شناسایی مولفه های سواد دیجیتال در دانشجویان
الموضوعات :مهسا نجاتی سلوط 1 , زهرا رحمانی تبار 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
2 - مدرس گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: سواد, سواد دیجیتال, عصر دیجیتال, تحول دیجیتال, دانشجویان,
ملخص المقالة :
سواد دیجیتال در دنیای امروز نه تنها به مهارتهای فنی محدود میشود، بلکه به عنوان کلیدیترین عامل برای توانمندی دانشجویان در مدیریت اطلاعات و نوآوریهای علمی شناخته میشود. هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفههای سواد دیجیتال در دانشجویان است. روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر داده ها کیفی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه داده بنیاد نوع ظهور است. جامعه مورد مطالعه در پژوهش حاضر عبارت است از خبرگان حوزه علوم تربیتی و مشاوره و روانشناسی تشکیل داده است و جامعه مورد پرسش دانشجویان است. برای انتخاب گروه نمونه بر اساس اشباع نظری ۱۲ نفر معرف ملاک تعیین حجم نمونه بوده و روش نمونه گیری آگاهانه از نوع هدفمند است. روش گردآوری داده ها در پژوهش حاضر به صورت کتابخانه ای و میدانی بوده و همچنین دادههای پژوهش حاضر بوسیله یک فرم مصاحبه محقق ساخته که به مدد مطالعات ملی و جهانی و مصاحبه با خبرگان این حوزه بدست آمد.اعتبار و روایی بوسیله اجماع سه سویه تعیین کردید و در پژوهش حاضر از روش کدگذاری داده بنیاد بر مبنای رویکرد بانی گلیسر (۱۹۹۲) از کدگذاری باز و محوری ابزار سنجش حاصل شده، در قالب یک فرم تنظیم و برای خبرگان جهت کدگذاری انتخابی ارسال و مورد اعتبار سنجی قرار گرفت و برای تحلیل دادهها، از نرم افزار 2020MAXQDA استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که ۸ مولفه، مهارت های فنی دیجیتال، امنیت دیجیتال، مدیریت اطلاعات، فرهنگ دیجیتال، آموزش، تفکر انتقادی و خلاق، ارتباطات دیجیتال، توانایی حل مسئله از مولفههای سازنده سواد دیجیتال در دانشجویان است.
1. حسنی، مرضیه؛ صراف زاده، مریم و فهیمی فر، سپیده (۱۴۰۰). بررسی رابطه بین سطح سواد دیجیتالی و یادگیری خودراهبر در میان دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، ۱۳(۱): ۵۶-۷۹.
2. خدیوی، اسدالله؛ فرید، علیرضا (۱۴۰۰). بررسی مفهومی سواد دیجیتالی، مطالعات مدیریت، اقتصاد و کارآفرینی، ۲(۱۳): ۷۷-۸۶.
3. سلیمانی نژاد، عادل؛ درودی، فریبرز و رهجو، فاطمه (۱۴۰۰). تاثیر سواد دیجیتال بر مصرف محتوای دیجیتال در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید باهنر کرمان، پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، ۳۷(۲): ۶۴۱-۶۶۴.
4. یکانی، مهتاب؛ خان محمدی، ارسلان و عباسی اسفجیر، علی اصغر (۱۴۰۲). مدل معادلات ساختاری تاثیر سرزندگی تحصیلی بر خلاقیت با نقش واسطه گری سواد رایانه ای دانشجویان، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، ۲۴(۳): ۶۰-۷۱.
5. Alfia, N., Sumardi, S., & Kristina, D. (2020). Survival skills in digital era: an integration of digital literacy into EFL classroom. Indonesian Journal of EFL and Linguistics, 5(2), 435-451.
6. Anthonysamy, L. (2020). Digital literacy deficiencies in digital learning among undergraduates. In Understanding digital industry, 133-136.
7. Arslantas, T. K., & Gul, A. (2022). Digital literacy skills of university students with visual impairment: A mixed-methods analysis. Education and Information Technologies, 27(4), 5605-5625.
8. Dewi, C., Pahriah, P., & Purmadi, A. (2021). The urgency of digital literacy for generation Z students in chemistry learning. International Journal of Emerging Technologies in Learning (IJET), 16(11), 88-103.
9. Dewi, R. S., Fahrrozi, Hasanah, U., & Zuhri, M. (2021). Analysis Study of Factors Affecting Students' Digital Literacy Competency. Ilkogretim Online, 20(3): 424-431.
10. ERYANSYAH, E., ERLINA, E., FIFTINOVA, F., & NURWENI, A. (2019). EFL Students' Needs of Digital Literacy to Meet the Demands of 21stCentury Skills. Indonesian Research Journal in Education| IRJE|, 3(2): 442-460.
11. Lilian, A. (2022). Motivational beliefs, an important contrivance in elevating digital literacy among university students. Heliyon, 8(12): 1-10.
12. Lukitasari, M., Murtafiah, W., Ramdiah, S., Hasan, R., & Sukri, A. (2022). Constructing Digital Literacy Instrument and Its Effect on College Students' Learning Outcomes. International Journal of Instruction, 15(2), 171-188.
13. Park, H., Kim, H. S., & Park, H. W. (2021). A scientometric study of digital literacy, ICT literacy, information literacy, and media literacy. Journal of Data and Information Science, 6(2), 116-138.
14. Purnamasari, L., Herlina, K., Distrik, I. W., & Andra, D. (2021). Students’ digital literacy and collaboration abilities: An analysis in Senior High School students. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 4(1), 48-57.
15. Reddy, P., Sharma, B. N., & Chaudhary, K. C. (2020). Measuring the digital competency of freshmen at a higher education institute. In Pacific Asia conference on information systems. Association for Information Systems, 11(8): 1-12.
16. Rinekso, A. B., Rodliyah, R. S., & Pertiwi, I. (2021). Digital literacy practices in tertiary education: A case of EFL postgraduate students. Studies in English Language and Education, 8(2), 622-641.
17. Riswanti Rini, R., Mujiyati, M., Ismu, S., & Hasan, H. (2022). The effect of self-directed learning on students' digital literacy levels in online learning. International Journal of Instruction, 15(3), 229-341.
18. Sá, M. J., Santos, A. I., Serpa, S., & Ferreira, C. M. (2021). Digital literacy in digital society 5.0: Some challenges. Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 10(2), 1-9.
19. Samani, E., Bagheripour, R., & Noordin, N. (2020). Effect of a course on educational tools on students’ attitude and digital literacy skills. International Journal of Educational Technology and Learning, 8(1), 38-46.
20. Siriwattanarat, R., Meethongjan, K., Tsailexthim, D., & Wongroj, W. (2024). The study of digital literacy components for youths during the COVID-19 pandemic in Bangkok, Thailand. Int J Eval & Res Educ, 13(1), 607-616.
21. Sivrikaya, M. H. (2020). An Analysis on Digital Literacy Level of Faculty of Sports Science Students. Asian Journal of Education and Training, 6(2), 117-121.
22. Soeprijanto, S., Diamah, A., & Rusmono, R. (2022). The effect of digital literacy, self-awareness, and career planning on engineering and vocational teacher education students’ learning achievement. JOTSE, 12(1), 172-190.
23. Zan, B., Çolaklar, H., Altay, A., & Taşkın, N. (2021). A study on digital literacy skills of faculty of letters students: Use of university library. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 16(1), 152-171.
24. Zulkarnain, Z., Heleni, S., & Thahir, M. (2020). Digital literacy skills of math students through e-learning in COVID-19 era: a case study in Universitas Riau. In Journal of Physics: Conference Series, 1663(1): 1-8