الزامات مدیریت منابع انسانی در مدارس ابتدایی استان سیستان و بلوچستان: مبتنی بر مدل فیلیپس
الموضوعات :ام البنین فنودی 1 , یوسف مهدی پور 2 , حسین مؤمنی مهموئی 3 , علی حسین زاده 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران.
2 - دانشیار مرکز تحقیقات علوم بهداشتی و دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران. (نویسنده مسئول).
3 - گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
4 - گروه مدیریت، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
الکلمات المفتاحية: بلوغ مدیریت منابع انسانی, الزامات, مدارس, آموزش و پرورش, مدل فیلیپس,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: در سازمان های آموزشی منابع انسانی به عنوان شاخصاصلی بهروری و عملکرد سازمان محسوب میشوند و شناخت وضعیت موجود مدیریت منابع انسانی زمینهساز اجرای تحولات آتی در سازمان است. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی الزامات بلوغ مدیریت منابع انسانی در مدارس است. روش: این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش داده بنیاد انجام گرفت. جامعهی آماری شامل جامعه مورد مطالعه این پژوهش کلیه کارگزاران اصلی دخیل در مدیریت منابع انسانی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان شامل؛ معلمان، مدیران مدارس و مدیران منابع انسانی بودند. که از طریق نمونهگیری هدفمند، از نوع ملاکمحور، نمونهی مورد نظر انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبهی نیمهساختاریافته با چهارده نفر از معلمان، شش نفر از مدیران مدارس و شش نفر از مدیران منابع انسانی جمعآوری شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. برای تأمین روایی و پایایی از معیارهای لینکن و کوبا استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش براساس مدل روبرتس در ده بُعد اصلی و بیست و یک محور اصلی مورد سازماندهی قرار گرفت. این ابعاد شامل قابلیتهای سازمان، الزامات مدیریت منابع انسانی، الزامات توسعه حرفهای کارکنان، الزامات فرآیند مدیریت استعداد، الزامات فرآیند کارگزینی، مدیریت عملکرد، پاداش و قدردانی، سلامت و ایمنی، ارتباطات داخلی و خارجی و مدیریت داده و سیستمها میباشید. نتیجهگیری: با توجه به نتایج میتوان نتیجه گرفت در زمینه بلوغ مدیریت منابع انسانی عوامل مختلف انسانی، سازمانی و مدیریتی نقش دارد.
ابطهی، حسین و موسوی، محمد(1388). تدوین استراتژی منابع انسانی (مطالعه موردی یکی از سازمان¬های معنوی کشور). فصلنامه پژوهش مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین، 1(3)، 1-23.
احمدخانی، داود و افشار، مهدی(1395). تأثیر تشویق بر عملکرد کارکنان: مورد مطالعه فرمانده انتظامی ویژه غرب تهران. دانش انتظامی، 1(2)، 41-63.
احمدی¬پور، سحر(1393). تأثیر سیستم اطلاعات مدیریت بر سیستم آموزشی دانشگاه و چالش¬های آن. اولین کنفرانس ملی چالش¬های مدیریت فناوری اطلاعات در سازمان¬ها و صنایع. دانشگاه تهران.
اقبال، فرزانه، هویدا، رضا، سیادت، علی، سماواتیان، حسین و یارمحمدیان، محمد(1395). طراحی و تدوین مدل فرآیند مدیریت استعداد اعضای هیئت علمی برای دانشگاه¬های استعداد محور. پژوهش¬های مدیریت عمومی، 9(34)، 9-27.
حسنپور، اکبر؛ یوسفی زنوز، رضا و میرکی، بهاره (1396). شناسایی و رتبهبندی شاخص نای ارزیابی بلوغ مدیریت منابع انسانی الکترونیک، فصلنامه پژوهش نای مدیریت منابع سازمانی، 7(3)، 75-91.
خروشی، پوران (1394). راهکارهای توسعه حرفهای معلمان در کشورهای توسعهیافته با تأکید بر ضرورت توجه به آن در دانشگاه فرهنگیان. راهبردهای نوین تربیتمعلمان، 1(1)، 53-66.
رجبی، مریم، حسنی، محمد و مهاجران، بهناز (1395). بررسی نقش فعالیت¬های توسعه منابع انسانی بر نوآوری کارکنان با آزمون نقش میانجی مدیریت دانش و یادگیری سازمانی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 6(3)، 151-178.
سعادت طلب، آیت؛ فتحی واجارگاه، کورش؛ فراستخواه، مقصود و خراسانی، اباصلت (1393). بررسی موانع آموزش و بهسازی اعضای هیئتعلمی در دانشگاههای دولتی شهر تهران (مطالعه کیفی). مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 4(6)،29-56.
سلاجقه، آزیتا و صفری، ثنا (1394). رابطه اخلاق حرفهای با عملکرد استادان دانشگاه. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 10(3)، 103-110
شمس زارع، میلاد، طهماسبی، رضا و یزدانی، حمید رضا(1397). ارزیابی بلوغ فرآیند مدیریت منابع انسانی براساس مدل فیلیپس. پژوهش¬های مدیریت منابع انسانی، 10(1)، 1-24.
شورای عالی آموزشوپرورش (1390). سند برنامه درسی ملی.
شهنوازی، حسین، صدقی، شهرام و خالصی، نادر(1397). بررسی عوامل تأثیرگذار فردی و شغلی بر سلامت کارکنان پزشکی قانونی تهران براساس مدل رفاه کل¬گرا. سلامت کار ایران، 15(5)، 1-9.
صمیمی، سمیه؛ ایمانی، محمدتقی و دلخوش کسمایی، ابوالقاسم (1397). مدل مدیریت ریسک مبتنی بر سطوح بلوغ، قابلیتهای منابع انسانی و کیفیت آموزش (موردمطالعه: مجتمع گاز پارس جنوبی)، نشریه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 9(3)، 221-245.
طهماسبی، سیامک، فرتوک¬زاده، حمیدرضا، بوشهری، علیرضا و رجبی، میثم(1398). تله¬های قابلیت در مسیر توسعه سازمان¬های صنعتی دولتی. اندیشه مدیریت راهبردی، 13(2)، 235-275.
غضنفری، سکینه خاتون، یوسفی سعید آباد، رضا و فلاح، وحید(1399). مدلسازی مؤلفه¬های مؤثر نظام مدیریت منابع انسانی بر انتصاب مدیران در مراکز آموزش عالی مازندران از دیدگاه اعضای هیئت علمی. مجله توسعه آموزش جندی شاپور، 11(1)، 128-142.
فطرت، محمدعلی، خراسانی، اباصلت، ابوالقاسمی، محمود و قهرمانی، محمد(1394). طراحی مدل مدیریت عملکرد اعضای هیئت علمی دانشگاه کابل. مجله آموزش عالی ایران. 7(4)، 141-174.
کیانی، ندا و رادفر، رضا (1394). شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر بهرهوری سازمان با استفاده از مدل دیماتل. مدیریت بهرهوری، 94(35)، 111-130.
معروفی، یحیی و علیمرادی، فردوس (1394). نقش توسعه حرفه ای اعضای هیئت علمی در کیفیت آموزش عالی. اولین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی ایران.
مهدوی، مریم؛ شیخالاسلامی، نادر؛ حسن مرادی، نرگس و شکری، نرجس (1400). طراحی الگوی بلوغ قابلیت منابع انسانی در میان اعضای هیئتعلمی بر مبنای نظریه داده بنیاد (موردمطالعه: دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس). دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 12(6)، 167-152.
واعظی، سمیرا؛ تقی زاده هرات، علی؛ محمدی الیاسی، قنبر؛ شیخ ابراهیم (1397). تعامل مدیریت منابع انسانی شرکت مادر تخصصی با شرکتهای تابعه مبتنی بر دیدگاه بلوغ. فرایند مدیریت و توسعه. ۳۱ (۱)، ۵۶-۲۷.
سلیمی، الهه، میرسپاسی، ناصر، دانش فرد، کرم اله (1401). شناسایی آسیب¬های سیستم مدیریت منابع انسانی در نظام آموزشی آموزش و پرورش و ارائه راهکارهایی به منظور بهبود نظام (پژوهش کمی)، فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت، 38(3)، 67-84.
شکوری شالدهی، عباس، تورانی، حیدر، کردستانی، فرشته و دلگشایی، یلدا (1400). ارائه الگویی برای ارتقای منابع انسانی درنظام آموزش و پرورش با تاکید بر سند تحول بنیادین. رهبری و مدیریت آموزشی، 15(1)، 29-60.
بنیادی، پروین، ساکی، رضا، فضل اللهی قمشی، سیف الله (1400). شناسایی عوامل موثر بر تعالی منابع انسانی در آموزش وپرورش (معلمان مقطع ابتدایی).
Bastos, P. P. Z. (2017). Ascensão e crise do governo Dilma Rousseff e o golpe de 2016: poder estrutural, contradição e ideologia. Revista de Economia Contemporânea, 21.
Farndale, E., Horak, S., Phillips, J., & Beamond, M. (2019). Facing complexity, crisis, and risk: Opportunities and challenges in international human resource management. Thunderbird International Business Review, 61(3), 465-470.
Ferreira, D. V., de Gusmão, A. P. H., & de Almeida, J. A. (2024). A multicriteria model for assessing maturity in industry 4.0 context. Journal of Industrial Information Integration, 38, 100579.
Goldsmith, K. (2011). Uncreative writing: managing language in the digital age. Columbia University Press.
Groves, Kevin S. (2019). Examining the impact of succession management practices on organizational performance: A national study of U.S. hospitals. Health Care Management Review, 44 (4), 356-365.
Huang, C.F., & Chung S.L. (2016). “A Study on the Relationship between Intellectual Capital and Business Performance in the Engineering Consulting Industry: A Path Analysis”; Journal of Engineering and Management, 13, 4, 265–271.
Johansson, B. J., & Eriksson, P. (2024). A maturity model to guide inter-organisational crisis management and response exercises. International Journal of Disaster Risk Reduction, 106, 104413.
Kalender, Z. T., & Žilka, M. (2024). A Comparative Analysis of Digital Maturity Models to Determine Future Steps in the Way of Digital Transformation. Procedia Computer Science, 232, 903-912.
Knight, J. (2003). Updated internationalization definition. International Higher Education, 33(2003), 2-3
Netland, T. H., & Alfnes, E. (2011). Proposing a quick best practice maturity test for supply chain operations. Measuring Business Excellence, 15(1), 66-76.
Phillips, J. J. (2009). Accountability in human resource management: connecting HR to business results. Routledge.
Shimaponda-Nawa, M., Nwaila, G. T., Zhang, S. E., & Bourdeau, J. E. (2023). A framework for measuring the maturity of real-time information management systems (RTIMS) in the mining industry. The Extractive Industries and Society, 16, 101368.
ush H, Bessant J, Hobday M.(2014). Eoghan Hanrahanc, and Mauricio Medeiros. "The evolution and use of a policy and research tool: assessing the technological capabilities of firms." Technology Analysis & Strategic Management; 26(3), 353–365.
Wang X, Wilson J, Li W. (2021). An empirical investigation of leadership and human resources capacities as key actors in the implementation of smart education. Education Sciences, 11(138): 1-25.