اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر خودکارآمدی تحصیلی و اضطراب امتحان دانش آموزان دختر
الموضوعات :سمن مومن بیت اللهی 1 , مالک میرهاشمی 2 , مهرداد ثابت 3
1 - گروه اموزشی روانشناسی ،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن تهران، ایران
2 - هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی
3 - گروه آموزشی روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران
الکلمات المفتاحية: راهبردهای یادگیری خودتنظیمی, خودکارآمدی تحصیلی, اضطراب امتحان,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش یادگیری راهبردهای خودتنظیمی بر خودکارآمدی تحصیلی و اضطراب امتحان دانش آموزان دختر مقطع متوسطه منطقه 3 شهر تهران انجام گرفت.روش پژوهش حاضر به صورت نیمه آزمایشی و طرح تحقیق از نوع پیش آزمون _پس آزمون با گروه کنترل بود.جامعه ی پژوهش 44 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران بودند که به عنوان گروه نمونه به شیوه در دسترس انتخاب شدند. تمام داشن آموزان پرسش نامه اضطراب امتحان ساراسون و خودکارآمدی تحصیلی مورگان و همکاران را تکمیل کردند. با توجه به نمرات به دست آمده افراد واجد شرایط به صورت تصادفی در 2 گروه 22 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. سپس افراد گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه ای تحت مداخله ی آموزش یادگیری راهبردهای خودتنظیمی قرار گرفتند ،سپس از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد.نتایج نشان داد که میانگین نمره های 2 گروه در هر دو متغیر اضطراب امتحان و خودکارآمدی تحصیلی متفاوت است. علاوه بر این ،مقدار مجذور ایتا نشان دهنده اندازه ارتباط بین آموزش یادگیری راهبردهای خودتنظیمی و متغیر اضطراب امتحان( 285/0 )و خودکارآمدی تحصیلی ( 0102/0 ) است. مقایسه میانگین ها نشان می دهد که میانگین متغیر اضطراب امتحان در پس آزمون در گروه آزمایش پایینتر از گروه کنترل بوده ولی میانگین نمرهای گروه آزمایش در متغیر خودکارآمدی تحصیلی از گروه کنترل بالاتر بوده است. شواهد حاکی از این است که آموزش یادگیری راهبردهای خودتنظیمی باعث افزایش خوکارآمدی تحصیلی و کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان می شود.
اعرابی ،علی،صدیق ارفعی،فریبرز،1398).رابطه عادات مطالعه ،اهداف پیشرفت و خودکارآمدی تحصیی با اضطراب امتحان دانش آموزان دبیرستان،124-105
آزادی،مهتاب ،رضایی ،منور(1401).اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر اضطراب امتحان در دانش آموزان شهرستان ایوان،مجله روانشاسی و علوم تربیتی .3(37)،78-49
تاجی پور،آمنه ،جاتجانی ،بهاره ،حبیبی،مرضیه ،احدی ،مریم ،کربلایی ،فاطمه(1398).تاثیر آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر خودکارآمدی ،اضطراب امتحان و انگیزش پیشرفت دانش آموزان دختر پایه سوم دوره دوم متوسطه شهر مشهد.47(12)،92-67.
جلیل زاده ،حکیمه و زارعی ،حیدر علی .(1397).اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر انگیزش تحصیلی و اضطراب امتحان در دانش آموزان .آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی )،11(42)،36-13
جوادی،سید وحید ،غنی فر،محمد حسن ،شهابی زاده ،فاطمه(1403).اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر اضطراب امتحان و تعلق به مدرسه در دانش آموزان پسر متوسطه دوم شهر بیرجند.20(24).
حجازی،مسعود،فومنی ،غلام حسین ،خامدی ،سیما،امیری (1400).مقایسه اثربخشی راهبردهای آموزش فراشناخت و یادگیری مبتنی بر مسئله بر خودکارآمدی تحصیلی داشنجویان روانشناسی دانشگاه آزاد واحد ابهر.10(2).
حسین پور،محمد رضا ،سمیعی ،لاله ،شجاع نهند ،حبیب و فرج زاده ،رامین(1401).اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب امتحان و خودکارآمدی دانش آموزان پایه دوم متوسطه ،پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره ،8(16)،240-256
دارابی ،کوروش ،غلامزاده جفره، شهبازی ،مسعود(1403).مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی و آموزش مهارت حل مسئله بر خودکارآمدی و انگیزه تحصیلی دانش آموزان پسر پایه دهم ،15(1)،36-19
زارع ،یعقوب ،فرخی ،علیرضا(1400).اثربخشی آموزش مهارت های خودتعین گری بر خودپنداره تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان پسر،مطالعات روانشناسی نوجوان و جوان ،1(2)،46
سمیعی زفرقندی،مرتضی ،نعمتی ،مرضیه ،علیزاده ،معصومه(1400). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر خودکارآمدی و تفکر انتقادی دانش آموزان دختر دوره متوسطه ،پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی _برنامه ریزی درسی ).18(42)،169،1-154.
عرب ،سکینه ،طباطبایی ،سید موسی و بیان فر ،فاطمه (1398). اثربخشی باز آموزی اسنادی ب سطح اضطراب امتحان و میزان کمال گرایی وسواس گونه دانش آموزان دختر دارای اضطراب امتحان .روان شناسی بالینی ،11)(2)،43،51-41
علایی،رقیه ،قدم پور ،عزت اله(1396).نقش باورهای خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت در پیش بینی اضطراب امتحان دانش آموزان کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه.67(45).
کریمی ،فرهاد،پرندین ،شیما(1402). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای خودتظیمی بر تاب آوری تحصیلی و اضطراب امتحان دانش آموزان پسر متوسطه اول.روانشناسی کاربردی،3(34).
مهدی زاده ،مرتضی ،پاکدامن ،مجید ،ابراهیمی پور،مجید،سعیدی ،علی.(1401).تدوین و اعتبار بسته آموزش خودتنظیمی مبتنی بر نمایش خلاق و تعیین اثربخشی آن بر انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی،5(15)،29-17
ویسکرمی ،حسنعلی،سلیمانی ،مجید ،صنوبر ،عباس (1399).تاثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر خودکارآمدی تحصیلی و اضطراب امتحان داتش آموزان دختر دارای افت تحصیلی .مطالعات آموزشی و آموزشگاهی .10،(2)،106-87.
Refrences
Adesola,S,Yongmin,L(2018).The Relationship between Self-requlation,Self –rqulation ,Self –efficacy ,Test Anxiety and Motivation,ResearchGate,8(10),759-763
Bandura,A.(1997). Self-efficacy :Toward a unifying theory of behavioral change.Psychological Review,84(2),191-215.
Breuer,K&Eugster,B(2018).Effects of traing and assessment in vocation education and training (VET).reflection on the methodlogy of assessing the development of trais of self_requlation,Eduvatonal evaluation,32(3),243-261
Broadbent .J(2017).Mindfulness_based cognitive therapy improves emotional activity to social stress Result from a randomized controlled trail .Behavior Therapy,43,365-380
Desmul,M,Heirwag,S,Vankeer,H,Devos ,G(2018).How competment do teachers feel instructing self-requlated lernaning Strategies ,Development and validation of the teacher,self_efficacy scale to implennt self requlated leraning .Teaching and Teacher Education.71,21,214-225
Honicake ,T&Broadbent ,J& Fuller_Tyskiewicz,M(2019).Learnerself-efficacy ,goal orientation,and academic achivment:exploring mediating and modernating relationships,Higher Education Reserch &Development.34(4)
Jorge Amate-Romera,and Jesus de la Fuente(2021).Relationships between test anxiety ,self-regulation and strategies for coping with stress,in professional examination candidates.anales of psychology,37(43),286-278
Lijian Fan,Feng Cui(2024).Mindfulness,self –efficacy,and self-regulation as predictors of psychological well-being in EFL learners.frontiers,15(4).
Nota,L,Soresi,S&Zimmerman ,B,J(2006).Self requlaton and academic achivment and resilence: Alongitudinal study ,INTERNATIONAL Journal of Educational Research,41(3),198-215.
Pintrich ,P,De Groot,E,V(1990).Motivational and self-requlated learning compnents of classroom academic performance Educational Psychology,82(1).33-40
Ragusa,A,Gonzalez ,J(2023).Effects of academic self-regulation on procrastination,academic stress and test anxiety,resilence and academic performance in a sample of spanih secondary school students,orginal research article
Rapuani,M,P,parikh,K,D,Trivedi,A,V,Singh ,M,P,Shah,K,Ganveet,J(2016).Cross-Sectional study on exam Anxiety among Medical students of a Teriary care Teaching Hospital of Western India ,National Journal of community Medicine,7(5),449-454.
Sarason,I,G,Kestenbaum,J,M&Smith,D,L.(1972).Test anxiety and the effect of being interviewed.Journal of personality,40(2),242-249.
Shakirat adesola ,Yonfmin Li(2018). The Relationship between self-requlation ,self-efficacy,Test anxiety and Motivation,ReserachGate,8(10),763-759
Zimmerman,Martinez –ponz(2000).studen differences and strategy use.Journal of Educational Psychology ,82,51-59.