ارائه الگوی رابطه مهارتهای ارتباطی مدیران و بهرهوری در هیئتهای فوتبال استان کرمان با نقش میانجی هوش فرهنگی
الموضوعات :رضا تفضلی 1 , سیدرحمان فریزنی گوهری 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.
2 - استادیار بخش تربیت بدنی دانشگاه آزاد کرمان
الکلمات المفتاحية: مهارتهای ارتباطی, مدیران, بهرهوری, هوش فرهنگی, فوتبال.,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه مهارتهای ارتباطی مدیران و بهرهوری در هیئتهای فوتبال استان کرمان با نقش میانجی هوشفرهنگی میباشد. این پژوهش از نظر روش، توصيفي از نوع همبستگی و از نظر هدف، توسعهای-كاربردي است. به منظور جمع اوری داده های پژوهش، از پرسشنامههای مهارتهای ارتباطی حسینی نژاد، بهرهوری جاهد و هوش فرهنگی استفاده شد. جهت تعیین روایی از شاخص AVE و تعیین پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارکنان هیئتهای فوتبال استان کرمان که 412 نفر بود. با توجه به اینکه از رویکرد معادلات ساختاری استفاده شد حجم نمونه با استفاده از فرمول وستلن 237 نفر بود، که به شیوهی نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. به منظور تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS و AMOS استفاده شد. نتایج نشان داد، اثر مثبت و معنادار مهارتهای ارتباطی مدیران بر هوش فرهنگی (05/0>p،199/0β=)، تأثیر متغیر مهارتهای ارتباطی مدیران بر بهره وری (05/0>p،217/0β=) و تأثیر متغیر هوشفرهنگی بر بهره وری (05/0> p،870/0β=) مشاهده شد. همچنین نتایج نشان داد، مهارتهای ارتباطی مدیران علاوه بر تأثیر مستقیم، به طور غیرمستقیم و از طریق هوشفرهنگی نیز بر بهره وری تأثیر میگذارد. به طور کلی، مدیران با یادگیری مهارتهای ارتباط مؤثر و برقراری ارتباط، تیم خود را از اهداف و مسیر آگاه میکند؛ به ردیابی پیشرفت کار میپردازد و با شناسایی نقاط منفی و مثبت، بهرهوری را بهبود میدهد. همچنین با درک ارزش استراتژيک هوشفرهنگي ميتوانند از تفاوتها و تنوع فرهنگي براي ايجاد مزيت رقابتي و برتري در بازار جهاني استفاده کنند.
1- آخوندزاده یزدی، ح.، و دهقان بنادکی، م.، (1402). رابطه هوش معنوی بر بهرهوری و موفقیت مدیران ورزشی استان یزد، اولین همایش ملی علوم ورزشی با رویکرد ورزشهای همگانی، اردبیل
2- حسینی نژاد، ک.، (1391). تأثیر مهارتهای ارتباطی مدیران (همدلی، مثبتگرایی، تساوی) بر رضایت شغلی کارکنان در ادارات امور مالیاتی استان گیلان، پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.
3- رازی فتاحی، ک.، (1398). بررسی عوامل مؤثر بر افرایش بهرهوری اماکن ورزشی (موردمطالعه: مشتریان باشگاههای ورزشی مشهد)، چهارمین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در تربیتبدنی، علوم ورزشی و قهرمانی، تهران
4- سهرابی، ز.، و محرم زاده، م.، (1400). طبقهبندی مدیران از طریق مهارتهای ارتباطی و هوش فرهنگی در سازمانهای ورزشی، مجله مطالعات راهبردی جامعه شناختی در ورزش، دوره 1، شماره 1
5- فکرت، ا.، حسامی، ح.، طباییان، س.ا.، نورائی، ط.، و قهرمان تبریزی، ک.، (1391). رابطه مهارتهای ارتباطی مدیران و میزان بهرهوری ادارات تربیت بدنی استان کرمان
6- مستحفظیان، م.، رهبری، س.، و طاهری، ح.، (1394). ارتباط مهارتهای مدیریتی و مهارتهای ارتباطی مدیران ورزش استان اصفهان، فصلنامه مدیریت فراگیر، دوره: 1، شماره: 2
7- مصطفوی کهنگی، ف.، و قادیان، ف.، (1399). نقش مهارتهای ارتباطی در ارتقای عملکرد مدیران (موردمطالعه: مدیران ارشد و میانی دانشگاه پیام نور)، مجله مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه تیر 1399، شماره 23، صص 9-24.
8- میرکاظمی، س.ع.، راستگو، س.، و خراشادیزاده، م.، (1396). طراحی ابزار سنجش عوامل مؤثر بر بهرهوری نیروی انسانی در فدراسیونهای ورزشی ایران، مجله مدیریت و توسعه ورزش پاییز 1396، شماره 11، صص 1- 15.
9- نظری، ر.، سهرابی، ز.، و احسانی، م.، (1395). رابطه بین مهارتهای ارتباطی با هوش فرهنگی و نقش آن در طبقهبندی مدیران سازمانهای ورزشی و ارائه مدل، مجله مطالعات مدیریت ورزشی مهر و آبان 1395 شماره 38
10- هراتی، م.، فهیم دوین، ح.، و کشتی دار، م.، (1395). نقش میانجی هوش فرهنگی با مهارتهای ارتباطی در رابطه بامدیریت ارتباط با مشتری، مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، دوره 3، شماره 11، صص 27-35.
11- یبلویی، ب.، نظری، ر.، و زرگر، ط.، (1401). مدل سازی عوامل مؤثر در ارزیابی بهرهوری باشگاه های حرفه ای فوتبال، مجله مطالعات مدیریت ورزشی بهمن و اسفند 1401 شماره 76، صص ۲۲۱–۲۵۰.