تأثیر نگرش کارکنان و مدیران ارشد بر پایداری و عملکرد زنجیره تأمین
الموضوعات :
فاطمه حضرتی
1
,
مصطفی هاشمی تیله نوئی
2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت کسب و کار، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: نگرش کارکنان, نگرش مدیران ارشد, پایداری زنجیره تأمین, عملکرد زنجیره تأمین,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر باهدف تأثیر نگرش کارکنان و مدیران ارشد بر پایداری و عملکرد زنجیره تأمین است. رویکرد این تحقیق بهصورت کمی و هدف آن کاربردی است و از معادلات ساختاری برای تجزیهوتحلیل اطلاعات استفاده کرده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران و کارکنان مؤثر بازرگانی خارجی شرکتهای توزیعکننده نهادههای دامی که شامل سه عضو هیئتمدیره برای هر شرکت و کارمندان مؤثر این شرکتها در حوزه بازرگانی خارجی (4 کارمند برای هر شرکت) میباشد. با توجه به آنکه 100 شرکت در ایران در این حوزه فعالیت مینمایند تعداد جامعه آماری این پژوهش 700 نفر میباشد، روش نمونهگیری این پژوهش روش نمونهگیری تصادفی است. درنهایت با استفاده از فرمول کوکران (با سطح خطای 5 درصد) حداقل 248 نفر از اعضای هیئتمدیره برای هر شرکت و کارمندان مؤثر این شرکتها در حوزه بازرگانی خارجی شرکتهای توزیعکننده نهادههای دامی برای انجام پژوهش انتخاب شدند. پرسشنامه این پژوهش از چهار بعد نگرش کارکنان، نگرش مدیران ارشد، پایداری زنجیره تأمین و عملکرد زنجیره تأمین تشکیلشده است. آزمون فرضیات این پژوهش با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری براساس روش حداقل مربعات جزئی و برای تجزیهوتحلیل دادههای از نرمافزار Smart PLS ورژن ۳ استفادهشده است. نتایج نشان میدهد که نگرش کارکنان بر پایداری و عملکرد زنجیره تأمین تأثیرگذار است. همچنین مشخص گردید که نگرش مدیران ارشد بر پایداری و عملکرد زنجیره تأمین تأثیر میگذارد.
زارع، شکوفه، مهدی زاده رستم، پیروز، پیمان. (2021). شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر کاهش انگیزه کارکنان با استفاده از مدل تحلیل شبکه ای در کمیته امداد امام خمینی (ره) استان فارس. تعالی منابع انسانی. (1)2، 1-24. .https://journals.iau.ir/article_687676.html
سیف اللهی, ناصر. (1401). بررسی تأثیر دانش و آگاهی مشتریان بر بهبود پایداری زنجیره تأمین پسته در ایران از دیدگاه خبرگان. مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، (2)9، 133-156. DOI: 10.22069/jead.2022.20373.1616 .
شه قرار، علی، باقرزاده خواجه، مجید، خوش فطرت، سحر، فقهی فرهمند، ناصر. (1401). طراحی الگویی برای پایداری زنجیره تامین صنایع غذایی آذربایجان شرقی با استفاده ازشبکه عصبی مصنوعی (منطقه شمال غرب کشور). فصلنامه جغرافیا (برنامه ریزی منطقه ای)، (49)12، 634-651. .DOI: 10.22034/jgeoq.2023.351147.3776.
صفری، جمالی، باورصاد، بلقیس. (2021). تحلیل ابعاد پایداری زنجیره تأمین شرکتهای تولیدی سیمان مبتنی بر استراتژیهای رقابتی زنجیره تأمین (LARG) .فصلنامه مدیریت راهبردی در سیستم های صنعتی (مدیریت صنعتی سابق)، 16(56)، 102-122.
. .DOI: 20.1001.1.26765403.1399.18.41.3.3 صیادی, میرغفوری, سید حبیب اله, یاوری, & ثقفی. (2020). تجزیهوتحلیل نقش مدیریت دانش در مدیریت زنجیره تأمین پایدار با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM)(مطالعه موردی: سازمان جهاد کشاورزی استان یزد). مدیریت زنجیره تأمین, 22(67), 52-66. https://jms.ihu.ac.ir/article_205576.html?lang=en.
کیقبادی، امیر رضا. (2021). تبیین مدلی برای ارزیابی پایداری زنجیره تامین در صنایع نفت و گاز بر اساس مدل معادلات ساختاری. مجله توانمندسازی سرمایه انسانی، (2)4 ، 129-146. https://journals.iau.ir/article_683586.html.
میرزایی، محسن، ستوده، محمد رضا، احمدخان بیگی، ندا. ارایه مدلی جهت شناسایی و تحلیل عوامل تاثیرگذار بر برنامهریزی مدیریت زنجیره تامین در شرکت خودروسازی سایپا. تحقیق در عملیات در کاربردهای آن. ۱۴۰۱، (۳)19، 111-89..
. http://jamlu.liau.ac.ir/article-1-2081-fa.html صیادی, میرغفوری, سید حبیب اله, یاوری, & ثقفی. (2020). تجزیهوتحلیل نقش مدیریت دانش در مدیریت زنجیره تأمین پایدار با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM)(مطالعه موردی: سازمان جهاد کشاورزی استان یزد). مدیریت زنجیره تأمین, 22(67), 52-66. https://jms.ihu.ac.ir/article_205576.html?lang=en.
Ali, B. J., & Anwar, G. (2021). An empirical study of employees’ motivation and its influence job satisfaction. Ali, BJ, & Anwar, G. (2021). An Empirical Study of Employees’ Motivation and its Influence Job Satisfaction. International Journal of Engineering, Business and Management, 5(2), 21-30. https://doi.org/10.22161/jhed.3.3.6.
Aljanabi, A. R. A., & Ghafour, K. M. (2021). Supply chain management and market responsiveness: a simulation study. Journal of Business & Industrial Marketing, 36(1), 150-163 https://doi.org/10.1108/JBIM-12-2019-0514.
Andalibi, N., & Buss, J. (2020, April). The human in emotion recognition on social media: Attitudes, outcomes, risks. In Proceedings of the 2020 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 1-16). https://doi.org/10.1145/3313831.3376680.
Bag, S., Telukdarie, A., Pretorius, J. C., & Gupta, S. (2021). Industry 4.0 and supply chain sustainability: framework and future research directions. Benchmarking: An International Journal, 28(5), 1410-1450. https://doi.org/10.1108/BIJ-03-2018-0056.
Beske, F., Haustein, E., & Lorson, P. C. (2020). Materiality analysis in sustainability and integrated reports. Sustainability Accounting, Management and Policy Journal, 11(1), 162-186. https://doi.org/10.1108/SAMPJ-12-2018-0343 https://doi.org/10.1108/SAMPJ-12-2018-0343.
Feizabadi, J., Gligor, D., & Alibakhshi, S. (2021). Strategic supply chains: a configurational perspective. The International Journal of Logistics Management, 32(4), 1093-1123. https://doi.org/10.1108/IJLM-09-2020-0383.
Foster, S. T., & Gardner, J. W. (2022). Managing quality: Integrating the supply chain. John Wiley & Sons.https://books.google.com/books?hl=fa&lr=&id=9rCFEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=Foster.
Hammou, I. A., Salah, O., & Hebaz, A. (2022). The impact of lean & green supply chain practices on sustainability: literature review and conceptual framework. LogForum, 18(1). .
Jena, R. K. (2020). Measuring the impact of business management Student's attitude towards entrepreneurship education on entrepreneurial intention: A case study. Computers in Human Behavior, 107, 106275. DOI:10.17270/J.LOG.2022.684.
Kumar, A., Moktadir, M. A., Khan, S. A. R., Garza-Reyes, J. A., Tyagi, M., & Kazançoğlu, Y. (2020). Behavioral factors on the adoption of sustainable supply chain practices. Resources, Conservation and Recycling, 158, 104818. https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2020.104818.
Leończuk, D. (2021). Factors affecting the level of supply chain performance and its dimensions in the context of supply chain adaptability. LogForum, 17(2). DOI: 10.17270/J.LOG.2021.584.
Mahroof, K., Omar, A., & Kucukaltan, B. (2022). Sustainable food supply chains: overcoming key challenges through digital technologies. International Journal of Productivity and Performance Management, 71(3), 981-1003. https://doi.org/10.1108/IJPPM-12-2020-0687.
Modica, P. D., Altinay, L., Farmaki, A., Gursoy, D., & Zenga, M. (2020). Consumer perceptions towards sustainable supply chain practices in the hospitality industry. Current Issues in Tourism, 23(3), 358-375. https://doi.org/10.1080/13683500.2018.1526258.
Okogwu, C., Agho, M. O., Adeyinka, M. A., Odulaja, B. A., Eyo-Udo, N. L., Daraojimba, C., & Banso, A. A. (2023). Exploring the integration of sustainable materials in supply chain management for environmental impact. Engineering Science & Technology Journal, 4(3), 49-65 https://doi.org/10.51594/estj.v4i3.546.
Rajani, R. L., Heggde, G. S., Kumar, R., & Chauhan, P. (2022). Demand management strategies role in sustainability of service industry and impacts performance of company: Using SEM approach. Journal of Cleaner Production, 369, 133311. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2022.133311.
Sánchez-Flores, R. B., Cruz-Sotelo, S. E., Ojeda-Benitez, S., & Ramírez-Barreto, M. E. (2020). Sustainable supply chain management—a literature review on emerging economies. Sustainability, 12(17), 6972. https://doi.org/10.3390/su12176972.
Sutia, S. (2022). Integrating supply chain management with marketing strategies: Enhancing competitive advantage, customer satisfaction, and sustainability. Journal of Economics and Business Letters, 2(1), 7-9. https://doi.org/10.55942/jebl.v2i1.281.
Sutia, S., Riadi, R., & Fahlevi, M. (2020). The Influence of supply chain performance and motivation on employee performance. International Journal of Supply Chain Management, 9(2), 86-92. https://www.researchgate.net/profile/Mochammad-Fahlevi/publication/341188506_The_Influenc.