تبیین نقش و جایگاه ترویج روستایی در فرآیند چرخه حیات پایداری اجتماعی پروژه¬های توسعه
الموضوعات : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزیسارا حاجی علیانی 1 , فرحناز رستمی 2 , مصطفی احمدوند 3 , علی اصغر میرک زاده 4 , حسین آزادی 5
1 - دکترای ترویج و آموزش کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
2 - دانشیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
3 - استاد، گروه مدیریت توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه یاسوج
4 - دانشیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
5 - هیات علمی دانشگاه کنت
الکلمات المفتاحية: ترویج کشاورزی, پایداری اجتماعی, فرآیند چرخه حیات اجتماعی, ارزیابی, پروزه های توسعه ای,
ملخص المقالة :
نگاهی به نقطه ی آغاز و واکاوی فعالیت های ترویجی در ایران نشان می دهد، عاملی که در موفقیت یا شکست نظام ترویج کشاورزی تاثیر دارد ریشه در چگونگی ساختار و مولفه های آن دارد. از سویی دیگر باتوجه به الگوهای تئوریک نظام ترویج و زیربنای نظری ساختار نظام ترویج درک مسائل اجتماعی، ماهیت چرخه حیات اجتماعی و پذیرش مبنای پایداری اجتماعی مورد نیاز است تا ترویج کشاورزی در پرداختن به مسائل اجتماعی و در ارتقای پایداری در مفهوم سازی سه گانه آن موثر باشد. لذا در فرآیند دستور کار توسعه پايدار و مباحث مربوط به توسعه باتوجه به کمرنگ بودن بعد پایداری اجتماعی در برنامه ها وحتی پروژه های توسعه ای نیاز به بازنگری در فعالیت ها، مأموریت ها ، اهداف برنامه ها، پروژه های توسعه ای و ترویج کشاورزی را نشان می دهند. براین اساس این پژوهش به روش کیفی و ازنوع فراترکیب انجام شده است، تا باتوجه به انتقادهای وارد شده بر ترویج کشاورزی در ایران مقوله ی چرخه حیات پایداری اجتماعی را به عنوان یک زمینه بالقوه تاجایی که ترویج کشاورزی می تواند درآن نقش آفرینی کند را موردتاکید قرار دهد.
- رضایی مقدم، ک. واسدالله پور،ع.(1397). کتاب بازاندیشی مفهومی ترویج کشاورزی ایران . تهیه شده در دفتر ترویج دانش و فناری کشاورزی ، دفتر شبکه دانش و رسانه های ترویجی. وزارت جهاد کشاورزی سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی معاونت ترویج، چاپ اول. 1-324
- ملک محمدی،1.،شهبازی، ا.، کرمی،ع.، سلمانزاده،س.، یزدانی،س.، و دوراندیش، آ.(1400). نقش ترویج و آموزش کشاورزی در ترویج دانش و فناوری های بوم سازگار برای تولیدهای کشاورزی در کشور. مجله پژوهشهای راهبردی در علوم کشاورزی و منابع طبیعی. جلد6، شماره(2): 185-202.
-نعمیمی، ا.، نجفلو، پ.، و سبحانی، م.ج(1394). نقش آموزش، ترویج و اطلاع رسانی در توسعه فناوری زیستی کشاورزی از دیدگاه متخصصان. فصل نامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی. شماره(33): 97-110.
-نوروزی، ا.، مهدوی، د.، و توکلی.خ.(1397). ﺑﺮرﺳﯽ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻧﻘﺶ ﺗﺮوﯾﺞ و آﻣﻮزش ﮐﺸﺎورزي در ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار روﺳﺘﺎﯾﯽ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮردي: ﻧﻮاﺣﯽ روﺳﺘﺎﯾﯽ اﺳﺘﺎن ﭼﻬﺎرﻣﺤﺎل و ﺑﺨﺘﯿﺎري. مجله توسعه راهبردی، شماره (54): 134-159.
- Adu, K., Puthenkalam, J.J., Kwabena, A.E.(2022). Agricultural and Extension Education for Sustainability Approach. British Journal of Environmental Studies. Pp 20-37. DOI: 10.32996/bjes.
- Allahyari,M.S.(2009). Agricultural sustainability: Implications for extension systems. African Journal of Agricultural Research Vol. 4 (9), pp. 781 -786.
- Barrow, C.J. (2010). How Is Environmental Conflict Addressed by SIA? Environmental Impact Assessment Review
-Dunmade I (2019) Social Lifecycle Impact Assessment of Informal Petroleum Products Retailing in Nigeria. ScienceDirect. Procedia Manufact 35: 459–464.
-Ebrahimi, M.S., Akbari Dolatabad, M., & Eskandri, J. (2022). Assessing Social Responsibility in Organizations Devoted to Rural Development Management: A Case Study of Agriculture Jihad Organization of Isfahan Province. Village and Space Sustainable Development, 3(1), 61- 80. 10.22077/ vssd.2022.4983.1065.
- Esteves AM, Franks D, Vanclay F (2012) Social impact assessment: the state of the art. Impact Assess. Project Appraisal 30(1): 34-42.
-Marcello FP, Imbert E (2018) Social Life Cycle Approach as a Tool for Promoting the Market Uptake of Bio-Based Products from a Consumer Perspective, J of Sustain 10(1031): 147-160.
-Naeem Shahid, M. (2107). Developing and Applying a Social Life Cycle Assessment Framework to Assess the Social Sustainability of Cheese Supply Chains in the UK. A thesis submitted in partial fulfilment of the University’s requirements for the degree of Doctor of Philosophy 1-240.
-Karami, E.(1986). Agricultural extension in development theory: some conceptual and empirical [15] considerations. Journal of Extension Systems, 2(2), pp. 61–69.
-Karami, E. & Hayati, D.(2005). Rural poverty and sustainability: the case of groundwater depletion [18] in Iran. Asian Journal of Water, Environment and Pollution, 2(2), pp. 51–61.
- Karami, E. & Hayati, D.(1998). Sustainable versus conventional agriculture: measurement of [19] attitudes. Journal of Agricultural Sciences and Natural Resources, 2(1), pp. 1–18 (in Farsi).
-Karami, E.,(1993). Alternative agricultural extension objectives. [20] Agricultural Progress, 68, pp. 15–23.
- Ozcatalbas, O., Imran, M. Gurkan, G., Durmuş, H., Unlu, T.(2018). The Role of Agricultural Extension and Agricultural Education for Sustainability. See discussions, stats, and author profiles for this publication at: https://www.researchgate.net/publication/323748046.
- Reza, M., Noer, B.M., cYonariza, Asmawi, C.Y.(2018). Benefits of social ties in farmer groups at agricultural etetion planning the district of lima kota, Indonesia. Available Online at ESci Journals International Journal of Agricultural Extension .pp 17-24 . http://www.escijournals.net/IJAE.
-Rezaei-Moghaddam, K. & Karami, E.(2003). Agricultural extension, poverty and sustainable [17] agriculture: application of path analysis. The First Congress on Agricultural Extension and Education Sciences and Natural Resources of Iran, Karaj, 13–15 August.
-Rezaei-Moghaddam, K., Karami, E. & Woelfel, J.(2006). The agricultural specialists’ attitudes [24] toward alternative sustainable agricultural paradigms: a Galileo method analysis. Food, Agriculture & Environment, 4(2), pp. 310–319
-Rivera, K. and Mwandmere,H (2005), An Analytical and Comparative Review of Country Studies onKnowledge andInformation Systems for Rural Development.Rome:FAO.
-Roling, N. & Jiggins, J.(1998). The ecological knowledge system. [29] Facilitating Sustainable Agriculture: Participatory Learning and Adoptive Management in Times of Environmental Uncertainty, Cambridge University Press: Cambridge, pp. 283–311, 1998.
- Shang Z, Wang M, Su Du, Liu Q, Zhu SH (2018) Ontology based social life cycle assessment for product development. J Sagepub 10(11): 1–17.
-Shibli,R., Saifan,S., Ab Yajid, M., Ariffin, L., Khatibi, A.(2021). The Role of Agricultural Extension Services and a New Ecological Paradigm in Determinants of Perceived Crop Yield and ProEnvironmental Social Norms. AgBioForum, 23(2) ): 123-134.
- Siebert. A., Bezama. A., Okeefeo. S., Thran, D. (2017). Social life cycle assessment indices and indicator to moitor the social amplication of wood-based products. J of clean Prod 1-11.
- Sulaiman,N.K., Misnan, S.(2022). Environmental Sustainability through Agriculture: Perspectives of Extension Agents on Adoption of Sustainable Practices. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science. doi:10.1088/1755-1315/1082/1/012024.
-Swanson, B. and Rajalahti,R.(2010),"Strengthening agricultural extension and advisory systems".Agriculture and Rural Development Discussion Paprr 44,The International Bank for Reconstruction and Development/The World Bank,Washington.
- Swanson, B. E. Bentz, R. & Sofranko, A. (1997), Improving agricultural extension. Room: Food and Agricultural Organization.
- Wang, Z.; Wang, J.; Zhang, G.; Wang, Z.(2021). Evaluation of Agricultural Extension Service for Sustainable Agricultural Development Using a Hybrid Entropy and TOPSIS Method.jour nal of Sustainability, 13, 347. https://doi.org/10.3390/su13010347.
- Weidema, B.P .(2006): The integration of Economic and Social Aspects in Life Cycle Impact Assessment. International Journal of Life Cycle Assessment ,11 (1), 89-96
- Vanclay, f. (2004), "Social principles for agricultural extension to assist in the promotion.
- Valdivia S, Ugaya CML (2014) Life Cycle Assess and Life Cycle Sustain. Assess 263-277.