بررسی تاثیر کارکردهای هوش مصنوعی در ارتقای اثربخشی دورههای آموزشی
الموضوعات :
سپیده صفرپور دهکردی
1
,
امیر نویدی
2
1 - گروه مدیریت آموزشی،واحد شیراز،دانشگاه آزاد اسلامی،شیراز ،ایران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
الکلمات المفتاحية: هوش مصنوعی, اثربخشی, آموزش.,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: گسترش هوش مصنوعی در سالهای اخیر در زمینههای بسیاری شتاب پیدا کرده است که در حوزه آموزش بیشتر سعی آن در ارتقای اثربخشی دورههای آموزشی بوده است. با این وجود در چگونگی اینکه سازمانها میبایست از هوش مصنوعی برای اثربخشی دورههای آموزشی استفاده کنند، ابهامهایی وجود دارد. با توجه به کاربرد هوش مصنوعی و شرایط برگزاری دورههای آموزشی سازمانهای داخلی، این پژوهش یک مدل تحقیقاتی مفهومی است که تاثیرات هوش مصنوعی را در اثربخشي دورههای آموزشی بررسی میکند، لذا هدف این پژوهش بررسی تاثیر کارکردهای هوش مصنوعی در ارتقای اثربخشی دورههای آموزشی است.
روش شناسی پژوهش: این پژوهش در سال 1403 صورت گرفت و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان و مديران آموزش شرکتهای منتخب در شهر تهران بود که تعداد کل آنها 420 نفر بود که از بین آنان با استفاده از فرمول كوكران و روش نمونهگیری تصادفی ساده 201 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. روش جمع آوري دادهها بر اساس پرسشنامههای استاندارد هوش مصنوعی نويدي و قيصري (1402) و پرسشنامه ارزیابی اثربخشی دوره آموزشی بر اساس مدل کرک پاتریک عرب (1393) انجام گرفت.
یافته ها: پس از توزیع و جمع آوری پرسشنامهها، بررسی اطلاعات و آزمودن فرضیهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و به کمک نرمافزار Smart PLS در دو بخش مدل اندازهگیری و بخش ساختاری انجام پذیرفت. در بخش اول ویژگیهای فنی پرسشنامه شامل پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا مختص PLS بررسی گردید. در بخش دوم، ضرایب معناداری نرمافزار برای بررسی فرضیههای پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند.
بحث و نتیجه گیری: یافتههای پژوهش تأثیر هوش مصنوعی و ابعاد آن شامل بهبود زیرساختها، توانایی گسترش کار و مواضع پیشگیرانه را در ارتقا و بهبود اثربخشی دورهای آموزشی در جامعه مورد مطالعه مورد تأیید قرار داد.
References
Seyed Naqvi, Mir Ali; Foruzandeh Joonghani, Reyhaneh; Ghorbanizadeh, Vajhollah and Taghavifard, Mohammad Taghi. (2013). Intelligent Human Resource Management Model Based on Data Science and Machine Learning, Smart Business Management Studies. Year 10. Issue 40.
Khatami, Forough Sadat. (2014). Investigating the Role of Artificial Intelligence in Improving the Financial Performance of Electricity Distribution Companies (Case Study: Greater Tehran Electricity Distribution Company). Zanjan: 28th International Conference on Electricity Distribution Networks.
Khabaz, Mehta. (2019). Effectiveness of In-Service Courses for Tourist Guides and Its Impact on Tourist (Visitor) Satisfaction in the Palace of Museums of Tehran Province. Master's Thesis, Islamic Azad University, Tehran Science and Research Branch.
Abedini, Seyed Zaheer. (2014). The Impact of Artificial Intelligence on the Market Share of Banks Listed on the Tehran Stock Exchange. Master's thesis, Islamic Azad University, Tehran Science and Research Branch. Tonekabon Futures Institute of Higher Education.
Arabpour, Mahboobeh. (2014). Evaluating the effectiveness of in-service training courses for nurses in Kerman hospitals. Master's thesis, Shiraz University.
Navidi, Amir and Hamidreza Ghaysari. (2013). Investigating the effect of artificial intelligence (AI) in improving organizational productivity. Journal of Dynamic Management and Business Analysis, Volume 2, Issue 2, Serial Number 3, pp. 1-8.
.Navidi, Amir and Khatami, Forough Sadat. (2014). Investigating the applications of artificial intelligence in human resource management of electricity distribution companies: A qualitative research with a meta-synthesis approach. Zanjan: 28th International Conference on Electricity Distribution Networks.
Bag, S., Gupta, S., Kumar, A., & Sivarajah, U. (2021). An integrated artificial intelligence framework for knowledge creation and B2B marketing rational decision making for improving firm performance. Industrial marketing management, 92, 178–189.
Haenlein, M., & Kaplan, A. (2019). A brief history of artificial intelligence: On the past,present, and future of artificial intelligence. California Management Review, 61(4),5–14.
Kietzmann, J., & Pitt, L. F. (2020). Artificial intelligence and machine learning: What managers need to know. Business Horizons, 63(2), 131–133.
Mikalef, Patrick, Najmul Islam, Vinit Parida, Harkamaljit Singh, Najwa Altwaijry. (2023). Artificial intelligence (AI) competencies for organizational performance: A B2B marketing capabilities perspective,. Journal of Business Research,Volume 164, 113998.
Paschen, J., Wilson, M., & Ferreira, J. J. (2020). Collaborative intelligence: How human and artificial intelligence create value along the B2B sales funnel. Business Horizons, 63(3), 403–414.
Ritika. (2023). AI-Based HRMS: Succession Planning Guide. Retrieved from https://peoplecentral.co/blog/ai-based-hrms-succession-planning/#:~:text=I%20helps%20in%20 succe ssion%20planning،and%20potential%20for%20leadership%20roles.
Strohmeier, Stefan. (Ed). (2022).Handbook of Research on Artificial Intelligence in Human Resource Management. Edward Elgar Publishing.