طراحی مدل ساختار تفسیری استقرار یادگیری سازمانی مبتنی بر مدیریت دانش
الموضوعات :
1 - دانشگاه کرج - رشته مدیریت اموزشی
الکلمات المفتاحية: استقرار یادگیری سازمانی , مدیریت دانش , یادگیری , ساختار تفسیری,
ملخص المقالة :
در دنیای پیچیده و پویای کسبوکار امروز، سازمانها برای بقاء و موفقیت پایدار، نیازمند یادگیری مداوم و سازگاری با تغییرات هستند. یادگیری سازمانی به عنوان یک رویکرد استراتژیک، به سازمانها امکان میدهد تا دانش و تجربیات خود را به طور مؤثر جمعآوری، پردازش و به اشتراک بگذارند و از این طریق، توانایی نوآوری و حل مسئله را بهبود بخشند. پژوهش حاضر به طراحی مدل استقرار یادگیری سازمانی مبتنی بر مدیریت دانش بر اساس مدلسازی ساختاری تفسیری بوده است. این پژوهش از نظر هدف، اکتشافی و از نظر رویکرد، کیفی است. در این پژوهش، با مصاحبه 15 خبرگان مورد بررسی قرار گرفت. از روش گلوله برفی برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد و سپس با استفاده از روش تحلیل مضمون، اطلاعات استخراج شده از متون و مصاحبهها دستهبندی و تحلیل شدند .با توجه به اهداف مورد نظر، از مصاحبه نیمه ساختار یافته و بررسی متون براساس استراتژی تحلیل مضمون برای جمع آوری داده ها استفاده شده است. در نهایت به به 12 مضمون پایه، 6 مضمون سازمانیافته و یک مضمون فراگیر طبقهبندی شدند بدست آمد. نتایج نشان می د هد که سازمان تامین اجتماعی این امکان را میدهد تا فرایند یادگیری را بهطور نظاممند و هدفمند هدایت کنند. این مدل با شناسایی عوامل کلیدی مؤثر بر استقرار موفق، راهنمایی عملی برای طراحی و اجرای استراتژیهای یادگیری سازمانی ارائه میدهد.
ثقفی، تکتم؛ قربانی، محمود؛ ناصری، نازیاسادات. (1399). طراحی مدل استقرار سازمان مربیگرا با رویکرد یادگیری سازمانی. پژوهش نامه مدیریت تحول، 12(2)، 289-316.
• زمانی، عباس؛ لیلا،حسینی طبقدهی، مومنی مهموئی؛حسین. (1400). ارائه الگوی استقرار سیستم مدیریت دانش در اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران. جامعه شناسی آموزش و پرورش 2. 130-142.
• سالاری، فوزیه؛ احمدی؛ امینه، احقر؛ قدسی. (1400). ارائه مدل محیط یادگیری حرفه ای الکترونیکی بر پایه حمایت سازمانی و ارتباطات سازمانی معلمان. توسعه ی آموزش جندی شاپور 2. 405-414.
• شفیعی، سلیمان؛ جعفری ؛ محسن. (1401). بررسی عوامل تسهیلگر در پیادهسازی مدیریت دانش با توجه به نقش متغیر میانجی ساختار سازمانی (نمونهپژوهی: کتابخانههای عمومی استان کرمانشاه). پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی. 12(1)، 142-165
• فتح آبادی ؛حسین، خالقی؛ آرمین، دهقان نجمآبادی، عامر، ، سلاجقه؛ نیلوفر. (1401). بررسی تأثیر مدیریت دانش و گرایش کارآفرینانه بر انتقال فناوری میان صنعت و دانشگاه (نمونه پژوهش: شرکت زامیاد و دانشگاه تهران). فصلنامه مدیریت دانش سازمانی، 5(3)، 11-36.
• قربانی؛ محمود، ناصری؛ نازیاسادات، شاه نظری، علی. (1400). طراحی مدل کیفی سرمایه فکری با رویکرد یادگیری سازمانی در آموزش و پرورش. دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 12(2)، 39-23.
• دادخواه قشلاق؛ فاطمه ، واحدی؛ مجید1402). )،نقش یادگیری سازمانی در سلامت سازمانی با میانجی گری بهزیستی ذهنی در مدارس متوسطه شهرستان بوشهر،هشتمین کنفرانس علمی رهیافت های نوین در علوم انسانی ایران،ایلام،
• عباسی؛ محسن،(1402)،یک روش جدید از مدیریت دانش مبتنی بر درک شبکه های یادگیری سازمانی،دومین کنفرانس بین المللی مدیریت، بازرگانی، اقتصاد و حسابداری
• قلیپور، وحید؛ ابوالفضل بهروزی، مسعود غفوری. (1400). نقش استراتژی های مدیریت دانش بر یادگیری سازمانی ، نو آوری سازمانی و تسهیم دانش در سازمان. نشریه نگرش های نوین بازرگانی 5. 179-199.
• لطفی کیا، کاوه، کاباران زاد قدیم، محمدرضا، حقیقت منفرد، جلال، و مرجانی، تیمور. (1400). طراحی الگوی بومی مدیریت دانش برای سازمانهای پژوهشمحور (مورد مطالعه: جهاد دانشگاهی). علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 7(3)، 323-352.
• نوروزعلی ؛علیرضا. (1400). بررسی نقش یادگیری سازمانی و مدیریت دانش بر چابکی سازمانی (مطالعه موردی: سازمان تامین اجتماعی شاهرود). چشم انداز حسابداری و مدیریت 42. 9-21.
• Agheli, M., NikMenesh, S., Rashidi, H., & Jalali, P. (2023). Training on thesis writing and scientific article writing. Tehran:
. Dibagaran Book Institute. • Chen, D. N., & Liang, T. P. (2022). Knowledge evolution strategies and organizational performance: A strategic fit
analysis. Electronic Commerce Research and Applications, 10(1), 75-84. • Chen, H., Yao, Y., & Zhou, H. (2021). How does knowledge coupling affect exploratory and exploitative innovation? The chained mediation role of organisational memory and knowledge creation. Technology Analysis & Strategic Management, # # 33(6), 713-727. • Chopra, M., Saini, N., Kumar, S., Varma, A., Mangla, S. K., & Lim, W. M. (2021). Past, present, and future of knowledge # #management for business sustainability. Journal of Cleaner Production, 328, 129592. • Demir, A., Budur, T., Omer, H. M., & Heshmati, A. (2021). Links between knowledge management and organisational
sustainability: does the ISO 9001 certification have an effect?. Knowledge Management Research & Practice, 1-14. • Do, H., Budhwar, P., Shipton, H., Nguyen, H. D., & Nguyen, B. (2022). Building organizational resilience, innovation through resource-based management initiatives, organizational learning and environmental dynamism. Journal of Business
Research, 141, 808-821. • Islam, T., Khan, M. M., & Bukhari, F. H. (2021). The role of organizational learning culture and psychological empowerment in reducing turnover intention and enhancing citizenship behavior. The Learning Organization, # 23(2/3),156-169. • Khan, M. S., Saengon, P., Charoenpoom, S., Soonthornpipit, H., & Chongcharoen, D. (2021). The impact of organizational learning culture, workforce diversity and knowledge management on innovation and organization performance: A structural equation modeling approach. Human Systems Management, 40(1), 103-115. • Patwary, A. K., Alwi, M. K., Rehman, S. U., Rabiul, M. K., Babatunde, A. Y., & Alam, M. M. D. (2022). Knowledge management practices on innovation performance in the hotel industry: mediated by organizational learning and .organizational creativity. Global Knowledge, Memory and Communication, (ahead-of-print). • Quarchioni, S., Paternostro, S., & Trovarelli, F. (2022). Knowledge management in higher education: a literature review and further research avenues. Knowledge Management Research & Practice, 20(2), 304-319. • Sun, Y., Shahzad, M., & Razzaq, A. (2022). Sustainable organizational performance through blockchain technology #adoption and knowledge management in China. Journal of Innovation & Knowledge, 7(4), 100247. • Vuong, Q. H., Le, T. T., La, V. P., Nguyen, H. T. T., Ho, M. T., Van Khuc, Q., & Nguyen, M. H. (2022). Covid-19 vaccines production and societal immunization under the serendipity-mindsponge-3D knowledge management theory and #conceptual framework. Humanities and Social Sciences Communications, 9(1), 1-12. • Yoopetch, C., Nimsai, S., & Kongarchapatara, B. (2021). The effects of employee learning, knowledge, benefits, and # # satisfaction on employee performance and career growth in the hospitality industry. Sustainability, 13(8), 4101. • Zhang, X., Chu, Z., Ren, L., & Xing, J. (2023). Open innovation and sustainable competitive advantage: The role of # # organizational learning. Technological Forecasting and Social Change, 186, 122-124. • Zhao, S., Liu, X., Andersson, U., & Shenkar, O. (2022). Knowledge management of emerging economy multinationals. # # Journal of World Business, 57(1), 101255.