-414. https://doi.org/10.22034/jscc.2023.20201.1079
قنبری پور طالمی، فرانک؛ خسروی بابادی، علی اکبر و عصاره، علیرضا (1398). طراحی برنامه درسی مبتنی بر توسعه سواد اطلاعاتی در دوره متوسطه دوم، اندیشه های نوین تربیتی، 15(3)، 161-148. https://doi.org/10.22051/jontoe.2019.24864.2557
کاردان، کامران؛ ماشینچی، علی اصغر و رنجبر، مختار (1401). طراحی الگوی شناختی-اجتماعی برنامه درسی مبتنی بر آموزش آنلاین در دوران پاندمی کووید-19 در کودکان، مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 9(3)، 31-43. http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-1466-fa.html
Akib, E., Imran, M. E., Mahtari, S., Mahmud, M. R., Prawiyogy, A. G., Supriatna, I., & Ikhsan, M. H. (2020). Study on implementation of integrated curriculum in Indonesia. IJORER: International Journal of Recent Educational Research, 1(1), 39-57. https://orcid.org/0000-0001-5453-2318
Engzell, P., Frey, A., & Verhagen, M. D. (2021). Learning loss due to school closures during the COVID-19 pandemic. Proceedings of the National Academy of Sciences, 118(17), e2022376118. https://doi.org/10.1073/pnas.2022376118
Firmansah, M. L. H. (2022). Curriculum Development and Message Design in E-Learning Based Contextual Using Animation for Determinant Matrix Course. International Journal of Curriculum and Instruction, 14(3), 1813-1830. https://eric.ed.gov/?id=EJ1364267
Haque, A., & David, S. A. (2023). Effective curriculum implementation for optimal teaching and learning experience: A study from a private school in Dubai: Effective curriculum implementation. International Journal of Curriculum and Instruction, 15(1), 1-20. https://ijci.globets.org/index.php/IJCI/article/view/1075
Jaggars, S. S., & Xu, D. (2016). How do online course design features influence student performance?. Computers & Education, 95(1), 270-284. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2016.01.014
Lee, J., Chin, M., & Sung, M. (2020). How has COVID-19 changed family life and well-being in Korea?. Journal of Comparative Family Studies, 51(3), 301-313. https://doi.org/10.3138/jcfs.51.3-4.006
Lewin, L. O., Singh, M., Bateman, B. L., & Glover, P. B. (2009). Improving education in primary care: development of an online curriculum using the blended learning model. BMC Medical Education, 9(1), 1-7. https://doi.org/10.1186/1472-6920-9-33
Lewis, E. (2021). Best practices for improving the quality of the online course design and learners experience. The Journal of Continuing Higher Education, 69(1), 61-70. https://doi.org/10.1080/07377363.2020.1776558
Marsteller, R. B., & Bodzin, A. M. (2015). The effectiveness of an online curriculum on high school students’ understanding of biological evolution. Journal of Science Education and Technology, 24(1), 803-817. https://doi.org/10.1007/s10956-015-9565-5
Means, B., Bakia, M., & Murphy, R. (2014). Learning online: What research tells us about whether, when and how. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203095959
Misni, F., Mahmood, N., & Jamil, R. (2020). The effect of curriculum design on the employability competency of Malaysian graduates. Management Science Letters, 10(4), 909-914. https://doi.org/10.5267/j.msl.2019.10.00
Munene, R. M., Ngeera, F. G., & Kanyi, C. M. (2023). Preparedness of Instructional Materials for Supporting the Implementation of Curriculum through Online Distance Teaching and Learning at National TVET Institutions in Kenya. International Journal of Professional Practice, 11(3), 120-132. https://ijpp.kemu.ac.ke/index.php/ijpp/article/view/383
Nuryana, Z., Xu, W., Kurniawan, L., Sutanti, N., Makruf, S. A., & Nurcahyati, I. (2023). Student stress and mental health during online learning: Potential for post-COVID-19 school curriculum development. Comprehensive Psychoneuroendocrinology, 14(1), 100184-98. https://doi.org/10.1016/j.cpnec.2023.100184
Onyema, E. M., Eucheria, N. C., Obafemi, F. A., Sen, S., Atonye, F. G., Sharma, A., & Alsayed, A. O. (2020). Impact of Coronavirus pandemic on education. Journal of education and practice, 11(13), 108-121. 1- https://doi.org/10.7176/JEP/11-13-12
Pandit, D., & Agrawal, S. (2022). Exploring challenges of online education in COVID times. FIIB Business Review, 11(3), 263-270. https://doi.org/10.1177/2319714520986254
Pandit, D., & Agrawal, S. (2021). Exploring challenges of online education in Covid times. FIIB Business Review, 11 (3), 263–270. https://doi.org/10.1177/2319714520986254
Rapanta, C., Botturi, L., Goodyear, P., Guàrdia, L., & Koole, M. (2020). Online university teaching during and after the Covid-19 crisis: Refocusing teacher presence and learning activity. Postdigital science and education, 2(1), 923-945. https://doi.org/10.1007/s42438-020-00155-y
Tudor, L. S. (2015). Perception of educational factors on the introduction of electronic learning tools in the context of the new curriculum for primary education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 187(1), 454-458. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.03.085
Zandieh, G., Ahri, A. E., & Rashidi, Z. (2024). Identifying and validating the dimensions and components of improving the medical education system in the implementation of online curricula. Social Determinants of Health, 10(1), 1-15. https://doi.org/10.22037/sdh.v10i1.46178