فهم بدنمندی زبان در بستر درک پدیدارشناسانه و شناخت شناسانۀ بدنمندیِ
الموضوعات : پژوهشهای معرفت شناختی
1 - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
الکلمات المفتاحية: پدیدارشناسی, علوم شناختی, بدنمندی, شناخت, زبان,
ملخص المقالة :
با نگاهی به تاریخ اندیشه بشری، ملاحظه خواهد شد که موانع جدیای اعم از هستیشناختی، معرفتشناختی، اخلاقی و دینی توجه به بدن و جایگاه واقعی آن را از دستور کار اندیشمندان خارج کرده. این در حالی است که در اندیشه معاصر، بدن دیگر مانعی بر سر راه اندیشه و آگاهی نیست، در عوض بدنمندی ذهن و شناخت و زبان مورد تاکید است. به این ترتیب شاهد توجه به بدن و جایگاه آن در عرصههای مختلفی هستیم. مقاله حاضر، با روش توصیفی_تحلیلی، در صدد است تا در بستر درک پدیدارشناسانه و شناخت شناسانه از مفهوم بدنمندی، امکان درکی عمیق از بحث بدنمندی زبان فراهم آورده و سرانجام نشان دهد که تجارب ناشی از حضور بدنمند انسان در جهان، در قالب الگوهای تکرارشونده و پویا بوده و از رهگذر عملکردهای ذهنی به مفهومسازی منتهی میشوند و در زبان بازنمود مییابند. بنابر این نظامهای مفهومی انسان بر پایه حمایت از فعالیت بدنی در محیط تکامل یافتهاند و چنین فعالیتهای بدنیای برای دانستن و معنادار ساختن جهان بنیادی است.
Understanding the embodiment of language in the context of a phenomenological understanding and cognitive epistemology of the embodiment of language.
افراشی، آزیتا. (1395). مبانی معناشناسی شناختی. چاپ اول، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
خبازی کناری، مهدی ؛ سبطی، صفا. (1395). «بدنمندی» در پدیدارشناسی هوسرل، مرلوپونتی و لویناس. حکمت و فلسفه، 12(3)، صص 75-98.
داروین، چارلز. (1403). منشاء انواع. مترجم: نورالدین فرهیخته (چاپ سوم). تهران: انتشارات نگارستان کتاب.
رشيديان، عبدالکريم. (1384). هوسرل در متن آثارش. تهران: نشر ني.
شفیعی، فاطمه؛ قاسم زاده، حبیب الله. (1399). مروری بر رویکردهای نوخاسته در مطالعۀ شناخت. مجله روانشناسی و روان پزشکی شناخت، 7(6)، صص 126-139
گیبز، ریمونددبلیو. (1403). جسمانیت و علوم شناختی. مترجم: جهانشناه میرزابیگی، چاپ اول، تهران: انشارات آگاه.
لويناس، امانوئل. (1391). زمان و دیگری. ترجمة مريم حياط شاهي. تهران: شرکت نشر نقد افکار.
مرلوپونتي، موريس. (1391). جهان ادراک. ترجمة فرزاد جابرالانصار. تهران: نشر ققنوس.
هوسرل، ادموند. (1372). ایدۀ پدیده شناسی. ترجمه عبدالکريم رشيديان. چاپ سوم، تهران: اتنشارات علمي و فرهنگي.
Altez-Albela, Fleurdeliz R. (2011). “The Body and Transcendence in Levinas’ Phenomenological Ethics”. KRITIKE. Volume 5, Number 1, PP. 36-50.
Johnson, M. 1987. The Body in the Mind: The Bodily Basis of Meaning, Imagination and Reason. Chicago: University of Chicago Press
Levinas, Emmanuel. (1969). Totality and Infinity. Translated by Alphonos Lingis, Pittsburgh, Pennsylvania, United States: Duquesne University Press.
Lakoff, G. 1987. Women, Fire and Dangerous Things, What Categories Reveal about the Mind. Chicago and London: Chicago University Press.
Lakoff, G. and Johnson, M. 1999. Philosophy in the Flesh, The Embodied Mind and its Challenges to Western Thought. New York: Basic Books.
Mac Whinney, B. (1998). The emergence of language from embodiment. In B. MacWhinney (Ed.), The emergence of language (pp. 213-56). Mahwah, NJ: Erlbaum.
Merleau-Ponty, M.(1962). Phenomenology of Perception. Translated by c. smith, London: Routledge.
Merleau-Ponty, Maurice. (2005). Phenomenology of Perception, Translated by Colin Smith. (first published 1962), New York and London: Routledge.
Talmy, L. 2000a. Toward a cognitive semantics, Vol. 1. Cambridge: MIT Press.
Talmy, L. 2000b. Toward a cognitive semantics, Vol. 2. Cambridge: MIT Press.
Robbins P, Aydede M. (2009). A short primer on situated cognition. In the Cambridge Handbook of Situated Cognition. Cambridge University Press.
Rowlands M. (2010). The mind embedded. InThe new science of the mind: from extended mind to embodied phenomenology. MIT press.