نقش صدا و سیما بر تحکیم هویت ملی افراد 18 سال به بالای شهر شیراز
الموضوعات :همتعلی حیدری ( نویسنده اول) 1 , مجید رضا کریمی 2 , علی رضا خدامی 3
1 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی، گروه علوم اجتماعی، واحد جهرم، دانشگاه آزاد اسلامی، جهرم
2 - هیئت علمی دانشکده علوم انسانی، گروه جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم
الکلمات المفتاحية: رسانه, رادیو, تلویزیون, شنیداری, هویت ,
ملخص المقالة :
هويت ملي به مثابه سازهاي فرهنگي با روشهاي گوناگون روايت، بازتوليد، بازتفسير و بازنمايي ميشود. يكي از مهمترين ابزارهاي آفرينش و بازنمايي آن، رسانههاي جمعي هستند كه به دليل ويژگي فراگيري در سطح ملي در ايجاد تصورات و جهانبيني ملي نقش به سزايي دارند. مدل ارتباطي در رسانه ارسال پيام است و فرايند انتقال پيام از فرستنده به گيرنده و تبادل ديدگاه ها از طريق مكالمة معنادار است. رسانه ابزار انتقال پيام است و در فرايند انتقال پيام تأثير مي گذارد. عنوان مطالعه حاضر نقش رسانه جمعی صدا و سیما بر تحکیم هویت ملی افراد 18 سال به بالای مناطق چندگانه شهر شیراز می باشد که با هدف مشخص و در ارتباط با موضوع مورد بررسی انجام شده است. در این پژوهش، از روش تحقیق کمی(پیمایش) با رویکرد همبستگی- توصیفی و با استفاده از پرسشنامه استاندارد برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. جامعه آماری در این پژوهش افراد 18 سال به بالای ساکن شیراز بوده که تعداد 372 نفر نیز از میان آن ها برای نمونه مورد مطالعه یا حجم آماری انتخاب شده اند. نتایج استنباطی فرضیه ها بدین شرح است که در فرضیه های اول تا سوم، متغیر رسانه(میزان بهره مندی، علاقه مندی و اعتماد به برنامه های شبکه ی استانی صدا، سیما) و خبر به عنوان متغیر مستقل و حفظ و تحکیم هویت ملی به عنوان متغیر وابسته ارزیابی شدند که هر کدام از فرضیه ها در سطح معناداری بالای 90 درصد اطمینان مورد تایید قرار گرفتند. بنابراین با توجه به نتایج استنباطی فوق، می توان گفت که متنوع نمودن برنامه های صدا و سیما با توجه به نیاز مخاطبان، می توان هویت ملی در بین افراد را مستحکم تر کرد.
تاجيك، محمدرضا(1387)، رسانه و بحران در عصر فرا واقعيت با تأكيد بر بحران هويت، فصلنامه پژوهشهاي ارتباطي، سال پانزدهم، ش 56.
رهبر قاضی و همکاران(1396)، بررسی تأثیرات شبکه های اجتماعی مجازی بر روی هویت ملی دانشجویان، دو فصلنامه مطالعات قدرت نرم، شماره 17.
ساعي، منصور(1389)، بازنمايي ابعاد تاريخي و سياسي هويت ملي در تلويزيون جمهوري اسلامي ايران (مطالعه موردي سريالهاي تلويزيوني تاريخي درجه الف در سه دهه پس از انقلاب اسلامي ايران)، دوفصلنامه علمي و پژوهشي سياست نظري، ش 7.
لازار، ژولیت(1380)، افکار عمومی، ترجمه ی مرتضی کتبی، تهران، نشر نی.
قربان زاده سوار، قربانعلی و همکاران(1395)، رسانه و هویت ملی، مطالعه موردی؛ تاثیر رسانه در شاخص های هویت ملی، رسانه و فرهنگ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال ششم، شماره اول.
مسعود نیا، حسین و همکاران(1393)، بررسی رابطه هویت ملی و قومی، فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی و فرهنگی، دوره سوم، شماره دو.
نیازی، محسن و الهام شقایی مقدم(1390)، بررسی تاثیر رسانه های جمعی در گرایش به هویت ملی، مطالعه موردی: شهروندان شهرستان کاشان، مطالعات بین رشته ای در رسانه و فرهنگ، دوره دو، شماره یک.