بررسی آثار موسیقایی برآمده از ادبیات پایداری ایران و شیلی با تکیه بر شعر حمید سبزواری و ویکتور¬ خارا
الموضوعات : جستار نامه: ادبیات تطبیقی (فارسی- انگلیسی)مجید حسین زاده بند قیری 1 , فریدون طهماسبی 2 , شبنم حاتم پور 3 , فرزانه سرخی 4
1 - دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران.
2 - استادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران (نویسندۀ مسئول)
3 - گروه زبان و ادبیا ت فارسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران.
4 - گروه زبان و ادبیا ت فارسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
الکلمات المفتاحية: ادبیات پایداری, موسیقی, حمید سبزواری, ویکتور خارا.,
ملخص المقالة :
هر مبارزه¬ای به سلاح و ابزار مناسب نیازمند است و عموماً یکی از دلایل برتری یک طرف مبارزه با دیگری، نوع ادوات جنگی و کارآیی آن است. این رسالت همواره بر دوش هنر و ادبیات ملّت¬ها بوده است تا روح سلحشوری و حماسه¬ها، نبردها و شجاعت¬های ملّت¬هایشان را جاودانه کنند. هنگامی که اشعار شاعر، تبدیل به آهنگ و موسیقی می¬شوند، به بی¬مرزی و وسعت می¬رسند و مرزهای جغرافیایی و تعریف شدۀ معمول را در می¬نوردند. نویسنده در این پژوهش به-شیوۀ توصیفی تحلیلی و ابزار کتابخانه¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬ای در صدد آن است تا به بررسی آثار تولید شدۀ موسیقایی که برگرفته از شعر دو تن از شاعران بزرگ معاصر به نام های حمید سبزواری از کشور ایران و ویکتور خارا از کشور شیلی، بپردازد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که اشعار حمید سبزواری در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدّس به اثر حماسی و موسیقایی تبدیل گردید و نقش بی بدیلی را در پیروزی¬ انقلاب اسلامی و دفاع مقدّس ایفا نمود؛ اما به دلیل عدم ترجمۀ آثار این شاعر به سایر زبان ها، میزان تاثیرگذاری آن به درون مرزهای کشور محدود گردید. اما در طرف مقابل، شعر و موسیقی ویکتور خارا به دلیل جنبۀ جهانی داشتن و ترجمۀ آن¬ها در کشورهای مختلف دنیا به¬ویژه آمریکای لاتین و حتی ایران مورد توجه و اقبال فراوان قرار گرفته است.
کتاب¬ها
1- اسماعیلی، رضا، محدثی خراسانی، مصطفی، اسرافیلی، حسین، (1397)، این بانگ آزادی، تهران: سیمرغ هنر.
2- بصیری، محمدصادق، (1388)، سیر تحلیلی شعر مقاومت در ادبیات فارسی، کرمان: دانشگاه شهید باهنر.
3- حسام¬پور، سعید و حاجبی، احمد، (1387)، شعر ادبیات پایداری در کتاب های درسی، تهران: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش¬های دفاع مقدّس.
4- خورخه لوئیس بورخس و دیگران، (1382)، شعر آمریکای لاتین در قرن بیستم، مترجم فریده حسن¬زاده، تهران: ثالث.
5- کاظمی، محمّد کاظم، (1390)، ده شاعر انقلاب، تهران: سوره مهر.
6-کاکایی، عبدالجبار، (1380)، بررسی تطبیقی موضوعات پایداری در شعر ایران و جهان، تهران: پالیزان.
7- سبزواری، حمید، (1367)، سرود درد، تهران: موسسۀ کیهان.
8- _____________ ، (1368)، سرود سپیده، تهران: موسسۀ کیهان.
9- ¬¬¬¬_____________، (1381)، سرودی دیگر، تهران: سروش.
10- شکری، غالی، (1997)، ادب المقاومه، بیروت: دارالافاق الجدیده.
11-محمّدی روزبهانی، محبوبه، (1389)، قسم به نخل، قسم به زیتون، بررسی تطبیقی شعر مقاومت ایران و فلسطین، تهران: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش¬های دفاع مقدّس.
12- ویکتور خارا، ( 1388)، گیتار من، ترجمۀ محمّد حسن سجودی، اصفهان: نقش مانا.
مقالات
1- ارجستانی، محمّد، (1401)، «نگاهی تطبیقی بر ادبیات مقاومت و پایداری در شعر قیصر امین¬پور و کمال ناصر»، فصل-نامۀ علمی جستارنامه ادبیات تطبیقی، شمارۀ 21: 184-158.
2- اولادیان، نسیم، (1384)، «دربارۀ ویکتور خارا، موسیقی¬دان انقلابی شیلی»، نشریۀ فرهنگ و آهنگ، شمارۀ 5: 38 - 36.
3- بشارتی، جواد، (1387)، «مردم یک¬دل هرگز شکست نخواهند خورد»، سال نهم، جام جم: 9-8.
4- پروین¬زاد، شهلا، (1381)، «کتابشناسی استاد حمید سبزواری»، کیهان فرهنگی، شمارۀ 191: 22-20.
5- ترک تتاری، محمّدرضا، (1390)، «میوه غریب»، نشریۀ گزارش، شمارۀ 228: 62-60.
6- جعفری ارژیه، فاطمه، (1390)، «صدای اعتراض قلم»، نشریۀ گزارش، شمارۀ 228: 56-55.
7- داورپناه، رضا، (1396)، «دانشنامه جهان اسلام»، نشریۀ شمارۀ 22: 723-721.
8- ربیعیان، محمّدرضا، (1385)، «موسیقی و سنّت¬های اعتراض»، نشریۀ آزما، شمارۀ 45: 23-22.
9- سنگری، محمّدرضا، (1383)، «ادبیات پایداری»، مجلۀ شعر، شمارۀ 39: 9 – 1.
10- صادقی بروجنی، خسرو، (1383)، «این سرزمین مال ماست»، نشریۀ چیستا، شمارۀ 210: 796-793 .
11- فرمی¬باف، سید حسین، (1401)، «مبانی قرآنی ضرورت مقاومت در اشعار فارسی»، فصل¬نامۀ علمی جستارنامه ادبیات تطبیقی، شمارۀ 22: 261- 225
12- محمّدپور، محمّدامین، (1390)، «ویکتور خارا، شاعر و خواننده خلق»، ماهنامۀ چشم¬انداز ایران، شمارۀ 69: 95-94.
13-میرقادری، سید فضل¬الله و کیانی، حسین، (1391)، «بن¬مایه¬های ادبیات مقاومت در قرآن»، دو فصل¬نامۀ مطالعات ادبی متون اسلامی، پژوهشکدۀ اسلام تمدّنی، شمارۀ 1، 95-69.
14- همایون، رامتین، (1377)، «موسیقی در ایران: فصلی فشرده از تاریخ موسیقی در ایران»، نشریۀ مقام موسیقایی، شمارۀ 3، 11-6.
پایاننا¬مه
1- صدیقیان¬زاده، قاسم، (1390)، « بررسی مؤلّفه¬های پایداری در شعر دفاع مقدّس با تکیه بر شعر قیصر امین¬پور و سلمان هراتی»، استاد راهنما دکتر احمد امیری خراسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان.
منابع الکترونیکی
28. شادمهری، نیلوفر، (1397)، «برپاخیز»، صدای موسیقی، پایگاه جامع موسیقی ایرانی http://music.iranseda.ir
29. ندیمی، علی، (1397)، «برپاخیز»، صدای موسیقی، پایگاه جامع موسیقی ایرانی
http://music.iranseda.ir
30. خبرگزاری فارس، (1399)