آسیب های اجرای برنامه درسی در کلاس های چندپایه دوره ابتدایی
الموضوعات : curriculum
مرجان خميس آبادي
1
,
محمد جوادی پور
2
,
کیوان صالحی
3
,
معصومه السادات ابطحی
4
1 - علوم تحقیقات
2 - دانشگاه تهران
3 - دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
4 - استاد یار و مدیر گروه برنامه ریزی درسی دانشگاه علوم تحقیقات
الکلمات المفتاحية: آسیب, اجرای برنامه درسی, دوره ابتدایی, کلاس چندپایه, نظریه برخاسته از داده ها,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب های اجرای برنامه درسی در کلاس های چندپایه دوره ابتدایی انجام شد. بدین منظور از رویکرد کیفی، روش نظریه برخاسته از داده ها، طرح سازاگرای کتی چارمز استفاده شد. میدان پژوهش، صاحبنظران و متخصصانی که در حوزه برنامه درسی کلاس های چندپایه صاحبنظر و متخصص هستند. داده ها مبتنی بر مصاحبه نیمه ساختارمند با 20 متخصص حوزه برنامه درسی کلاس های چند پایه که به روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند گرداوری شد. تحلیل داده ها با سه شیوه کدگذاری اغازین ،متمرکز و نظری انجام شد.یافته به شناسایی شش طبقه کلی از اسیبها شامل: آسیب های ناشی از اهداف شامل دو طبقه اصلی و سه طبقه فرعی، آسیب های ناشی از روش تدریس شامل چهار طبقه اصلی و شش طبقه فرعی، آسیب های ناشی از دانش آموزان شامل پنج طبقه اصلی و یازده طبقه فرعی، آسیب های ناشی از محتوای آموزشی شامل دو طبقه اصلی و پنج طبقه فرعی، آسیب های ناشی از زمان، مکان و فضای آموزشی شامل سه طبقه اصلی و نه طبقه فرعی و آسیب های ناشی از ارزشیابی شامل دو طبقه اصلی و شش طبقه فرعی منتج گردید. تداوم اسیبهای شناسایی شده میتواند سلامت نظام اموزش ابتدایی به ویژه پویایی کلاسهای چندپایه را با مخاطرات جدی همراه ساخته و تبعاتی پردامنه ای را رقم زند.برای کاهش اسیبها پیشنهاداتیی ارائه گردید.
