بررسی شناسایی مولفه های رهبری خدمتگزار در کارکنان شهرداری استان کرمان
الموضوعات : Human resource management
مرتضی افصحی
1
,
محمدجلال کمالی
2
,
آمنه فیروزآبادی
3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.
3 - استادیار، گروه علوم اجتماعی، واحد بردسیر، دانشگاه آزاد اسلامی، بردسیر، ایران
الکلمات المفتاحية: تواضع, اخلاق گرایی, رهبری خدمتگزار, شهرداری کرمان.,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف بررسی و شناسایی مولفههای رهبری خدمتگزار در کارکنان شهرداری استان کرمان، به منظور ارتقای کیفیت مدیریت و بهبود عملکرد سازمانی انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی-بنیادی و از لحاظ نوع دادهها، کیفی است. جامعه آماری شامل خبرگان دانشگاهی و مسئولین شهرداری کرمان بود که به روش هدفمند 15 نفر انتخاب شدند. گردآوری دادهها با استفاده از روش کتابخانهای و مصاحبه نیمهساختار یافته صورت گرفت. برای ارزیابی روایی، مصاحبه با خبرگان انجام شد و پایایی آن از طریق روش پایایی بین دو کدگذار تایید گردید. تحلیل دادهها با استفاده از کدگذاری نظری مبتنی بر نظریهپردازی دادهبنیاد و نرمافزار MAxqda انجام شد. نتایج نشان داد که مولفههای رهبری خدمتگزار شامل خدمترسانی (4.51)، تواضع و فروتنی (4.40)، قابلیت اعتماد (4.36)، نوعدوستی (4.36)، تعامل (4.34)، تعادل کار و زندگی (4.28)، آیندهنگری (4.39) و اخلاقگرایی (4.37) هستند. بر اساس این مولفهها، مدلی برای رهبری خدمتگزار ارائه شد که برازش آن با شاخصهای مطلق، نسبی و تعدیلیافته تایید گردید. نتایج نشان میدهد مدیران باید در برنامهریزیها و ارزیابی عملکرد مسئولین زیرمجموعه به این مولفهها توجه ویژهای داشته باشند. تاکید بر این عوامل میتواند به ارتقاء وضعیت موجود و بهبود عملکرد سازمانی در شهرداری کرمان منجر شود.
احدی شعار، سید مجید؛ مجیدی، مریم؛ قربان حسینی، مسعود و ساده، احسان (1399). طراحی الگوی جامع پیشایندهای انگیزه خدمت عمومی در سازمانهای حاکمیتی. حقوق اداری، ۸ (۲۵)، 47-9.
ایمانی، محمدتقی (1403). مدیریت از آغاز تا پست مدرن. تهران: نشرفرهنگ سبز.
باقرزاده همایی، فریبرز؛ ضرغامی فرد، مژگان و عباس نژاد، طیبه (1399). بررسی تأثیر رهبری خدمتگزار و رهبری اصیل بر انگیزه خدمت عمومی کارکنان دولتی با نقش تعدیلگر ساختار سازمانی. مطالعات مدیریت دولتی ایران، 3(3)، 27-58.
پورقاز، عبدالوهاب؛ نوروزی، محمد و دهقان، شهین (1400). تاثیر رهبری تحول آفرین بر تحلیل رفتگی شغلی: نقش واسطهای سرمایه روان شناختی. پژوهش های مدیریت عمومی، 14(51)، 149-174.
دهقانان، حامد (1394). تحلیل چندسطحی عوامل مؤثر بر انگیزه خدمت در بخش عمومی. فصلنامه مدیریت دولتی، 7(4)، 721-742.
دهقانی سلطانی، مهدی؛ مصباحی، مریم و درویش، محدثه (1400). تأثیر رهبری تحول گرا و اطلاع رسانی شفاف بر استقبال کارکنان از تغییر با تبیین نقش میانجی اعتماد سازمانی. مطالعات رفتار سازمانی، 10(2)، 77-104.
رضاییمنش، بهروز و صدیقی، رامین (1395). تأثیر رهبری خدمتگزار بر انگیزش و عملکرد کارکنان. فصلنامه رسالت مديريت دولتي، 24(7)، 51-66.
عسکری دئفه، جعفر؛ صالحی، محمد و یوسفی سعیدابادی، رضا (1399). بررسی شناسایی مولفه های رهبری خدمتگزار در آموزش و پرورش استان تهران. مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز، 11(1)، 200-212.
فرهادی نژاد، محسن؛ علی کرمی، سجاد و عبدی، مرضیه (1398). بررسی تأثیر رهبری تحولآفرین سبز بر رفتارهای سبز در محل کار: نقش میانجی نگرش زیستمحیطی کارکنان. پژوهش نامه مدیریت تحول، 11(22), 29-52.
نوروزی، محمد تقی؛ دانایی فرد، حسن و خائف الهی، احمد علی (1400). تبیین الگوی اثربخشیِ سازمانهای دولتی ایران براساس نقش رهبری خدمتگزار. پژوهش های مدیریت در ایران، 13(2)، 65-91.
Afsahi, M., Kamali, M. J., & Firozabadi, A. (2024). Designing a servant leadership model on mental health and motivating public service in Kerman municipality employees. Social Determinants of Health, 10(1), 1-9.
Andersen, L. B., Jørgensen, T. B., Kjeldsen, A. M., Pedersen, L. H., & Vrangbæk, K. (2013). Public values and public service motivation: Conceptual and empirical relationships. The American Review of Public Administration, 43(3), 292-311.
Bennett, J. L. (2001). Trainers as leaders of learning. Training & Development, 55(3), 43-43. Buchen, I. H. (1998). Servant leadership: A model for future faculty and future institutions. Journal of Leadership Studies, 5(1), 125-134.
Farling, M. L., Stone, A. G., & Winston, B. E. (1999). Servant leadership: Setting the stage for empirical research. Journal of leadership studies, 6(1-2), 49-72.
Graham, J. W. (1991). Servant-leadership in organizations: Inspirational and moral. The leadership quarterly, 2(2), 105-119.
Greenleaf, R. K. (2013). Servant leadership: A journey into the nature of legitimate power and greatness. Paulist press.
Kavand, N., & Marjani, A. B. (2021). Providing a Model of Public Service Motivation in Government Organizations Based on the Menus of the Supreme Leader. Scientific Quarterly Journal of Resource Management in the Police Force, 6(1), 1-28.
Laub, J. (2004). Defining servant leadership: A recommended typology for servant leadership studies. In Proceedings of the Servant Leadership Research Roundtable.
Liden, R. C., Wayne, S. J., Zhao, H., & Henderson, D. (2005). Development of a multidimensional measure of servant leadership. Management association, Charleston, SC.
Patterson, K. A. (2003). Servant leadership: A theoretical model. Regent University.
Parolini, J. L. (2004). Effective Servant Leadership Context: A Model Incorporating Servant Leadership and the Competing Values Framework, Proceedings from the 2004 Servant Leadership Research Roundtable, Virginia Beach, VA: Regent University School of Leadership Studies.
Sendjaya S. (2004). Development and Validation of Servant Leadership Behavior Scale, Proceedings from the 2003 Servant Leadership Research Roundtable. Virginia Beach, VA: Regent University School of Leadership Studies.
Spears, L. C. (2010). Character and servant leadership: Ten characteristics of effective, caring leaders. The journal of virtues & leadership, 1(1), 25-30.
Spears, L. (1996). Reflections on Robert K. Greenleaf and servant‐leadership. Leadership & organization development journal, 17(7), 33-35.
Spencer, L.J. (2007). The New Frontier of Servant Leadership, Proceedings from the 2005 Servant Leadership Research Roundtable. Virginia Beach, VA: Regent University School of Leadership Studies.
Van Dierendonck, D., & Nuijten, I. (2011). The servant leadership survey: Development and validation of a multidimensional measure. Journal of business and psychology, 26, 249-267.
Van Dierendonck, D. (2011). Servant leadership: A review and synthesis. Journal of Management, 37(4), 1228-1261.
Wong, C., & Cummings, G. (2009). Authentic leadership: a new theory for nursing or back to basics?. Journal of health organization and management, 23(5), 522-538.
