طراحی پارادایم کیفی مدیریت انتظامی در مقابله با وندالیسم در ورزش ایران
الموضوعات :
1 - گروه مدیریت ورزش، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشجوی دکتری گروه روانشناسی ورزش، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت انتظامی, وندالیسم, ورزش ایران,
ملخص المقالة :
هدف: هدف کلی پژوهش حاضر طراحی مدل مدیریت انتظامی در مقابله با وندالیسم در ورزش ایران بود.
روش پژوهش: تحقيق حاضر يك پژوهش کیفی بود که از رویکرد تحلیل تماتیک استفاده شد. جامعۀ آماری این تحقیق را متخصصان جامعه شناسی ورزشی، مدیران و معاونت حراست ورزشگاه های منتخب تشکیل داد که حدود 7 نفر را شامل میشود. روش نمونه گیری به صورت گلوله برفی و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. پس از انجام مصاحبه کدگذاری انتخابی، محوری و کدهای باز استخراج و سپس پارادایم کیفی تحقیق ارائه شد. یافته ها نشان داد مدل مدیریت انتظامی در مقابله با وندالیسم در ورزش ایران از 85 کد و 4 مقوله (مدیریت و برنامه ریزی، راهبردهای امنیتی، زیرساختهای امنیتی و تعاملات فراسازمانی)، 9 مفهوم ثانویه و 85 مفهوم اولیه تشکیل شد و پاردایم کیفی تحقیق ارائه شد.
یافته ها: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که مدیریت و برنامه ریزی شامل سه کد محوری سازماندهی امنیتی، رویکرد امنیتی یکپارچه و آموزش و تمرین نیروهای امنیتی ، بُعد راهبردهای امنیتی شامل دو کد محوری راهبردهای فرهنگی آموزشی و راهبردهای پیشگیرانه ، بعد زیرساختهای امنیتی شامل دو کد محوری نرم افزارهای هوشمند و سخت افزارهای هوشمند و بعد تعاملات فراسازمانی شامل دو کد محوری تعاملات با نهادهای ذیربط و تعاملات با کانون های هواداران بود.
نتیجه گیری: بنابراین پیشنهاد می گردد با بکارگیری سیستم های جدید امنیتی و دوربین های کنترل بهتری بر عوامل ایجاد کننده وندالیسیم در باشگاه های ورزشی داشته باشیم. همچنین آموزش چه در زمینه فرهنگی و بکارگیری متخصصان روانشناسی به مقابله با این پدیده رفت.
ابدالی، توحید؛ اسمعیلی، محمدرضا؛ و نیک ایین، زینت. (۱۴۰۰). تبیین وضعیت امنیت ورزشگاههای فوتبال ایران با تاکید بر نقش عوامل برگزاری مسابقات. مدیریت ورزشی، 54(13)، 979-1000.
ایزدی, بهزاد, احسانی, محمد, کوزه چیان, هاشم, & تجاری, فرشاد. (1398). طراحی الگوی بازاریابی ارتباطی در لیگ برتر فوتبال ایران. نشریه مدیریت ورزشی, 11(1), 15-29. doi: 10.22059/jsm.2019.42316.1036
زارع, علیرضا, زارع, حکیمه, عمادی, مهدی. (1396). عوامل موثر بر گرایش به خرافات در بین بازیکنان فوتبال ایران. مدیریت و توسعه ورزش, 6(2), 32-46. doi: 10.22124/jsmd.2018.2703.
شریعتی فیض، مهدی. (۱۳۹۹). شناسایی مولفههای بروز ناهنجاری در ورزشگاههای ایران (مطالعه موردی: لیگ برتر فوتبال). مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 49(19)، 177-196.
فرجی، رسول؛ همتی نژاد، مهرعلی؛ و شبانی، سپیده. (۱۳۹۸). نقش و اهمیت منابع انسانی در تأمین امنیت استادیومهای فوتبال. مدیریت منابع انسانی در ورزش، 12(6)، 179-194.
فرجی، رسول؛ همتی نژاد، مهرعلی؛ و قلیزاده، محمدحسن. (۱۳۹۹). عوامل موثر بر امنیت استادیومهای فوتبال ایران: ساخت ابزار و بررسی اعتبار و پایایی آن. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 31(16)، 1-21.
کریمی، جواد؛ کریمی، سارا؛ رهبری، سمیه؛ و بجانی، ابوالفضل. (۱۴۰۰). تدوین الگوی مفهومی مدیریت بحران در رویدادهای ورزشی بر اساس تحلیل تماتیک. مدیریت بحران و وضعیت های اضطراری، 46(13)، 99-121.
یانپی، طیبه؛ زارع آبندانسری، محمد؛ درویشی، ابولفضل؛ و دوستی، مرتضی. (۱۳۹۹). بررسی عوامل موثر بر بهبود عملکرد نیروی انتظامی در کنترل خشونت و حفظ امنیت تماشاگران رقابتهای لیگ برتر فوتبال ایران. پژوهش های دانش انتظامی، 89(22)، 174-200.
Ashforth, B. E., & Mael, F. (1989). Social identity theory and the organization. Academy of Management Review, 14(1), 20-39.
Bal, C., & Fleck, N. (2016). Connected stadium: A pillar for football clubs’ marketing development?. In making a difference through marketing (pp. 43-58). Singapore: pringer.
Calabuig, F., Núñez-Pomar, J., Prado-Gascó, V., & Ano, V. (2014). Effect of price increases on future intentions of sport consumers. Journal of Business Research, 67(5), 729-733.
Cialdini, R. B., Borden, R. J., Thorne, A., Walker, M. R., Freeman, S., & Sloan, L. R. (1976). Basking in reflected glory: Three (football) field studies. Journal of personality and social psychology, 34(3), 366.
Davis, Robert; & McGinnis, Lee Phillip. (2016). Conceptualizing excessive fan consumption behavior. Journal of Retailing and Consumer Services, 28, 252-262. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2015.10.002
Dees, W. (2011). New media and technology use in corporate sport sponsorship: performing activational leverage from an exchange perspective. International Journal of Sport Management and Marketing, 10(3-4), 272-285.
Dwyer, Brendan; LeCrom, Carrie; & Greenhalgh, Gregory P. (2018). Exploring and Measuring Spectator Sport Fanaticism. Communication & Sport, 6(1), 58-85. https://doi.org/10.1177/2167479516679411
Fischer-Baum, R. (2012, December 4). Animated infographic: Watch as America’s stadiums pile up on the backs of taxpayers. Deadspin. Retrieved from http://deadspin.com/5964116/animated-infographic-watch-as-americas-stadiums-pile-upon- the-backs-of-taxpayers
Gladden, J. M., & Funk, D. C. (2001). Understanding brand loyalty in professional sport: Examining the link between brand associations and brand loyalty. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 3(1), 54-81.
Goldstein, R. (2010, July 13). George Steinbrenner, who built Yankees into powerhouse, dies at 80. New York Times. Retrieved from http://www.nytimes.com/2010/07/14/sports/baseball /14steinbrenner.html?_r=0
Maslow, A. H., Frager, R., & Cox, R. (1970). Motivation and personality (Vol. 2, pp. 1887 1904). J. Fadiman, & C. McReynolds (Eds.). New York: Harper & Row.
Mastromartino, B (2016). Skating in the sun: examining the identity formation of national hockey league fans in the sunbelt states. Unpublished master’s thesis, The University of Georgia, Athens, GA.
McDonald, H., & Karg, A. J. (2014). Managing co-creation in professional sports: The antecedents and consequences of ritualized spectator behavior. Sport Management Review, 17(3), 292-309.
Mcpherson, Barry D. (2008). Socialization into the role of sport consumer: a theory and causal model*. Canadian Review of Sociology/Revue canadienne de sociologie, 13(2), 165-177. https://doi.org/10.1111/j.1755-618X.1976.tb00796.x
Oliver, R. L. (1980). A cognitive model of the antecedents and consequences of satisfaction decisions. Journal of Marketing Research, 42, 460-469.
Raney, Arthur A. (2013). Reflections on Communication and Sport: On Enjoyment and Disposition. Communication & Sport, 1(1-2), 164-175. https://doi.org/10.1177/2167479512467979
Rein, I., Kotler, P., & Shields, B. R. (2007). The elusive fan: Reinventing sports in a crowded marketplace. McGraw Hill.
Sloan, L. R. (1989). The motives of sports fans. Sports, games, and play: Social and Psychological Viewpoints, 2, 175-240.
Tajfel, H. E. (1978). Differentiation between social groups: Studies in the social psychology of intergroup relations. Academic.
Toder-Alon, Anat; Icekson, Tamar; & Shuv-Ami, Avichai. (2019). Team identification and sports fandom as predictors of fan aggression: The moderating role of ageing. Sport Management Review, 22(2), 194-208. https://doi.org/10.1016/j.smr.2018.02.002
Turner, J. C., & Tajfel, H. (1986). The social identity theory of intergroup behavior. Psychology of Intergroup Relations, 7-24.
Underwood, R., Bond, E., & Baer, R. (2001). Building service brands via social identity: Lessons from the sports marketplace. Journal of Marketing Theory and Practice, 9(1), 1-13
Wakefield, Kirk L. (2007). Team sports marketing. Elsevier.
Wakefield, K. L., & Sloan, H. J. (1995). The effects of team loyalty and selected Stadium factors on spectator attendance. Journal of sport management, 153, 172.
Wann, D. L. (1995). Preliminary validation of the sport fan motivation scale. Journal of Sport and Social Issues, 19(4), 377-396.
Wann, Daniel L.; Melnick, Merrill J.; Pease, Dale G.; & Russell, Gordon W. (2001). Sport Fans: The Psychology and Social Impact of Spectators. Routledge.
Woods, R. (2016). Social issues in sport (Third edition). Champaign, IL: Human Kinetics.
Zhang, J. J., Pease, D. G., Smith, D. W., Wall, K. A., Saffici, C. L., Pennington-Gray, L., Connaughton, D. P., & Pitts, B. G. (2004). Spectator satisfaction with the support programs of professional basketball games. In Inaugural Sport Marketing Association Conference, University of Florida, 13-15 November, 2003. (pp. 207-229).
Zirin, D. (2010). Bad sports: How owners are ruining the games we love. Simon and Schuster