مدل سازی مدیریت فرایندهای انجام کار در راستای توانمند سازی
الموضوعات :محمد شاهوردی 1 , عبدالخالق غلامی چنارستانی 2 , محمد بهرامی سیف آباد 3 , علی پیرزاد 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی ، یاسوج، ایران
2 - عضو هیات علمی، گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی ، یاسوج، ایران
3 - عضو هیات علمی، گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی ، یاسوج، ایران
4 - عضو هیات علمی، گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی ، یاسوج، ایران
الکلمات المفتاحية: فرآیندهای انجام کار, توانمندسازی ,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: مدیریت فرایندهای انجام کار به عنوان عامل ایجاد اطمینان برای موفقیت در رقابت و پایداری، بسیار اهمیت دارد. هدف پژوهش حاضر، مدل سازی مدیریت فرآیندهای انجام کار در راستای توانمندسازی در سازمان های زندان ایران می باشد.
روش تحقیق: در این پژوهش از رویکرد آمیخته استفاده شد. جامعه آماری بخش کیفی، خبرگان سازمان زندانهای کشور ایران بودند که به روش نمونه گیری هدفمند،13 نفر انتخاب شدند. جامعه آماری بخش کمی، مدیران و کارکنان سازمان زندان های کشور ایران بودند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 210 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده برآورد شدند. تحلیل داده ها با نرم افزارهای MAXQDA و SMART PLS انجام شد.
یافته ها: یافتهها 119 کد اولیه را در قالب 14 تم شناسایی کرد. همچنین بار عاملی مرتبه دوم ارتقای ویژگیهای فردی کارکنان برابر 857/0، ارزیابی عملکرد سازمانی برابر 767/0، عوامل برون سازمانی برابر 757/0، فناوری و تکنولوژی سازمان برابر 714/0، مدیریت منابع انسانی برابر 674/0، موانع سازمانی برابر 720/0-، ویژگیهای کارکنان و مدیران برابر 742/0 ، پیامدسازمانی برابر 688/0 محاسبه شد که نشان داد بار عاملی مشاهدهشده معنادار می باشد.
نتیجه گیری: جهت موفقیت در مدیریت فرایندهای انجام کار در راستای توانمندسازی، تمرکز بر تم های شناسایی شده و نهادینه کردن آنها در سازمان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.
Ahmed, E. S., Ahmad, M. N., & Othman, S. H. (2019). Business process improvement methods in healthcare: a comparative study. International journal of health care quality assurance, 32(5), 887-908. https://doi.org/10.1108/IJHCQA-07-2017-0116.
Akam, G. U., Okeke, M. N., Kekeocha, M. E., & Onuorah, A. N. (2018). Business process reengineering resources and the performance of quoted brewing firms in Nigeria. Asian Business Research Journal, 3, 15-25. https://doi.org/10.20448/journal.518.2018.31.15.25
Alomari, K. A. K., Aljawarneh, N. M., Alomari, Z. S., Albdareen, R., & Alawneh, A. (2020). Innovations in knowledge management perspectives: an empirical study in the Jordanian commercial and Islamic banks. Marketing & Management of Innovations, 4, 102-119. https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/81022
Amirian, Z ., & Mosalnejad, A. (2021). A review of factors affecting the success and failure of process reengineering projects, Fifth Scientific Conference on Applied Research in Science and Technology of Iran, Ilam [In Persian]. https://civilica.com/doc/1290698
Bhaskar, R. (2014). The possibility of naturalism: A philosophical critique of the contemporary human sciences. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315756332
Calvo-Mora, A., Ruiz-Moreno, C., Picón-Berjoyo, A., & Cauzo-Bottala, L. (2014). Mediation effect of TQM technical factors in excellence management systems. Journal of business research, 67(5), 769-774. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2013.11.042
Chountalas, P. T., & Lagodimos, A. G. (2018). Paradigms in business process management specifications: a critical overview. Business Process Management Journal, 25(5), 1040-1069. https://doi.org/10.1108/BPMJ-01-2018-0023.
Dagher, J., & Fayad, L. (2024). Business Process Reengineering: A Crucial Approach for Enhanced Organizational Sustainability. In Navigating the Intersection of Business, Sustainability and Technology (pp. 25-59). Singapore: Springer Nature Singapore. DOI:10.1007/978-981-99-8572-2_2
Heidari, M R, Mohammadi, A H.(2021). Redesigning work processes in the organization in order to empower employees and managers, Eighth International Conference on New Research in Accounting, Management and Humanities in the Third Millennium, Tehran [In Persian]. https://civilica.com/doc/1438047
Javazian, Z. (2018). Investigating the Relationship between Process Reengineering and Employee Performance (Case Study: Yasuj Municipality Employees), National Conference on New Approaches in Management, Economics and Accounting, Tehran, Higher Labor Education Institute, Khoramdareh Branch [In Persian].
Koushki, J., Moradi, Z., Honarmand, M.H., Salmani, A., & Khani, M. (2022). A review of the problems facing re-engineering, 4(10), 121-135 [In Persian]. https://civilica.com/doc/1519276
Lim, P. C., & Tang, N. K. (2000). A study of patients’ expectations and satisfaction in Singapore hospitals. International journal of health care quality assurance, 13(7), 290-299. https://doi.org/10.1108/09526860010378735
Loghman Astarkhi, S., & Tazeemifar, Z. (2021). Strategy in Business Reengineering and Organizational Change, 12th International Conference on Modern Research in Management, Economics and Development [In Persian]. https://civilica.com/doc/1446032
Maden-Eyiusta, C., & Alten, O. (2023). Expansion-oriented job crafting and employee performance: A self-empowerment perspective. European Management Journal, 41(1), 79-89. https://doi.org/10.1016/j.emj.2021.10.012
Meira, J. V. D. S., & Hancer, M. (2021). Using the social exchange theory to explore the employee-organization relationship in the hospitality industry. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 33(2), 670-692. https://doi.org/10.1177/14673584211024710
Nikbakht, N., & Ahanjeideh, M. (2018). Improving the efficiency, effectiveness and productivity of the organization by effectively implementing Kaizen (continuous improvement), Third International Conference on Accounting, Management and Innovation in Business, Karaj, comprehensive University of Applied Sciences of the Municipalities Cooperation Organization [In Persian]. https://civilica.com/doc/787225/
Nimran, U., Al Musadieq, M., & Afrianty, T. W. (2024). Empowerment effect on competence and organizational commitments: Organizational learning culture as moderating. Multidisciplinary Reviews, 7(2), 2024038-2024038. https://doi.org/10.31893/multirev.2024038
Noshadi, M H. Majid A, (2017). Review and comparison of process reengineering models, Fourth International Conference on Management and Accounting Techniques, Tehran, Mehr Eshraq Conference Company [In Persian]. https://civilica.com/doc/743210/
Sia, S. K., & Neo, B. S. (2008). Business process reengineering, empowerment and work monitoring: An empirical analysis through the Panopticon. Business Process Management Journal, 14(5), 609-628. https://doi.org/10.1108/14637150810903020
Tripathi, M. (2021). Sentiment analysis of Nepali covid19 tweets using nb svm and lstm. Journal of Artificial Intelligence, 3(3) 151-168. DOI:10.36548/jaicn.2021.3.001
Trkman, P. (2018). The critical success factors of business process management. International Journal of Information Management, 30(2), 125-134. DOI:10.1016/j.ijinfomgt.2009.07.003
Tsakalidis, G., Nousias, N., & Vergidis, K. (2020, October). An inclusive representation approach to assess the redesign capacity of BPMN models. In Proceedings of the Book of Conference Proceedings, Thessaloniki, Greece (pp. 19-21). file:///C:/Users/ASATEL/Downloads/BALCOR_2020_paper_68.pdf
Vaisinejad, N M., Amirnezhad, G., Derakhshani, R., Taheri Goodarzi, H. (2023). Analysis of the Geographical-Human Dimensions of the Human Resources Management Model in Order to Empower the Employees of the Ministry of Cooperatives. Labor and Social Welfare, 13(50), 95-105 [In Persian]. https://civilica.com/doc/1769785
Ullah, S. (2012). Customer Satisfaction, Perceived Service Quality and Mediating Role of Perceived Value. Published in: International Journal of Marketing Studies, 4(1), 68-76. https://ssrn.com/abstract=1990054
Wang, C. N., Vo, T. T. B. C., Hsu, H. P., Chung, Y. C., Nguyen, N. T., & Nhieu, N. L. (2024). Improving processing efficiency through workflow process reengineering, simulation and value stream mapping: a case study of business process reengineering. Business Process Management Journal, 30(7), 2482-2515. https://doi.org/10.1108/BPMJ-11-2023-0869