نگاشت علمی تجربه مشتری در بازار سرمایه در اپیدمی کرونا ویروس
الموضوعات :
بی بی ملیحه مهدیزاده
1
,
سید حمید خداداد حسینی
2
,
حامد نظرپور کاشانی
3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، دانشگاه تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد مدیریت بازرگانی دانشگاه تربیت مدرس
3 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: کوید-19, تجربه مشتری, بازارسرمایه, علمسنجی,
ملخص المقالة :
کووید-19 به طور اساسی اقتصاد جهانی را تغییر داد و سرعت تحول دیجیتال را برای ایجاد تجربیات فراموش نشدنی مشتری سرعت بخشید. اپیدمی کرونا ویروس تأثیرات عمیقی بر تمامی جنبههای زندگی اجتماعی و اقتصادی داشته است. یکی از حوزههای تحت تأثیر این بحران، بازار سرمایه و تجربه مشتری در آن است. این مقاله به بررسی نگاشت علمی تجربه مشتری در بازار سرمایه در دوران اپیدمی کرونا میپردازد و با تحلیل و مصورسازی وضعیت تولیدات علمی با استفاده از روشهای علمسنجی، روندها و تغییرات کلیدی را تحلیل میکند. کوید-19 و تجربه مشتری در بستر بازار سرمایه بر اساس تکنیکهای علمسنجی، مقالههای نمایه شده در پایگاه وبآوساینس[1] در بازه زمانی 2019-2024 وکشف خلأهای پژوهشی انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی وکاربردی است که با تحلیل همرخدادی واژگان انجام شده است. جامعه آماری این مطالعه مقالات علمی حوزه کوید-19 و تجربه مشتری می باشد. 349مقاله از دو حوزه نزدیک به مدیریت بازرگانی، تجارت وامور مالی کسبوکار انتخاب و با خروجی از نرم افزار واس ویوور[i] به تجزیه و تحلیل دادهها پرداخته شد. بیشترین و پرتکرارترین کلمات "کوید-19" و" تأثیر" و "رضایت مشتری" که نتایج حاصله همرخدادی واژگان بوده است و با کلمه "آنلاین" رابطه دارد؛ دو خوشه موضوعی نیز شناسایی شد: تغییر به خدمات آنلاین و مدیریت ریسک تجربه مشتری.
1- جادران, فاطمه و یزدانی, حمیدرضا. (1399). شناسایی مولفه های سرمایه اجتماعی کلان برای مقابله با پیامدهای ویروس کرونا. فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران, 15(59), 63-94.
2- جباری, لیلا, & جعفری, سمیه. (1399). تحلیل چشمانداز پژوهش، نقشه دانش و الگوهای هم نویسندگی مطالعات کووید 19. ترویج
3- چشمی، علی؛ عثمانی، فریبا. (1401). بازدهی بازار سهام در ایران در سه موج همه گیری کووید:19- شواهدی ز رگرسیون شکست های چندگانه. مجله مطالعات اقتصادی ایران، سال دهم، شماره ،2 صص 329-364
4- خدایی وله زاقرد, م.خ., & نوروزآباد, م.ر. (1394). واکنش پذیری تصمیم گیری سرمایه گذاران از کیفیت خرید الکترونیکی سهامhttps://api.semanticscholar.org/CorpusID:185134288
5- عضدی, زهرا, معین الدین, محمود, & شاه مرادی, نسیم. (1403). تحلیل نقشههای علمسنجی در تولیدات علمی پیرامون مسیر پیشرفت حرفهای حسابداران. پژوهش نامه علم سنجی, 10شماره 1، بهار و تابستان, 283- 304 doi: 10.22070/rsci.2023.17152.1640
6- مهدیزاده, بیبی ملیحه , خداداد حسینی, سید حمید, نظرپور کاشانی,حامد(1403)،.بررسی تحلیلی تولیدات علمی سواد و دانش مالی و رهیافت های بهبود تجربه مشتری در بستر بازار سرمایه با رویکرد علم سنجی،.مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار,60
7-
Anggraini, P. G., Utami, E. R., & Wulandari, E. (2022). What happens to the stock market during the COVID-19 pandemic? A systematic literature review. Pacific Accounting Review, 34(3), 406-425. 8- Duan, C. (2024). Knowledge mapping of entrepreneurship research during COVID-19 and forecasting research directions for the post-pandemic era. Aslib Journal of Information Management,
76(6), 1029-1058. 9- De Keyser, A., Verleye, K., Lemon, K. N., Keiningham, T. L., & Klaus, P. (2020). Moving the customer experience field forward: introducing the touchpoints, context, qualities (TCQ) nomenclature. Journal of Service Research, 23(4), 433-455. Doi: 10.1177/1094670520928390
10-
Delgado-Quirós, L., & Ortega, J. L. (2024). Completeness degree of publication metadata in eight free-access scholarly databases. Quantitative Science Studies, 5(1), 31-49. 11- Georgieva, K. (2020). IMF managing director Kristalina Georgieva's statement following a G20 ministerial call on the coronavirus emergency. 12- Goodell J.W. COVID19 and finance: Agendas for future research. Financ. Res. Lett. 2020 [PMC
free article] [PubMed] [Google Scholar] 13-
Jain, R., Aagja, J., & Bagdare, S. (2017). Customer experience–a review and research agenda. Journal of Service Theory and Practice, 27(3), 642-662. Doi.10.1108/JSTP-03-2015-0064 14- Kells, S. (2020), “Impacts of COVID19 on corporate governance and assurance, international finance and economics, and non-fiction book publishing: some personal reflections”, Journal of
Accounting & Organizational Change, Vol. 16 No. 4, pp. 629-635. 15- Kraus, S., Clauss, T., Breier, M., Gast, J., Zardini, A. and Tiberius, V. (2020), “The economics of COVID19: initial empirical evidence on how family firms in five European countries cope with the
corona crisis”, International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, Vol. 26 No. 5, pp.1067-1092. 16-
Leduc S., Liu Z. The uncertainty channel of the coronavirus. FRBSF. Econ. Lett. 2020 forthcoming. [Google Scholar]. 17-
Lemon, k.n., & verhoef, p.c. (2016). Understanding customer experience throughout the customer journey. Journal of marketing, 80, 69 – 96. 18- McColl-Kennedy, J. R., Zaki, M., Lemon, K. N., Urmetzer, F., & Neely, A. (2019). Gaining customer experience insights that matter. Journal of service research, 22(1), 8-26.
Doi:10.1177/1094670518812182 19-
Mather, P. (2020), “Leadership and governance in a crisis: some reflections on COVID19”, Journal of Accounting & Organizational Change, Vol. 16 No. 4, pp. 579-585. 20- Nasir, A., Shaukat, K., Hameed, I. A., Luo, S., Alam, T. M., & Iqbal, F. (2020). A bibliometric analysis of corona pandemic in social sciences: a review of influential aspects and conceptual
structure. Ieee Access, 8, 133377-133402. 21- Rusthollkarhu, S., Toukola, S., Aarikka-Stenroos, L., & Mahlamäki, T. (2022). Managing B2B customer journeys in digital era: Four management activities with artificial intelligence-empowered
tools. Industrial Marketing Management, 104, 241-257. Doi: 10.1016/j.indmarman.2022.04.014. 22-
1. 22- Shen, H., Fu, M., Pan, H., Yu, Z. and Chen, Y. (2020), “The impact of the COVID19 pandemic on firm performance”, Emerging Markets Finance and Trade, Vol. 56 No. 10, pp. 2213- 23-
. 23- Sheth, J. (2020). Impact of Covid-19 on consumer behavior: Will the old habits return or die?. Journal of business research, 117, 280-283. 24-
Van Eck, N., & Waltman, L. (2010). Software survey: VOSviewer, a computer program for bibliometric mapping. scientometrics, 84(2), 523-538. 25-
Verma, S., & Gustafsson, A. (2020). Investigating the emerging COVID-19 research trends in the field of business and management: A bibliometric analysis approach. Journal of business research, 118, 253-261. 26- Yao, X., Xu, Z., Wang, X., Wang, L., & Škare, M. (2024). Energy efficiency and COVID-19: a systematic literature review and bibliometric analysis on economic effects. Technological and Economic
Development of Economy, 30(1), 287-311.
