مدل یابی استارتاپ های آموزشی در آموزش عالی بر اساس معادلات ساختاری (مورد مطالعه:دانشگاه های استان مازندران)
الموضوعات :محمدعلی پایان 1 , حسینعلی تقیپور 2 , محمدجواد تقی پوریان 3
1 - دانشجو دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی،چالوس، ایران
3 - استادیار مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، ایران.
الکلمات المفتاحية: استارتاپ, استارتاپ آموزشی, آموزش عالی, معادلات ساختاری,
ملخص المقالة :
هدف مقاله این طراحی مدل استارتاپ آموزشی با مدل یابی معادلات ساختاری در نظام آموزش عالی ایران می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از منظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی –پیمایشی و همبستگی بوده است.این مطالعه کمی با به کارگیری روش مدل یابی معادلات ساختاری(SEM) انجام شده است. داده ها با استفاده از نمونه گیری خوشه ای و به صورت تصادفی با ابزار پرسشنامه محقق ساخته از 384 نفر اعضای هیات علمی از دانشگاه های استان مازندران متخصص در حوزه اموزش عالی و رشته های مدیریت آموزشی و برنامه ریزی آموزشی و خط مشی های آموزش عالی، گرداوری و تحلیل آن با روش حداقل مربعات جزئی و نرم افزارPLS، انجام شد. یافته ها نشان از تایید فرضیه ها و برازش مناسب مدل داشته است. نتایج این پژوهش مدلی را ارائه داده است که می تواند برای پیاده سازی استارتاپ آموزشی در آموزش عالی استفاده شده و زمینه را برای رشد و توسعه این گونه استارتاپ ها در کشور فراهم کند.
