ارائه مدل پیشایندها و پسایندهای رهبری ذهنیت انطباقپذیر در اینترنت اشیا اجتماعی
الموضوعات : سامانههای پردازشی و ارتباطی چندرسانهای هوشمند
الهام سادات واعظی
1
,
حمید اسماعیلی
2
,
زهرا علیپور درویشی
3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، نهران، ایران
2 - استادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال،تهران، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: اینترنت اشیاء اجتماعی, رهبری, ذهنیت انطباق پذیر, فرهنگ دیجیتال,
ملخص المقالة :
این مطالعه با هدف ارائه مدل پیشایندها و پسایندهای رهبری ذهنیت انطباقپذیر در اینترنت اشیا اجتماعی انجام شده است. تحقیق حاضر از نوع طرحهای تحقیق آمیخته اکتشافی میباشدو بر این اساس ابتدا با استفاده از رویکرد کیفی ابعاد، مولفهها و شاخصهای ذهنیت انطباقپذیر در اینترنت اشیا اجتماعی شناسایی شده و مدل اولیه تحقیق طراحی شده است.سپس با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری نسبت به سطح بندی مضامین اقدام شد. در گام بعدی، براساس اطلاعات بدست آمده، نسبت به اعتبارسنجی مدل اقدام شد (رویکرد کمی). . تحلیل دادهها در بخش کیفی با روش تحلیل مضمون و نرم افزار مکس کیودا و در بخش کمی با سه روش مدل سازی ساختاری تفسیری، فرایند تحلیل سلسله مراتبی و تکنیک حداقل مربعات جزئی انجام شد. بر اساس نتایج بدست آمده از تحلیل کیفی، تفکر استراتژیک، رهبری تحولگرا، پویش محیطی و ذهن آگاهی بعنوان پیشایندهای رهبری ذهنیت انطباقپذیر در اینترنت اشیاء اجتماعی شناسایی شدند. همچنین مضامینی شامل نهادینهسازی فرهنگ دیجیتال، ارتباطات درون سازمانی، همراستایی دیجیتال، کاهش مقاومت کارکنان و انعطاف پذیری سازمانی بعنوان پیامدهای رهبری ذهنیت انطباقپذیر در اینترنت اشیاء اجتماعی شناسایی شدند.نتایج بدست آمده از مدل سازی ساختاری تفسیری نشان داد که متغیرهای همراستایی دیجیتال، کاهش مقاومت کارکنان و انعطاف پذیری سازمانی در سطح اول؛ ارتباطات درون سازمانی و فرهنگ دیجیتال در سطح دوم؛ تحول گرایی در سطح سوم؛ پویش محیطی و تفکر استراتژیک در سطح چهارم؛ و ذهن آگاهی در سطح پنجم قرار دارد. نتایج بخش کمی ضمن تایید فرضیههای تحقیق نشان داد که مدل پیشنهادی ارایه شده از اعتبار مناسبی برخوردار است. در نهایت اولویت بندی معیارها با تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی نشان داد که معیار ذهن آگاهی از بیشترین اهمیت برخوردار است؛ همراستایی دیجیتال، تفکر استراتژیک، پویش محیطی، ارتباطات درون سازمانی، انعطاف پذیری سازمانی، تحول گرایی، فرهنگ دیجیتال و کاهش مقاومت کارکنان به ترتیب در رتبه های دوم تا نهم قرار گرفتند.
[1] Kargar Shurki, Mohammad, Waris, Seyyed Hamed, Ghafari, Abbas. (1401). Digital sustainability competencies of business leaders to implement the fourth generation of industry. Quarterly Journal of Iranian Society of Management Sciences, 17(67), 103-133.[persian]
[2] Alam, S., Zardari, S., Noor, S., Ahmed, S., & Mouratidis, H. (2022). Trust management in social internet of things (SIoT): a survey. IEEE Access, 10, 108924-108954.
[3] Amin, F., & Choi, G. S. (2022). Model for Generating Scale-Free Artificial Social Networks Using Small-World Networks. Computers, Materials & Continua, 73(3).
[4] Anning-Dorson, T. (2021). Organizational culture and leadership as antecedents to organizational flexibility: implications for SME competitiveness. Journal of Entrepreneurship in Emerging Economies, 13(5), 1309-1325.
[5] Bangui, H., Buhnova, B., Kusnirakova, D., & Halasz, D. (2023). Trust management in social Internet of Things across domains. Internet of Things, 100833.
[6] Chahal, R. K., Kumar, N., & Batra, S. (2020). Trust management in social Internet of Things: A taxonomy, open issues, and challenges. Computer Communications, 150, 13-46.
[7] Cheng, Y. (2020). The social-mediated crisis communication research: Revisiting dialogue between organizations and publics in crises of China. Public relations review, 46(1), 101769.
[8] Gimpel, G., & Vander Weerdt, C. M. (2023). Launching the Internet of Things: how to ensure a successful debut. Journal of Business Strategy, 44(3), 145-152.
[9] Johannsen, M., Nissen, E. R., Lundorff, M., & O'Toole, M. S. (2022). Mediators of acceptance and mindfulness-based therapies for anxiety and depression: A systematic review and meta-analysis. Clinical psychology review, 94, 102156.
[10] Jonathan, G. M., Rusu, L., & Van Grembergen, W. (2021). Business-IT alignment and digital transformation: Setting a research agenda. In 29th International Conference on Information Systems Development (ISD2021), València, Spain, September 8-10, 2021. Association for Information Systems.
[11] Khan, H. U., Abbas, M., Khan, F., Nazir, S., Binbusayyis, A., Alabdultif, A., & Taegkeun, W. (2024). Multi-criteria decision-making methods for the evaluation of the social internet of things for the potential of defining human behaviors. Computers in Human Behavior, 157, 108230.
[12] Magdich, R., Jemal, H., & Ayed, M. B. (2022). A resilient Trust Management framework towards trust related attacks in the Social Internet of Things. Computer Communications, 191, 92-107.
[13] Mercedes, D. A., & Burrell, D. N. (2022). Managerial adaptability and business strategic change in age of COVID-19. PSU Research Review, 6(3), 190-204.
[14] Schindler, S., Alami, I., & Jepson, N. (2023). Goodbye Washington Confusion, hello Wall Street Consensus: contemporary state capitalism and the spatialisation of industrial strategy. New Political Economy, 28(2), 223-240.
[15] Wang, T., Deng, C. P., & Teo, T. S. (2023). Appropriating IT outsourcing for IT alignment: An adaptive structuration theory perspective. Technological Forecasting and Social Change, 192, 122581.
[16] Wu, G., Xie, L., Zhang, H., Wang, J., Shen, S., & Yu, S. (2023). STSIR: An individual-group game-based model for disclosing virus spread in Social Internet of Things. Journal of Network and Computer Applications, 214, 103608.
[17] Zhang, Y., Pan, D., & Fan, S. (2023). Analysis of layered information dissemination model and caching strategy in Social Internet of Things. Nonlinear Dynamics, 1-16.
[18] Zouzou, M. C., Shahawy, M., Benkhelifa, E., & Kholidy, H. (2023, October). SIoTSim: Simulator for Social Internet of Things. In 2023 10th International Conference on Internet of Things: Systems, Management and Security (IOTSMS) (pp. 149-155). IEEE.