شناسایی ابعاد برنامه درسی دوره ابتدایی در کلاسهای چندپایه: یک مرور نظاممند
الموضوعات :
مرجان خميس آبادي
1
,
محمد جوادی پور
2
,
کیوان صالحی
3
,
معصومه السادات ابطحی
4
1 - دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه علوم تحقیقات دانشگاه، تهران، ایران
2 - دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3 - دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
4 - استاد یار و مدیر گروه برنامه ریزی درسی دانشگاه علوم تحقیقات
الکلمات المفتاحية: اجرای برنامه درسی, دوره ابتدایی, کلاسهای چندپایه, مرور نظاممند. ,
ملخص المقالة :
چکیده
پراکندگی جغرافیایی و تلاش برای برقراری عدالت آموزشی در کشور، زمینه شکلگیری و ضرورت تدریس در کلاسهای چند پایه را فراهم نمودهاست مطالعه حاضر با هدف بررسی منظم اسناد پژوهشی به منظور شناسایی ابعاد برنامه درسی دوره ابتدایی در کلاسهای چندپایه انجامشد. مرور پیشینه در پایگاه دادههای داخلی شامل نورمگز، ایرانداک، سیویلیکا، علم نت، مرکز طلاعات علمی جهاد دانشگاهی و پرتال جامع علوم انسانی در بازه زمانی کلیدواژههای «کلاس چندپایه، تدریس چندپایه و برنامه درسی، اجرای آموزشهای درسی چندپایه، آسیبهای موجود در کلاسهای چندپایه» انجام شدهاست. همچنین با جستجو در پایگاه دادههای بینالمللی همچون اریک، سیج، الزویر، گوگل اسکالر و تیلور و فرانسیس در بازه زمانی اسناد بینالمللی بازیابی شدهاست. پس از بازیابی اسناد با استفاده از نشانگرهای فهرست وارسی ارزیابی پریزما به ارزیابی مطالعات بازیابیشده، پرداختهشد. تحلیل دادهها با روش تحلیل کیفی آلتاید به شناسایی 84 نشانگر و دستهبندی آن در قالب نُه بُعد شامل هدف محتوا، معلم، مواد و منابع، دانشآموز، زمان، مكان/محیط، روشهای یادگیری و تدریس و روشهای ارزشیابی و منجر شد. در نهایت اینکه، در کلاسهای چند پایه، اهمیت برنامه درسی دوچندان دیده میشود و نیاز است تا ابعاد شناساییشده برنامه درسی در این کلاسها اجرا شود. بر این اساس لازم است از شناسایی اهداف یادگیری در کلاسهای مذکور تا ارزشیابی انعطافپذیر در کنار معلمان آموزشدیده در نظر گرفته شود.
Acatrinei, I., & Popovici, A. (2021). The organization of multigrade teaching in primary school. Challenges and chances. ICERI2021 Proceedings,
Altheide, D. L. (2000). Tracking discourse and qualitative document analysis. Poetics, 27(4), 287-299.
Asimaki, A., Georgakopoulou, M., Koustourakis, G., & Lagiou, A. (2023). INVESTIGATING THE TEACHERS’PEDAGOGICAL PRACTICES IN MULTI-GRADE PRIMARY SCHOOLS: A SOCIOLOGICAL APPROACH. European Journal of Education Studies, 10(5).
Baniasadi, A., Salehi, K., Khodaie, E., Bagheri Noaparast, K., & Izanloo, B. (2022). Fairness in classroom assessment: A systematic review. The Asia-Pacific Education Researcher, 1-19.
Charmaz, K. (2017). Constructivist grounded theory. The Journal of Positive Psychology, 12(3), 299-300.
Eilks, I., & Hofstein, A. (2017). Curriculum development in science education. In Science education (pp. 167-181). Brill.
Eslami, E., Nazari, H., Abqaei, A., & Haj Mohammadi, M. (1402). The importance and necessity of forming multi-grade classes and how to manage these classes The 16th International Conference on Psychology, Counseling and Educational Sciences.
Ezzati, K. (2019). Investigating teaching methods and strategies in multi-grade classes with emphasis on self-directed learning method. Management research in the Islamic world, 2(2), 69-61.
FAR06, D. J. (2009). curriculum delivery in multi-grade rural schools in the breede river i overberg emdc Cape Peninsula University of Technology].
Farmonovna, S. F. (2023). the importance of students'economic competences in improving the quality of education. . in interdiscipline innovation and scientific research conference
Făt, S. (2015). Curriculum design for a training program in multigrade instruction. Educatia 21(13), 51-61.
Gedifew, M. T. (2023). Instructional Leadership Development Practices in Ethiopia: Curriculum Development and Implementation Practices, and Career Development Frameworks. Journal of School Leadership, 33(1), 50-65.
Heydarinia, M. (2017). Curriculum planning of multi-grade classes (a practical guide for students and teachers) (electronic book). Akademik.
Hosseini, S., & Rostami, M. (1401). The necessity of guidance and counseling in multigrade classes. National Organization and Management Research Conference.
Karaçoban, F., & Karakuş, M. (2022). Evaluation of the curriculum of the teaching in the multigrade classrooms course: Participatory evaluation approach. Pegem Journal of Education and Instruction, 12(1), 84-99.
Malmir, A., & Esfini Farahani, A. (1402). Examining the limitations of multi-grade schools. The 10th national conference of modern studies and research in the field of humanities. management and entrepreneurship of Iran.
Manzano, E. C., & Magalona, J. D. (2023). Attitude towards teaching and professional qualification of prospective teachers in a multi-grade classroom. EPRA International Journal of Multidisciplinary Research (IJMR), 9(4), 187-190.
Meshkinfam, M., Akbari Khosravi Babadi, A., Abbasi Sorok, L., & Pushneh, K. (1402). A Identifying the elements of the curriculum of multi-grade classes in elementary school. scientific-research quarterly of Islamic lifestyle focusing on health, 7, 139-126.
Mohammadi, R. (2016). Comparative studies of multi-grade curriculum planning in Iran and the world The first international conference of social sciences, educational humanities and psychology.
Mortazavizadeh, S. H., & Hosni, M. (1401). Analyzing the lived experiences of novice teachers of the challenges of teaching in multi-grade classes. New educational approaches, 16(1), 115-140.
Murodullayevna, J. G. (2023). WAYS OF USING MODERN EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN THE PRIMARY EDUCATION SYSTEM. Intent Research Scientific Journal, 2(2), 124-127.
Naparan, G. B., & Alinsug, V. G. (2021). Classroom strategies of multigrade teachers. Social Sciences & Humanities Open, 3(1), 100109.
Nichols, S., & Stahl, G. (2019). Intersectionality in higher education research: A systematic literature review. Higher Education Research & Development, 38(6), 1255-1268.
Ortiz-Wythe, B., Warren, M. R., & King, A. R. (2022). Intersectional organizing and educational justice: How lived experience influences community organizers’ understanding and practice of intersectional organizing. Social Sciences, 11(4), 147.
Pridmore, P. (2007). Adapting the primary‐school curriculum for multigrade classes in developing countries: a five‐step plan and an agenda for change. Journal of curriculum studies, 39(5), 559-576.
Raggl, A. (2012). Age mixed Learning in small schools in rural areas. Swiss Journal for Educational Science, 34(2), 285– 301.
Ridge, N., & Kippels, S. (2019). UNESCO, education, and the private sector: A relationship on whose terms? Researching the global education industry: Commodification, the market and business involvement, 87-113.
Shareefa, M. (2021). Using differentiated instruction in multigrade classes: A case of a small school. Asia Pacific Journal of Education, 41(1), 167-181.
Silver, D. (2022). A theoretical framework for studying teachers’ curriculum supplementation. Review of Educational Research, 92(3), 455-489.
Steinmetz, K. (2020). She coined the term ‘intersectionality’over 30 years ago. Here’s what it means to her today. Time Magazine, 23.
Taherizadeh, S., & Shabani, R. (2018). Localized curriculum, an undeniable necessity for multigrade classes. Research in curriculum planning (knowledge and research in educational sciences-curriculum planning), 16(36), 77-66.
Tayoni, A. C., & Abocejo, F. T. The Multigrade Education Program: A Policy Evaluation.
Torabi, F., Najarbashi, M., Rochini, M., & Izadi Gonabadi, A. (1401). Examining the integrated curriculum in multi-grade schools. The 10th Scientific Research Conference of Educational Sciences and Psychology. Social and Cultural Damages of Iran.
Trahar, S., Timmis, S., Lucas, L., & Naidoo, K. (2020). Rurality and access to higher education. In (Vol. 50, pp. 929-942): Taylor & Francis.
UNESCO. (2020b). Right to Education Under Pressure: Main Challenges and Transformative Actions in the Educational Response to the Mixed Migratory Flow of the Venezuelan Population in Peru. In.
UNESCO. (2022). The Right To Education In The 21st Century: Findings From The International Seminar On The Evolving Right To Education. Https:// Unesdoc. Unesco. Org/ Ark:/ 48223/ Pf0000381108
Wahab, M. Y. (2018). The Effectivity of Physical Fitness Test on Multi Level Run to Improve Students’ Motivation, Performance and Achievement. PROCEEDING INTERNATIONAL SEMINAR,
Walsh, M. E., John, T. L.-S., Raczek, A., Vuilleumier, C., Foley, C., & Theodorakakis, M. (2017). Reducing high school dropout through elementary school student support: An analysis including important student subgroups. City, 9(10), 11.
Warren, M. R. (2022). Willful defiance: The movement to dismantle the school-to-prison pipeline. Oxford University Press.
Wiafe, E. (2022). School Dropout Among Children and Its Implication(s): Perspectives from Rural Ghana. https:// www. researchgate. net/ publication/ 362467632 _ School_ Dropout _Among _Children _and_Its _Implications _Perspectives _from _Rural _ Ghana
Zainalpour, H., Zainalpour, D., & Zainalpour, D. (1401). Pathology of education in multigrade classes, examination of opportunities and threats (case study of Mako city). Research in humanities education, 8(29), 1-19.