مسیر موفقیت جمعسپاری: یک مدل جامع برای استارتآپها
الموضوعات :
مسعود براتی
1
,
یزدان منصورزاده
2
,
بیتا یزدانی
3
1 - گروه مدیریت، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
2 - گروه مدیریت، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
3 - گروه مدیریت، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
الکلمات المفتاحية: جمعسپاری, عوامل کلیدی موفقیت, مدلسازی ساختاری تفسیری, استارتآپ,
ملخص المقالة :
با توجه به اهمیت روزافزون جمعسپاری به عنوان یک استراتژی نوآورانه در استارتآپها، هدف این مقاله بررسی مسیر موفقیت جمعسپاری در این کسبوکارها با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) است. این پژوهش در دو مرحله انجام شده است؛ در مرحله اول، با مرور ادبیات، 10 عامل کلیدی موفقیت جمعسپاری شناسایی گردید. در مرحله دوم، با استفاده از پرسشنامه، دادهها از 11 نفر از مدیران استارتآپهای موفق ایرانی جمعآوری شده و روابط بین عوامل تعیین و مدل ساختاری تفسیری طراحی شد. این پژوهش با ارائه یک مدل جامع، عوامل مؤثر بر موفقیت جمعسپاری در استارتآپها را به صورت سلسلهمراتبی ساختاربندی میکند و نقش حیاتی پلتفرم مناسب و پیامدهای یادگیری و همآفرینی را برجسته میسازد. نتایج نشان میدهد که موفقیت جمعسپاری تحت تأثیر مجموعهای از عوامل چند بعدی است که به صورت سلسلهمراتبی ساختاربندی شدهاند. بر اساس مدل ISM، عامل «پلتفرم مناسب و کاربردی» در پایین ترین سطح به عنوان عامل پیشران اصلی شناسایی شده است. همچینین، عوامل «یادگیری و بهبود مستمر» و «همآفرینی و خلق مشترک» در بالاترین سطح مدل، به عنوان پیامدهای نهایی جمعسپاری قرار گرفتهاند. یافتههای این پژوهش میتواند به استارتآپها در بهرهگیری موثر از جمعسپاری کمک کند و به آنها در ایجاد پلتفرم مناسب، مدیریت عوامل میانجی و دستیابی به پیامدهای یادگیری و همآفرینی یاری برساند. این پژوهش با روشن ساختن مسیر موفقیت جمعسپاری، میتواند به افزایش نوآوری، مشارکت عمومی و توسعه کسبوکارهای نوپا در جامعه کمک کند.
Alam, S.L. & Campbell, J. (2013). Role of Relational Mechanisms in Crowdsourcing Governance: An Interpretive Analysis. 19th Americas Conference on Information Systems, AMCIS 2013.
Basile, G. & Vrontis, D. & Chatterjee, S. & Bianco, R. (2024). "Examining the impact of crowdsourcing and open innovation from the emerging country perspective", Management Decision, ahead-of-print.
Blohm, I. & Riedl, C. & Koller, M. (2018). Crowdsourcing in innovation and new product development: A systematic literature review and future research directions. Journal of Product Innovation Management, 35(3), 345-367.
Cismaru, D.M. & Ciochina, R.S. (2018). "The Role of Trust and Intrinsic Motivation in Enhancing Participation and Creativity in Crowdsourcing Communities", Public Relations and the Power of Creativity, 3(2), 93-113.
Hoque, M.M. (2024). Crowdfunding for innovation: a comprehensive empirical review. Future Business Journal, 10(1), 102.
Hosseini, M. & Phalp, K. & Taylor, J. & Ali, R. (2014). The four pillars of crowdsourcing: A reference model. IEEE Eighth International Conference on Research Challenges in Information Science, 1-12.
Howe, J. (2006). The Rise of Crowdsourcing. Wired Magazine, 14 (6), 1-4.
Huston, L. & Sakkab, N. (2006). Connect and develop: Inside Procter & Gamble’s new model for innovation. Harvard Business Review, 84(3), 58-66.
Ke, T. & Xiao, L. (2024), Influence of platform governance on users value co-creation: empirical evidence from crowdsourcing logistics platform in China, Industrial Management & Data Systems, 125(2), 663-686.
Klein-Reesink, N. & Hudders, L. & De Marez, L. (2020). Revisiting co-creation: necessary success factors for crowdsourcing ideas in a consumer business setting. Journal of Marketing and Communication, 3(1), 95-116.
Kuijpers, M.J.M. (2013). "Crowdsourcing critical success factors in SMEs: Towards a successful implementation model".Master’s thesis, Eindhoven University of Technology.
Lenart-Gansiniec, R. (2021). The effect of crowdsourcing on organizational learning: Evidence from local governments. Government Information Quarterly, 38(3), 101593.
Malone, D.W. (1975). An introduction to the application of interpretive structural modeling. proceedings of the IEEE, 63(3), 397-404.
Mishra, D. & Maheshwari, N. (2024), "Crowdsourcing-based social linkage and organizational innovation competence: knowledge transfer effectiveness and absorptive capacity as serial mediators", Journal of Knowledge Management, 28(7), 2013-2037.
Morschheuser, B. & Hamari, J. (2019). The role of crowdsourcing in the innovation process: A review of the literature. In Proceedings of the 52nd Hawaii International Conference on System Sciences 3040-3049.
Olfat, L. & Bandad, J. & Amiri, M. & Barati, M. (2013). An Interaction Model for Supply Chain Relationships in small and medium-sized enterprises. Journal of Business Administration Researches, 5(10), 47-70.
Poetz, M.K. & Schreier, M. (2012). The value of crowdsourcing: Can users really compete with professionals in generating new product ideas? Journal of Product Innovation Management, 29(2), 245-256.
Ramesh, A. (2010). Modeling the barriers of supply chain collaboration, Journal of Modelling in Management, 5 (2), 176-193.
Shahid, A. R. & Elbanna, A. (2015). The impact of crowdsourcing on organisational practices: The case of crowdmapping. 23rd European Conference of Information Systems ,1-12. Munster, Germany.
Sharma, A. (2010). Crowdsourcing Critical Success Factor Model: Strategies to harness the collective intelligence of the crowd. London School of Economics , London, 1-22.
Van-Der-Plas, A. & Van-Gelderen, M. (2018). The Crowdsourcing Dilemma: The Dutch Entrepreneur’s Perspective. Industry and Higher Education, 32(6), 363–374.
Vander-Schee, B.A. (2009). "Crowdsourcing: Why the Power of the Crowd Is Driving the Future of Business", Journal of Consumer Marketing,26(4), 305-306.
Vyas, A. & Ramakanth, H. & Kaur, J. (2023). A Study on Crowdfunding as an Innovative way to Finance Startups. Management, 10(4), 6178.
Xu, H. & Wu, Y. & Hamari, J. (2022). What determines the successfulness of a crowdsourcing campaign: A study on the relationships between indicators of trustworthiness, popularity, and success? Journal of Business Research, 139, 484-495.