شناسایی عوامل موثر بر تعیین سطح خدمات بهینه در قرارداد پروژه¬های حمل و نقل BOT با استفاده از تحلیل تم (مطالعه ی موردی قرارداد بلیط الکترونیکی ناوگان حمل و نقل تهران)
الموضوعات :محمد کیان 1 , بابک حاجی کریمی 2 , محمد مهدی مظفری 3
1 - گروه مدیریت صنعتی ، مدیریت مالی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران
2 - Assistant Professor, Department of Industrial Management, Azad University, Qazvin, Iran
3 - استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران.
الکلمات المفتاحية: قراردادهای BOT, سطح خدمات بهینه, حمل و نقل.,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر تعیین سطح خدمات بهینه در قرارداد پروژههای حمل و نقل BOT با استفاده از تحلیل تم انجام شده است. روش این پژوهش کیفی و مبتنی بر مصاحبه با خبرگان و تحلیل تم بوده است. مصاحبهها به صورت نیمه ساختار یافته با طراحی 6 سوال و 7 خبره انجام شد. با توجه به نتایج، میتوان نتیجه گرفت که موفقیت پروژههای BOT در ایران به عوامل مهمی همچون چارچوبهای قانونی و نظارتی، مشارکت ذینفعان، ابزارهای مالی، مدیریت ریسک و نظارت مداوم بر عملکرد پیمانکاران دارد. ایجاد یک چارچوب قانونی شفاف، مشارکت فعالانهی تمامی ذینفعان، استفاده از ابزارهای مالی مناسب و مدیریت ریسکهای پروژه از جمله مهمترین عواملی هستند که باید در اجرای این پروژهها مورد توجه قرار گیرند. همچنین، نظارت مستمر بر عملکرد پیمانکاران و تضمین ارائه خدمات با کیفیت به کاربران از دیگر عوامل کلیدی موفقیت پروژههای BOT محسوب میشوند. با اتخاذ راهکارهای مناسب و رفع چالشهای موجود، میتوان به بهبود عملکرد پروژههای BOT در ایران و دستیابی به اهداف توسعهای کشور کمک کرد.
Alavi, M., et al. (2019). Quality Indexes in Transportation Projects. International Journal of Transport Quality Assessment.
Chen, L., & Xu, M. (2022). Sustainable development in BOT projects: Environmental impact assessment and risk management. Journal of Environmental Management, 306, 114388.
Garcia, M., & Rodriguez, S. (2020). Legal frameworks and challenges in BOT transportation projects. Journal of Infrastructure Development, 12(3), 234-256.
Guo, J., & Li, X. (2023). Legal frameworks and governance structures in BOT contracts: A multi-country analysis. Public-Private Partnership Journal, 12(1), 45-61.
Huang, Y., & Liu, F. (2021). The role of financial instruments in BOT projects: A comparative study. International Journal of Project Management, 39 (4), 512-524.
Jones, R. (2012). Analyzing Service Levels in Transport Projects. Transport Policy Review.
Li, J., & Zhao, L. (2019). Performance evaluation in transportation BOT projects: A stakeholder perspective. International Journal of Project Management, 37(2), 283-295.
Li, W., & Chen, X. (2017). Financial innovation in BOT projects: The role of public-private partnerships. Journal of Financial Management of Property and Construction, 22(4), 368-381.
Lopez, A. (2015). Case Study of BOT Projects in Indonesia. Asian Transport Studies.
Smith, J. (2010). Economic Models for BOT Projects. Journal of Infrastructure Economics.
Smith, J., & Johnson, K. (2018). Stakeholder engagement in transportation infrastructure BOT projects. Public-Private Partnership Journal, 10(2), 67-82.
Tanaka, H. (2018). Success and Failures of BOT in Japan: Lessons Learned. Journal of Urban Planning.
Wang, H., & Sun, Q. (2023). Innovative financing models in BOT projects: The use of green bonds and sustainable finance. Journal of Infrastructure Finance, 19(2), 123-137.
Wang, Y., Zhang, X., & Li, H. (2018). Risk management in BOT projects: A case study approach. Journal of Construction Engineering and Management, 144(3), 04017109.
Zhang, X., Wang, Y., & Li, J. (2015). Risk allocation in BOT projects: A systematic review. Construction Management and Economics, 33(5), 389-401.
Zhang, Y., Liu, Z., & Wang, P. (2022). The impact of stakeholder engagement on the success of BOT projects: A case study in China. Sustainability, 14(5), 2649