ارزیابی اخلاق حرفه ای دبیران تربیت بدنی نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شیراز بر اساس مدل سه شاخگی
الموضوعات :
1 - گروه علوم تربیتی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نورآباد ممسنی، نورآباد ممسنی، ایران.
الکلمات المفتاحية: اخلاق حرفه ای, عوامل ساختاری, عوامل رفتاری, عوامل محیطی.,
ملخص المقالة :
هدف اصلی این پژوهش ارزیابی اخلاق حرفه ای دبیران تربیت بدنی مدارس متوسطه شهر شیراز، بر اساس مدل سه شاخگی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگي بود. جامعه آماری این تحقیق کلیه دبیران تربیت بدنی مدارس متوسطه شیراز به تعداد 258 نفر بود. بر اساس فرمول کوکران تعداد 125 نفر بعنوان حجم نمونه آماری در نظر گرفته شد. شیوه نمونه گیری به صورت طبقه ای تصادفی بود. برای گردآوری اطلاعات بر اساس مدل سه شاخکی از یک پرسشنامه محقق ساخته و برای اخلاق حرفه ای از پرسشنامه اخلاق حرفه ای کادوزير (2002)، استفاده شد. ضریب الفای کرونباخ برای بررسی پایایی برای عوامل ساختاری 85/0، عوامل رفتاری 91/0، عوامل محیطی 79/0 و اخلاق حرفه ای 88/0، بدست آمده است که نشان دهنده پایایی قابل قبول ابزار این پژوهش می باشد. برای تحلیل داده ها از آزمونهای همبستگی و رگرسیون استفاده شد. تجزیه و تحلیل این پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS انجام گرفت. وضعیت اخلاق حرفه ای دبیران تربیت بدنی مدارس متوسطه شهر شیراز، در این پژوهش در سطح عالی بوده است. از سوی دیگر مشخص گردید که عوامل ساختاری و عوامل زمینه ای و عوامل رفتاری بر اخلاق حرفه ای تاثیر معناداری دارد.فضای سازمانی، امکانات آموزشی، منابع آموزشی متناسب با اخلاق حرفه ای معلمان در نظر گرفته شود. به صورت مستمر عملکرد اخلاق حرفه ای دبیران مورد سنجش قرار گیرد. به مسائل تربیتی و فرهنگی در اخلاق حرفه ای معلمان نیز توجه لازم شود. .
Azizi, Karim and Ali Rezaei, Zaman and Miri, Sidyaser and Rabi Tabar, Ali Asghar and Zare, Morteza, (2019), the relationship between school culture and professional ethics with job attachment (case study: primary school teachers in Mahmoudabad city), 5th National Conference of New Approaches in Education and Research, Mahmoudabad. (In Persian).
2. - Gholampour, Maitham, Pourshafi, Hadi, Farastkhah, Maqsood, Aiti, Mohsen. (2019). The components of teachers' professional ethics: a systematic review based on Wright's model. Curriculum Studies, 15(58), 145-174. (In Persian).
3. - Mahmoudzadeh Sistani Seyedah Samaneh, Rafati Mohammad (2021). Investigating the effect of morals on the empowerment of official employees of the Central Organization of Mashhad University of Medical Sciences in 2019. Paramedical sciences and military health. 15 (4): 42-37. (In Persian).
4. - Sheikhi Mubarak, B., and Salimi, M., and Zahedi, H. (2021). Designing a professional ethics model for physical education teachers. Ekhlaq, 11(41 (series 63), 97-125. (In Persian).
5. - Sohrabi, Sahar, Karimi, Mohammad Sadegh (2019), improving the professional ethics of teachers in the educational system of research and studies of Islamic sciences, second year of April 2019, number 9. (In Persian).
6. Basaran, B. (2020). Investigating science and mathematics teacher candidate’s perceptions of TPACK-21 based on 21st century skills. Elementary Education Online, 19(4), 2212-2226.
7. Belinova, N.V., Bicheva, I.B., Kolesova, O.V., Khanova, T.G., & Khizhnaya, A.V. (2017). Features of professional ethics formation of the future teacher.
8. Bin-Lokman, h. f., Bin-Johari, M. N. A. Bin Azhar, A. (2020). Normative statements and descriptive statements of moral education in teacher ethics. Proceedings of International Conference on the Future of Education IConFEd) 2020, Institute of Teacher Education Tuanku Bainun Campus, Penang, Malaysia, 17-18 November 2020.
9. Hanicza, Y., Putri, D. H., & Hamdani, D. (2021, January). Identification of debriefing 21 st century skills on aspects of critical thinking skills and communication skills in Bengkulu high school students in physics subjects. Journal of Physics: Conference Series. 1731, 012069. https://iopscience.iop.org/ article/10.1088/1742-6596/1731/1/012069.
10. Kusumaningrum, D.E., Sumarsono, R.B., & Gunawan, I. (2020). Professional Ethics and Teacher Teaching Performance: Measurement of Teacher Empowerment with a Soft System Methodology Approach.
11. Malone, D-M. (2020). Ethics education in teacher preparation: a case for stakeholder responsibility. Ethics and Education, 15(1), 77-97.
12. Maxwell, Bruce & Schwimmer, Marina. (2016). Professional ethics education for future teachers: A narrative review of the scholarly writings. Journal of Moral Education. 45. 1-18. 10.1080/03057240.2016.1204271.
13. Mouratidou, K., Karamavrou, S., Karatza, S., & Schillinger, M. (2020). Aggressive and socially insecure behaviors in kindergarten and elementary school students: a comparative study concerning gender, age and geographical background of children in Northern Greece. Social Psychology of Education, 23(1), 259-277.
14. Raccanello, D., Brondino, M., Moè, A., Stupnisky, R., & Lichtenfeld, S. (2019). Enjoyment, boredom, anxiety in elementary schools in two domains: Relations with achievement. The Journal of Experimental Education, 87(3), 449-469.