ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی مقیاس خودشفقتورزی اجتماعی
الموضوعات :
سارا کریمی
1
,
فائزه پیمان پاک
2
,
عباس عبداللهی
3
1 - دانشجوی دکتری گروه مشاوره، دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي، دانشگاه الزهرا، تهران، ايران. (نویسنده مسئول) sarakarimi6990@gmail.com
2 - دانشجوی دکتری گروه مشاوره، دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي، دانشگاه الزهرا، تهران، ايران fa.peimane@gmail.com
3 - استادیارگروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: خودشفقت¬ورزی اجتماعی, عاطفه مثبت, عاطفه منفی, اضطراب اجتماعی, روایی, پایایی. ,
ملخص المقالة :
مقیاس خودشفقتورزی اجتماعی (SSCS) یک مقیاس خودگزارشی برای سنجش خودشفقتورزی است که با 12 ماده میزان تمایل افراد به مهربانی و درک نسبت به خود را هنگامی که احساس میکنند، مرتکب اشتباهات اجتماعی شدهاند، اندازهگیری میکند. با این حال این مقیاس تاکنون در جامعه ایرانی موردبررسی قرار نگرفته و روانسنجی نشده است. هدف از پژوهش حاضر در مرحله اول ترجمه این مقیاس از زبان انگلیسی به زبان فارسی و سپس تعیین ویژگیهای روانسنجی آن در نمونه ایرانی بود. نمونه پژوهش شامل 307 نفر (226 زن و 81 مرد) بود که به شیوه غیرتصادفی در دسترس انتخاب شده و به ابزار پژوهش پاسخ دادند. بر اساس یافتهها، روایی صوری، محتوا و سازه نشان دهندهی اعتبار و پایایی مناسب این ابزار بود. همچنین روایی همگرا (AVE>0/50)، برای این پرسشنامه تعیین و تایید شد. برای بررسی پایایی و همسانی درونی مقیاس اشتیاق از پایایی ترکیبی و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد.که نتایج نشان داد که این مقیاس از همسانی درونی و پایایی ترکیبی مناسبی برخوردار است. در نهایت برای بررسی روایی همزمان، تحلیل ماتریس همبستگی خودشفقتی اجتماعی و عاملهای آن با مقیاس ارزیابی عاطفه مثبت و منفی (PANAS) و پرسشنامه اضطراب اجتماعی جرابک نشان داد که بین خودشفقتی اجتماعی و عاملهای آن با عاطفه مثبت همبستگی مثبت و معنادار و با عاطفه منفی همبستگی منفی و معنادار وجود دارد. همچنین بین خودشفقتی اجتماعی و عاملهای آن با اضطراب اجتماعی نیز همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد که با توجه به نمرهگذاری پرسشنامه اضطراب اجتماعی به این معناست که با افزایش خودشفقتی اجتماعی، اضطراب اجتماعی کاهش مییابد. از اینرو پرسشنامه خودشفقتی اجتماعی دارای روایی همزمان مطلوبی است (01/0p<). روی هم رفته نتایج پژوهش حاضر مبین آن بود که این مقیاس در نمونه ایرانی از ویژگی آماری مطلوبی برخوردار است و مخصوصاً میتوان آن را در نمونههای ایرانی با اطمینان استفاده نمود.
بخشی¬پور، عباس و دژکام، محمود. (1384). تحلیل عاملی تاییدی مقیاس عاطفه مثبت و منفی. مجله روانشناسی، 9(4)، 365-351.
Baker, D. A., Caswell, H. L., & Eccles, F. J. (2019). Self-compassion and depression, anxiety, and resilience in adults with epilepsy. Epilepsy & Behavior, 90, 154-161.
Brislin, R. W. (1970). Back-translation for cross-cultural research. Journal of cross-cultural psychology, 1(3), 185-216.
Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of marketing research, 18(1), 39-50.
Gao, J., Feng, Y., Xu, S., Wilson, A., Li, H., Wang, X., ... & Wang, Y. (2023). Appearance anxiety and social anxiety: A mediated model of self-compassion. Frontiers in Public Health, 11.
George, D., & Mallery, P. (2010). SPSS for Windows step by step. A simple study guide and reference (10. Baskı). GEN, Boston, MA: Pearson Education, Inc, 10.
Heath, P. J., Brenner, R. E., Lannin, D. G., & Vogel, D. L. (2018). Self-compassion moderates the relationship of perceived public and anticipated self-stigma of seeking help. Stigma and Health, 3(1), 65.
Kiekens, G., Hasking, P., Bruffaerts, R., Alonso, J., Auerbach, R. P., Bantjes, J., ... & Kessler, R. C. (2023). Non-suicidal self-injury among first-year college students and its association with mental disorders: results from the World Mental Health International College Student (WMH-ICS) initiative. Psychological medicine, 53(3), 875-886.
Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford publications.
Kotera, Y., & Ting, S. H. (2021). Positive psychology of Malaysian university students: Impacts of engagement, motivation, self-compassion, and well-being on mental health. International Journal of Mental Health and Addiction, 19, 227-239.
Kotera, Y., Cockerill, V., Chircop, J. G., & Forman, D. (2021). Mental health shame, self‐compassion and sleep in UK nursing students: Complete mediation of self‐compassion in sleep and mental health. Nursing Open, 8(3), 1325-1335.
Kotera, Y., Conway, E., & Van Gordon, W. (2019). Mental health of UK university business students: Relationship with shame, motivation and self-compassion. Journal of Education for Business, 94(1), 11-20.
Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel psychology, 28(4), 563-575.
Li, A., Wang, S., Cai, M., Sun, R., & Liu, X. (2021). Self-compassion and life-satisfaction among Chinese self-quarantined residents during COVID-19 pandemic: A moderated mediation model of positive coping and gender. Personality and individual differences, 170, 110457.
McLennan JD. (2018). Video- conferencing Telehealth Linkage attempts to Schools to Facilitate Mental Health Consultation. Journal of the Canadian Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 27(2), 137
Raes, F., Pommier, E., Neff, K. D., & Van Gucht, D. (2011). Construction and factorial validation of a short form of the self‐compassion scale. Clinical psychology & psychotherapy, 18(3), 250-255.
Rose, A. L., & Kocovski, N. L. (2021). The social self-compassion scale (SSCS): Development, validity, and associations with indices of well-being, distress, and social anxiety. International Journal of Mental Health and Addiction, 19(6), 2091-2109
Rose, A. L., & Kocovski, N. L. (2023). Social Self-Compassion Scale (SSCS). In Handbook of Assessment in Mindfulness Research (pp. 1-11). Cham: Springer International Publishing.
Teale Sapach, M. J., & Carleton, R. N. (2023). Self-compassion training for individuals with social anxiety disorder: a preliminary randomized controlled trial. Cognitive Behaviour Therapy, 52(1), 18-37.
Vigna, A. J., Poehlmann-Tynan, J., & Koenig, B. W. (2018). Does self-compassion facilitate resilience to stigma? A school-based study of sexual and gender minority youth. Mindfulness, 9(3), 914-924.
Waltz, C. F., & Bausell, B. R. (1981). Nursing research: design statistics and computer analysis. Davis Fa.
Watson, D., Clark, L. A., & Tellegen, A. (1988). Development and validation of brief measures of positive and negative affect: the PANAS scales. Journal of personality and social psychology, 54(6), 1063.