شناسایی عوامل موثر بر نوسازی استراتژیک کارآفرینانه مبتنی بر فناوری دیجیتال در صنعت ورزش ایران
الموضوعات : نوآوری در مدیریت ورزشی
مژگان شاکری
1
,
فرشاد امامی
2
,
سید جعفر موسوی
3
,
نصرالله محمدی
4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، واحد آیت الله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی آمل، آمل، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد آیت الله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی آمل، آمل، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی قائمشهر، قائمشهر، ایران
4 - استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، ایران
الکلمات المفتاحية: نوسازی استراتژیک, کارآفرینی, فناوری دیجیتال, صنعت ورزش, زیرساختها,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر نوسازی استراتژیک کارآفرینانه مبتنی بر فناوری دیجیتال در صنعت ورزش ایران بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی، از نظر ماهیت و روش، کیفی و اکتشافی و از نظر زمان انجام مقطعی بود. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با 15 نفر از خبرگان دانشگاهی، مدیران اجرایی ورزشی و کارآفرینان فناوری گردآوری شد. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد. در این پژوهش، از روش نمونهگیری ترکیبی شامل نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی استفاده شد. برای بررسی روایی، از روایی محتوایی و تأیید خبرگان استفاده شد و برای بررسی پایایی، از روش توافق درونموضوعی بین کدگذاران و روش بازآزمون استفاده شد. یافتهها نشان داد از تحلیل مضمون صورت گرفته بر روی دادهها 240 کد اولیه استخراج و به 80 مفهوم منحصربهفرد دستهبندی شدند. این مفاهیم در نهایت به سه محور اصلی شامل عوامل زیرساختی (2 شاخص)، عوامل مالی و اقتصادی (2 شاخص)، و عوامل اجتماعی و فرهنگی (4 شاخص) تقسیم شدند. این یافتهها به سیاستگذاران و مدیران ورزشی کمک میکند تا با تمرکز بر این عوامل، فرآیندهای نوسازی استراتژیک خود را بهبود بخشند و صنعت ورزش ایران را به سوی نوآوری و رقابتپذیری بیشتر سوق دهند.
Akbari, F., Rastgar, A. A., & Ebrahimi, S. A. (2023). The impact of manager’s strategic thinking with entrepreneurial orientation on strategy flexibility. Journal of Strategic Management Studies, 14(54), 195-212. (In Persian)
Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2016). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage publications.
Dašić, G. (2023). Digital transformation in the sports industry. SPORTICOPEDIA-Sports Media and Business, (1), 309-318.
Fazeli, F., Mahmoudi, A., & Askarian, F. (2024). Blockchain Technology: Advantages, Challenges, and Development Strategies in the Sports Industry Services Sector. Sport Management Journal, 17(1), 1-18. (In Persian)
González-Serrano, M. H., Dos Santos, M. A., Sendra-Garcia, J., & Calabuig, F. (2023). Sports entrepreneurship during COVID-19: Technology as an ally to maintain the competitiveness of small businesses. Technological Forecasting and Social Change, 187, 122256.
Guerrero, A. M. G., & Maciá-Andreu, M. J. (2024). Digital transformation: Challenges and opportunities in sport management. Cultura, ciencia y deporte, 19(60), 1-12.
Hossinpour, E., & Vahdani, M. (2023). Development and Application of the Theory of Absorptive Capacity in Sport Business. Sport Management Journal, 15(2), 293-279. (In Persian)
Huang, H., & Qiu, J. (2024). Strategic choices for high-quality development of intelligent wearable sporting goods industry in the new era. Wearable Technology, 1(1), 41-55.
Jiang, K., & Phakdeephirot, N. (2024). The Impact of Digital Media on Sports Management. Academic Journal of Science and Technology, 10(3), 208-213.
Lee, Y., Kang, J. H., Lee, S., Oh, T., & Choi, S. (2024). The Evolution of Terminology: A Scoping Review of Terms and Concepts Used to Research Sport in the Digital Realm. Quest, 1-19.
Li, M., Shi, Y., & Peng, B. (2022). The Analysis and Research on the Influence of Sports Industry Development on Economic Development. Journal of Environmental and Public Health, 2022(1), 1-7.
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1988). Criteria for Assessing Naturalistic Inquiries as Reports.
Liu, Y. (2023). The Transformation and Innovation of the Sports Industry in the Digital Age. International Journal of Education and Humanities, 11(3), 156-159.
Magaz-González, A. M., García-Tascón, M., Sahelices-Pinto, C., Gallardo, A. M., & Guevara Pérez, J. C. (2024). Technology and digital transformation for the structural reform of the sports industry: Building the roadmap. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part P: Journal of Sports Engineering and Technology, 238(2), 150-158.
Mohamadi Askarabadi, M., Eydi, H., & Abbasi, H. (2024). Qualitative Study of Strategies and Consequences for the Development of Iran's Sports Economy. Contemporary Studies On Sport Management, 13(26), 67-79. (In Persian)
Norouzi Seyed hossini, R., Roumiani, M., & Roumiani, S. (2024). The Framework for the Development of new Entrepreneurship in Sports: From Idea to Action. Journal of Entrepreneurship Development, 17(1), 80-119. (In Persian)
Orunbayev, A. (2023). Globalization and sports industry. American Journal of Social Sciences and Humanity Research, 3(11), 164-182.
Pierre, J., & Dalla Pria, Y. (2022). La digitalisation du sport au travail: une approche per la théorie de l’acteur-réseau. Loisir et Société/Society and Leisure, 45(3), 571-585.
Qi, Y., Sajadi, S. M., Baghaei, S., Rezaei, R., & Li, W. (2024). Digital technologies in sports: Opportunities, challenges, and strategies for safeguarding athlete wellbeing and competitive integrity in the digital era. Technology in Society, 102496.
Saeedi, F., Benar, N., & Miraskari, S. R. (2024). Three Decades of Research on Employment in the Iranian Sports Labor Market: A Look at Micro, Meso, and Macro Barriers. Human Resource Management in Sports, 11(2), 449-487. (In Persian)
Stemler, S. (2000). An overview of content analysis. Practical assessment, research, and evaluation, 7(1).
Yang, S., Xu, J., & Yang, R. (2020). Research on coordination and driving factors of sports industry and regional sustainable development—Empirical research based on panel data of provinces and cities in eastern China. Sustainability, 12(3), 813.