تعیین ارتباط بین اعتبار سازمانی با کارآفرینی سازمانی از طریق نوآوری استراتژیک در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس
الموضوعات : علوم ورزش
1 - استادیار،گروه تربیت بدنی،واحد نورآباد ممسنی ،دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی،ایران
الکلمات المفتاحية: اعتبار سازمانی, کارآفرینی سازمانی, نوآوری استراتژیک, کارکنان, اداره کل ورزش و جوانان فارس,
ملخص المقالة :
هدف از این تحقیق، تعیین ارتباط بین اعتبار سازمانی با کارآفرینی سازمانی از طریق نوآوری استراتژیک در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس بود. این تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق، تمامی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس به تعداد 114نفر بود، که از این تعداد 95 نفر به عنوان نمونه و به روش نمونه گیری کل شمار با محقق همکاری کردند.ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه های استاندارد کارآفرینی سازمانی مارگریت هیل (2003)، اعتبار سازمانی سرمد و همکاران (1390) و نوآوری استراتژیک جعفری (1392) بود. برای توصیف دادهها از روش های آمار توصیفی و برای تجزیه استنباطی دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون،رگرسيون و معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که بين اعتبار سازمانی با کارآفرینی سازمانی و نوآوری استراتژیک رابطه ی مثبت وجود نداشت ولی از نظر آماری معناداري نبود. همچنین بين نوآوری استراتژیک با کارآفرینی سازمانی رابطه ی مثبت و معناداري وجود داشت و در نهایت ارتباط بین اعتبار سازمانی با کارآفرینی سازمانی از طریق نوآوری استراتژیک معنادار نبود.(01/0P ≤).
-امیری،مهدی (1397) . بررسي رابطه بين مدیریت دانش و کارآفریني استراتژیک مبتني بر ميانجي گری نوآوری سازماني در سازمان آموزش و پرورش فارس ،فصلنامه علمی پژوهش ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی،دوره8،شماره2،ص 184-147.
-حسین پور،مهدی.جمشیدی،محمد جواد.محمدی فر،یوسف. بهور،شهین (1399) . بررسی تأثیر نوآوری استراتژیک بر عملکرد نوآورانه با نقش تعدیلگر محیط تجاری در شرکتهای کوچک و متوسط کرمانشاه ،فصلنامه علمی دانشگاه فنی و حرفه ای،دوره 17،شماره5،ص 206-187
-حمیدیان پور،فخریه. شفیعی،محبوبه (1396) . ارائۀ مدل مفهومی جهت بررسی تاثیر کارآفرینی استراتژیک بر نوآوری استراتژیک در شرکت های دانش بنیان شهرستان بوشهر ،نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا،سال 16،ص 146-133.
خلیلی خضر آبادی،مهدیه. حسنی،محمد (1402) . ارائۀ مدل رابطه بین هویت اجتماعی کارآفرینانه با نیت کارآفرینی و نقش واسطه ای خودکارآمدی کارآفرینی،مدیریت بهره وری،دوره 17،شماره4،ص 239-204.
-رستگاری مهر، بابک و زاهدی، عاطفه و محبوبی، محمد و اسدی، معصومه و عشافلی، راضیه و ابرازه، علی (1400) رابطه پاسخگویی و کیفیت خدمات درمانی و ارتباط آن با پرستیژ سازمانی در بیمارستان های دولتی.
-شکیبایی،علیرضا. طیاری،عبداله (1396) . بررسی ارتباط بین هویت سازمانی،رضایت شغلی و کارآفرینی سازمانی در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان،کنفرانس کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف.
-قلی پور،وحید. فراشاد،معصومه. زارع،شکوفه(1399) . بررسی ارتباط متقابل نوآوری سازمانی با کارآفرینی سازمانی و تأثیر آن بر بهبود یادگیری سازمانی ، فصلنامه چشم انداز حسابداری و مدیریت، دوره3، شماره32، ص 89-66.
-کامکار،سارا .طاهری گودرزش، حجت (1395) . تاثیر هویت سازمانی سبز بر عملکرد نوآوری سبزکارکنان شرکت پالایش نفت آبادان ،سومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی.
-کلابی،امیر محمد (1401) . نوسازی استراتژیک در کارآفرینی با روش ترکیب پژوهی، فصلنامه کارآفرینی،دوره15،شماره1،ص 180-161.
-کریمی،اوژن.ابوخمسی،زینب.ساکی،محمد (1398) . بررسی تأثیر ساختار سازمانی بر روحیه کارآفرینی کارکنان ستاد معاونت درمان دانشگاه علوم پسشکی جندی شاپور اهواز ،راهبردهای مدیریت در نظام سلامت،سال4،شماره2،ص 124-114.
-موسوی، سید سروش و قیاسی، مجتبی و خدایاری، محمد عظیم،1396،بررسی تاثیر و نقش برند کارفرما بر ایجاد حس پرستیژ سازمانی،اولین همایش حسابداری،مدیریت و اقتصاد با رویکرد پویایی اقتصاد ملی،ملایر.
-موسوی،سید محمد . رحیمی کیاآامین (1397) . بررسی رابطه بین هویت سازمانی و ویژگی های شخصیتی با نوآوری شغلی کارکنان شرکت گاز استان لرستان،کنفرانس بین المللی مطالعات بین رشته ای در مدیریت و مهندسی.
-میرزاخانی،احمد رضا (1399) . مطالعه و بررسی هویت سازمانی و تاثیر متقابل و دوسویه آن بر کارآفرینی در سازمان در شهرداری تهران ، پنجمین همایش بین المللی افق های نوین در علوم انسانی و مدیریت.
میرفضلی کلا جابه،سید امین . مرتضوی، سید جواد (1397) . نقش هویت سازمانی در توسعه نوآوری سازمانی در ادارات آموزش و پرورش غرب استان مازندران،اولین همایش ملی کارآفرینی.
-هاشمی،بهنام. تابان،محمد. هاشمی، فریبا (1392) . بررسی ارتباط بین هویت سازمانی و کارآفرینی سازمانی کارکنان دانشگاه پیام نور شهرستان پلدختر،کنفرانس بین المللی مدیریت چالشها و راهکارها.
-AlQershi, N. A., Abas, Z. B., & Mokhtar, S. S. M (2021). The intervening effect of structural capital on the relationship between strategic innovation and manufacturing SMEs’ performance in Yemen. Management Science Letters, 11(1), 21-30.
-Milutinovic, R., Stosic, B., & Mihic, M. (2015). Concepts and importance of strategic innovation in SMEs: Evidence from Serbia. Management: Journal of Sustainable Business and Management Solutions in Emerging Economies, 20(77), 35-42.