مدل یابی استارتاپ های آموزشی در آموزش عالی بر اساس معادلات ساختاری (مورد مطالعه:دانشگاه های استان مازندران)
الموضوعات :محمدعلی پایان 1 , حسینعلی تقیپور 2 , محمدجواد تقی پوریان 3
1 - دانشجو دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی،چالوس، ایران
3 - استادیار مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، ایران.
الکلمات المفتاحية: استارتاپ, استارتاپ آموزشی, آموزش عالی, معادلات ساختاری,
ملخص المقالة :
هدف مقاله این طراحی مدل استارتاپ آموزشی با مدل یابی معادلات ساختاری در نظام آموزش عالی ایران می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از منظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی –پیمایشی و همبستگی بوده است.این مطالعه کمی با به کارگیری روش مدل یابی معادلات ساختاری(SEM) انجام شده است. داده ها با استفاده از نمونه گیری خوشه ای و به صورت تصادفی با ابزار پرسشنامه محقق ساخته از 384 نفر اعضای هیات علمی از دانشگاه های استان مازندران متخصص در حوزه اموزش عالی و رشته های مدیریت آموزشی و برنامه ریزی آموزشی و خط مشی های آموزش عالی، گرداوری و تحلیل آن با روش حداقل مربعات جزئی و نرم افزارPLS، انجام شد. یافته ها نشان از تایید فرضیه ها و برازش مناسب مدل داشته است. نتایج این پژوهش مدلی را ارائه داده است که می تواند برای پیاده سازی استارتاپ آموزشی در آموزش عالی استفاده شده و زمینه را برای رشد و توسعه این گونه استارتاپ ها در کشور فراهم کند.
اقتصاد بازار(1398)، فرصت طلایی استارتاپ ها. بازیابی از اقتصاد بازار.#
بحرینی، زینب، رشیدي، علیرضا،جمشیدي، محمد جواد ،حسین پور، مهدی(1402) ، مدلسازي توسعه ظرفیت جذب دانش در شتاب دهنده هاي استارتاپ با رویکرد ساختاري- تفسیري،نشریه علمی مدیریت دانش سازمانی،دانشگاه جامع امام حسین،سال ششم،صص:113-150.#
تقوی رفسنجانی،احسان، حکاک زاده، مینا و منوچهری نژاد، محسن (1399)، تدوین راهکارهای توسعة استارت آپ های دانشجویی در ورزش کشور، فصلنامه مدیریت کسب و کار، شماره 84،ص 39-53.#
جوادی، الهه، علیزاده اقدم، محمدباقر، عباس زاده،محمد(1401)، تأثیر پار ک های علم و فناوری بر کارآفرینی دانشجویان دانشگاه تبریز با تأکید بر نقش استارت اپ ها،مجله ترویج علم، سال سیزدهم ، شماره بیست و دو ،صص:139-163#
شعبانی، هادی، حمیدی زاده، محمد رضا، وظیفه دوست، حسین (1403)، طراحی و تبیین مدل هوش کسب و کارهای نوپا )استارتاپ ها( در شرایط رکود تورمی، نشریه مدیریت بازاریابی هوشمند، دوره 5، شماره 1، پیاپی2،صص:10-42#
مرادیان، پریسا؛ سلیمی، مهتاب و جهانیان، رمضان(1399)، شناسایی عوامل توسعه کارآفرینی آموزشی در نظام آموزش عالی. فصلنامه علمی آموزش علوم دریایی، دوره هفت، شماره 2؛ص 162-151#
معصومی، الهه؛ صالح، محمدی و تقوایی یزدی، مریم(1400)، توسعه اکوسیستم های کارآفرینی دانشگاه برمبنای تقویت استارت آپ های فناورانه، مجله علمی آموزش فناوری، سال پانزدهم، شماره چهار،ص 776-757.#
میرزا زاده،زهرا سادات، کشتی دار،محمد و رحمان پور عادل(1400)،شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر رشد استارت آپ های دانشجویان علوم ورزشی کشور با استفاده از تکنیک تحلیل شبکه(ANP)،مجله پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی،سال نهم،شماره4،(36 پیاپی)،ص 71-90.#
Anamaria D.(2017). SMEs and Start-Ups. Importance and Support Policies in European Union and Romania, Oradea University press.#
Arora, A., Fosfuri, A., & Rønde, T. (2018). Waiting for the payday? The market for startups and the timing of entrepreneurial exit (No. w24350). National Bureau of Economic Research.#
Badri ,R & Hachicha ,N,. (2019) .Entrepreneurship education and its impact on students’ intention to start up: A sample case study of students from two Tunisian universities, The International Journal of Management Education (17).182–190. journal homepage: www.elsevier.com/locate/ijme.#
Chang, S.D., Lee, Z.H. (2013). A Study on the influencing effects of university students' e-Business startup intention. The e-Business Studies, 14(3), 37-53.#
Dalmarco, G., Maehler, A. E., Trevisan, M., & Schiavini, J. M. (2017). The use of knowledge management practices by Brazilian startup companies. RAI Revista de Administração e Inovação, 14(3), 226–234. doi:10.1016/j.rai. #
Fairlie, R. W. Morelix, A. Reedy, E. J. Russell, J.(2016). The Kauffman Index Startup Activity National Trends. Tech. rep. Kauffman Foundation.#
Frederiksen, D. L., & Brem, A. (2017). How do entrepreneurs think they create value? A scientific reflection of Eric Ries’ Lean Startup approach. International Entrepreneurship and Management Journal, 13(1), 169-189.#
Giustina,S & Mele, G.,(2020)., Entrepreneurship Education Centres in universities: evidence and insights from Italian“Contamination Lab” cases. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, Emerald Publishing Limited.1355-2554. DOI 10.1108/IJEBR-#
Gregorio D.D. and Shane S, (2003), Why do some universities generate more start-ups than others? Research Policy ,32-pp: 209–227#
Jurgelevičius ,A and Raišienė ,A. G. Key Factors for Student Startup Success: Insights from Higher Education Professors, Proceedings of the 19th European Conference on Innovation and Entrepreneurship, ECIE 2024.#
Kim, H. J., San Kim, T., & Sohn, S. Y. (2020). Recommendation of startups as technology cooperation candidates from the perspectives of similarity and potential: A deep learning approach. Decision support systems, 130, 113229.#
Krishna, A., Agrawal, A. and Choudhary, A. (2016). Predicting the Outcome of Startups: Less Failure, More Success. 2016 IEEE 16th International Conference on Data Mining Workshops (ICDMW), Barcelona, 2016, pp. 798-805.#
Li ,L, Kang, K. and Sohaib O,(2021).Investigating factors affecting Chinese tertiary students’ onlinestartup motivation based on the COM-B behaviour changing theory, Published by Emerald Publishing Limited, http://creativecommons.org/licences/by/4.0/legalcode, DOI 10.1108/JEEE-08-2021-0299.#
Liu ,M. and Yu X, Assessing Awareness of College Student Startup Entrepreneurs Toward Mass Entrepreneurship and Innovation From the Perspective of Educational Psychology, Frontiers in Psychol. 12 :690690.doi: 10.3389/fpsyg.2021.690690.#
Mandel, R., & Noyes, E. (2016). Survey of experiential entrepreneurship education offerings among top undergraduate entrepreneurship programs. Education+ training, 58(2), 164-178.#
Mansfield, M. (2019, Mar 28). STARTUP STATISTICS – The Numbers You Need to Know. (Small Biz Trends) Retrieved from https://smallbiztrends.com/2019/03/startup-statistics-small-business.html.#
Maritz, A. (2015). Senior Entreneurship in Australia: An Exoporatory Approach. International Journal of Organizational Innovation, 7(3).#
Mehta ,K(2022). A Study on Impact of Startup Ecosystem on Student Innovations International Journal of Trend in Scientific Research and Development (IJTSRD),Volume 6 Issue 2, January-February 2022 Available Online: www.ijtsrd.com e-ISSN: 2456 – 6470.#
Morris, M. H. (2017). Why Content and Lecture Matter in Entrepreneurship Education. In The Great Debates in Entrepreneurship (pp. 1-8). Emerald Publishing Limited.#
Muscio ,A .Shibayama S .Ramaciotti .L(2022). Universities and start‑up creation by Ph.D. graduates:the role of scientific and social capital of academic laboratories, The Journal of Technology Transfer , 47:147–175#
Nandan P, Pinaki and Satyendra C, Pandey,.(2017) . "University startups and special legislations: genesis and developments in the United States of America, Japan and India", International Journal of Law and Management, https://doi.org/10.1108/#
Nobel, C. (2011). Why companies fail-and how their founders can bounce back. Boston:#
Olokundun, M; Moses, Chinonye Love; Iyiola, Oluwole; Ibidunni, Stephen; Ogbari, Mercy; Peter, Fred; Borishade, Taiye (2018). The Effect of non Traditional Teaching Methodes IN entrepreneurship Education ON Students entrepreneurial Interest and Business Startup: A data article. Data in Brief, (), S2352340918304955–. doi:10.1016/j.dib.2018.04.142 .#
Ooi,Y. K. & Nasiru A.(2015).Entrepreneurship Education as a Catalyst of Business Start-Ups: A Study on Malaysian Community College Students, Asian Social Science; Vol. 11, No. 18.#
Pisoni ,A & ,.Onetti ,A .(2018) .When startups exit :comparing strategies in Europe and the USA .Journal of Business Strategy.26-33 ,(3)39 .#
Rasmussen, E., Mosey, S., & Wright, M. (2015). The transformation of network ties to develop entrepreneurial competencies for university spinoffs. Entrepreneurship & Regional Development, 27(7-8), 430-457.#
Robehmed.N .(2013) .What is a startup ?Forbes.#
Sedláček, P., & Sterk, V. (2017). The growth potential of startups over the business cycle. American Economic Review, 107(10), 3182-3210.#
Shenkoya ,T , Hwang K Y,and Sung E, H.(2023) Student Startup: Understanding the Role of the University in Making Startups Profitable Through University—Industry Collaboration, SAGE Open, July-September 2023: 1–12. DOI: 10.1177/21582440231198601.#
Shin, D.P., Bae, Y.K. and Son, S.H. (2018). The Present and Implications of Technology-based Business Activation Support Policy. KISTEP Issue Weekly, KISTEP, 266(08).#
Stagars,M.(2014). University Startups and Spin-Offs: Guide for Entrepreneurs in Academia.#
Sunonda, K. (2017). “How to Start and Manage Startup Companies in India a Case Study Approach”, Volume 5, Issue 4 | ISSN: 2321-9939.#
Van S, N & Frank J. van Rijnsoever &,Martine van Veelen.,(2018). Exploring the motives and practices of university–startup interaction: evidence from Route 128,.Springer,J Technol Transf (2018) 43:674–713.https://doi.org/10.1007/s10961-017-9625-5.#
