طراحی و تبیین مدلی برای مدیریت دانش پویا در سازمانهای دولتی ایران (رویکرد آمیخته: تحلیل تم – مدلسازي معادلات ساختاري)
الموضوعات :
سیمین به جنت
1
,
عادل صلواتی
2
,
محمدرضا جابرانصاری
3
,
امید مهدیه
4
1 - گروه مدیریت، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت، گروه مدیریت ، واحد سنندج ، دانشگاه آزاد اسلامی ، سنندج ، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت، گروه مدیریت ، واحد بروجرد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، بروجرد ، ایران
4 - استادیارگروه مدیریت و حسابداری ، دانشگاه زنجان ، زنجان ،ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت دانش پویا, سازمان های دولتی, تحلیل تم,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: این پژوهش با هدف طراحی و تبیین مدل مدیریت دانش پویا در سازمانهای دولتی ایران انجام شده است. مدیریت دانش پویا به دلیل نقش آن در بهبود کارایی سازمانی و تسهیل فرایندهای یادگیری اهمیت ویژهای در سازمانهای دولتی دارد. هدف پژوهش، ارائه مدلی جامع برای پیادهسازی این مفهوم در این سازمانها بود.
روش بررسی: پژوهش به روش آمیخته (کیفی و کمی) انجام شد. در فاز کیفی، از بین اساتید دانشگاهی و مدیران ارشد سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، 11 نفر با نمونهگیری نظری انتخاب و دادهها از طریق مصاحبههای عمیق گردآوری شد. دادههای کیفی با روش تحلیل تم و نرمافزار ATLAS.ti تحلیل شد. در فاز کمی، 217 نفر از مدیران و کارکنان این سازمان به روش تصادفی انتخاب و با استفاده از پرسشنامه محققساخته مورد بررسی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل دادهها با مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS و LISREL انجام شد.
یافته ها: تحلیل دادههای کیفی نشان داد مدل پیشنهادی شامل پنج تم اصلی است: اهرمهای ترویجی، زمینهسازهای درونسازمانی، اهرمهای اجرایی، زمینهسازهای برونسازمانی، و پیامدهای مدیریت دانش پویا. نتایج کمی نیز برازش مناسب مدل را تأیید کرد.
نتیجه گیری: مدل ارائهشده چارچوبی جامع برای پیادهسازی مدیریت دانش پویا در سازمانهای دولتی ارائه میدهد و میتواند به بهبود جذب، اشتراکگذاری و بهرهبرداری از دانش در این سازمانها کمک کند.
