ارائه مدل پیشبینی مدیریت تعارضات بر اساس باورهای اساسی و همدلی در مشاوران: نقش واسطه ای انعطاف پذیری شناختی و پذیرش اجتماعی
الموضوعات :راضیه اسمعیلی 1 , ناهید رضایی 2 , مهسا سادات کریمی 3
1 - کارشناس ارشد روانشناسی، گروه مشاوره و روانشناسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران raha.esmaeili.94@gmail.com
2 - کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم پزشکی، تهران، ایران. nahydr467@gmail.com, tell09103403182
3 - کارشناس ارشد روانشناسی، گروه مشاوره و روانشناسی، موسسه آموزش عالی کومش، سمنان، ایران. mahsa90.karimi.0@gmail.com
الکلمات المفتاحية: انعطافپذیری شناختی, باورهای اساسی, پذیرش اجتماعی, مدیریت تعارض, همدلی,
ملخص المقالة :
چکیده مقدمه: مدیریت تعارضها یکی از مهمترین مسائل حوزه ارتباطات در مدیریت جلسات مشاوره، در بین مشاورین حوزه روانشناسی میباشد، از این سو بررسی مدل پیشبینی مدیریت تعارضات بر اساس باورهای اساسی و همدلی با نقش واسطهای انعطافپذیری شناختی و پذیرش اجتماعی در مشاوران از اهمیت خاصی برخوردار است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهشهای کاربردی و از لحاظ روش از نوع مطالعات همبستگی است. جامعۀ پژوهش را کلیه مشاوران و روانشناسان شاغل در رشته مشاوره و روانشناسی شهر تهران که در بهار سال 1402 که در دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد مشغول به تحصیل بودند، تشکیل داد که از بین آنها به صورت در دسترس 224 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه مدیریت تعارض رابینز، مقیاس باورهای اساسی کاتلین و اپستاین ، پرسشنامه مقیاس همدلی جردن و همکاران، پرسشنامه انعطافپذیری شناختی دنیس و وندروال، پرسشنامه پذیرش اجتمـاعی کـراون و مـارلو بود. روش تحلیل این پژوهش، تحلیل مسیر بود که با استفاده از آن روابط علی متغیرهای پژوهش بررسی شد. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد هر دو متغیر باورهای اساسی و همدلی رابطه منفی و معناداری (01/0P<) با مدیریت تعارضها دارد. همچنین میزان شاخصCFI، GFI و NFI نیز بیشتر از 9/0 می باشد که نشان میدهند مدل اندازه گیری متغیرهای تحقیق، مدل مناسبی است و متغیرهای انعطافپذیری شناختی و پذیرش اجتماعی توانست نقش واسطهای در این بین ایفا کند. نتیجه گیری: بنابراین بر اساس مدل پیشنهادی با تاکید هر چه بیشتر بر شاخصهای انعطافپذیری شناختی و پذیرش اجتماعی میتوان از شدت تعارضات بین مشاور و مراجع کاست.
1- Monkkonen K, Kekoni T. Constructing shared understanding in interprofessional client sessions. Nordic Social Work Research. 2023 Jan 2;13(1):76-90. https://doi.org/10.1080/2156857X.2021.1947877
2- Moh YS, Sperandio KR. The need to consider requiring trauma training in entry-level academic training programs in clinical mental health counseling. Journal of Mental Health Counseling. 2022 Jan 1;44(1):18-31. https://doi.org/10.17744/mehc.44.1.03
3- Haktanir A, Watson JC, Oliver M. Counselling self-Efficacy beliefs among international counselling students. British Journal of Guidance & Counselling. 2022 Mar 4; 50(2): 173-83. https://doi.org/10.1080/03069885.2022.2037123
4- Choe Y, Tomko M, Kalantari M. Producer Conflict Management Approaches in Online Peer Production Communities–Case Study of OpenStreetMap. InProceedings of the 2023 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems 2023; 19: 1-12. https://doi.org/10.1145/3544548.3581036
5- Iskamto D, Ghazali PL, Afthanorhan A. Conflict management in the workplace and its impact on employee productivity in private companies. Adpebi International Journal of Multidisciplinary Sciences. 2022 Aug 1; 1(1): 54-61. https://doi.org/10.54099/aijms.v1i1.210
6- Kushi S. Just Another Civil War? The Influence of Conflict Perceptions on Western Conflict Management in Kosovo and Beyond. World Affairs. 2023 Jun; 186(2): 284-322. https://doi.org/10.1177/00438200231154296
7- Yaden DB, Giorgi S, Jordan M, Buffone A, Eichstaedt JC, Schwartz HA, Ungar L, Bloom P. Characterizing empathy and compassion using computational linguistic analysis. Emotion. 2023 May 18. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/emo0001205
8- Briones E, Gallego T, Palomera R. Creative Drama and Forum Theatre in initial teacher education: Fostering students’ empathy and awareness of professional conflicts. Teaching and Teacher Education. 2022 Sep 1;117: 103809. https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103809
9- Li W, Lou W, Zhang W, Tong RK, Jin R, Peng W. Gyrus rectus asymmetry predicts trait alexithymia, cognitive empathy, and social function in neurotypical adults. Cerebral Cortex. 2023 Mar 1; 33(5): 1941-54. https://doi.org/10.1093/cercor/bhac184
10- Bagham, Zainab, Vahdat Borashan, Ruqiya, Hosni, Mohammad. Participatory management modeling on conflict management with the mediating role of expressive empathy in managers: from the teachers' point of view. Scientific Quarterly Journal of Educational Research, Azad University, Bojnord Branch, 2019; 16(65): 25-38. https://doi.org/678721/126e0b8a29ff139d404f69cb078e0633.
11- Klimecki OM. The role of empathy and compassion in conflict resolution. Emotion Review. 2019 Oct; 11(4): 310-25. https://doi.org/10.1177/1754073919838609
Khalilnejad Narmigh L, Abolmaali K. Predicting readiness for change based on basic beliefs and personality traits Through the mediation of self-determination. Razi Journal of Medical Sciences. 2023 Jan 10; 29(11): 10-. http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8133-en.html
13- Dezert J, Tchamova A. On the effectiveness of measures of uncertainty of basic belief assignments. INFORMATION & SECURITY. An International Journal. 2022; 52: 9-36. https://dx.doi.org/10.11610/isij.5201
14- Alwandi, Hamira, Sediq, Helen. Prediction of social well-being and social trust through belief in a just world in clients to counseling centers. Social psychology researches, 2019; 10(37): 1-12. http://doi:10.22034/spr.2020.109692
15- de Santana AN, Roazzi A, Nobre AP. The relationship between cognitive flexibility and mathematical performance in children: A meta-analysis. Trends in Neuroscience and Education. 2022 Sep 1; 28: 100179. https://doi.org/10.1016/j.tine.2022.100179
16- Murphy-Beiner A, Soar K. Ayahuasca’s ‘afterglow’: improved mindfulness and cognitive flexibility in ayahuasca drinkers. Psychopharmacology. 2020 Apr; 237: 1161-9. https://doi.org/10.1007/s00213-019-05445-3
17- Doss MK, Považan M, Rosenberg MD, Sepeda ND, Davis AK, Finan PH, Smith GS, Pekar JJ, Barker PB, Griffiths RR, Barrett FS. Psilocybin therapy increases cognitive and neural flexibility in patients with major depressive disorder. Translational psychiatry. 2021 Nov 8; 11(1): 574. https://doi.org/10.1038/s41398-021-01706-y
18- Khosh Sarwar, Sahar, Mikaili, Niloufer. The role of social comparison, interpersonal sensitivity and cognitive flexibility in predicting disordered eating attitudes in female students. Social psychology researches, 1400; 11(43): 141-166. https://doi:10.22034/spr.2021.277112.1629 [in persian]
19- Fossati F, Trein P. Social acceptance of policy instrument design during times of crisis. European Policy Analysis. 2023 Apr; 9(2): 167-90. https://doi.org/10.1002/epa2.1174
20- Jang Y, Park E. Social acceptance of nuclear power plants in Korea: The role of public perceptions following the Fukushima accident. Renewable and Sustainable Energy Reviews. 2020 Aug 1; 128: 109894. https://doi.org/10.1016/j.rser.2020.109894
21- Wentzel KR, Jablansky S, Scalise NR. Peer social acceptance and academic achievement: A meta-analytic study. Journal of Educational Psychology. 2021 Jan; 113(1): 157. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/edu0000468
22- Rahspar, Tayyaba, Khair, Mohammad, Barzegar, Majid, Koreshnia, Maryam. The mediating role of social acceptance and emotional schemas in the relationship between family communication patterns and academic motivation of secondary school students. Scientific Quarterly Journal of Psychological Methods and Models, 2018; 10(38): 59-76.
https://dorl.net/dor/20.1001.1.22285516.1398.10.38.4.5 [in persian]
23- Kline RB. Principles and Practice of Structural Equation Modeling. Guilford Publications; 2023 Apr 12. https://books.google.com/books?id=Y1i5EAAAQBAJ&lpg=PP1&ots=-Uwqksr-ct&lr&pg=PA5#v=onepage&q&f=false
24- Taherpour, Fatemeh, Shekohi Fard, Hossein, Samai, Saeeda. The role of communication beliefs in co-creation with the mediation of conflict management styles in academic faculty members of Birjand University. Organizational Behavior Studies, 1400; 10(4): 1-31. https://dorl.net/dor/20.1001.1.23221518.1400.10.4.1.2
25- Hejazi E, Sadeghi N, Shirzadifard M. Validity and Reliability of the Basic Beliefs Inventory; Persian Version, 2014; Jan 1:7. 949fd9f931b64e8690ba3ea84fa353f3.pdf (neevandpub.ir)
26- Jordan MR, Amir D, Bloom P. Are empathy and concern psychologically distinct?. Emotion. 2016 Dec; 16(8): 1107. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/emo0000228
27- Samani, Hossein, Golbabai, Soroush, Burhani, Khatire. Prediction of guardianship based on the components of empathy and behavioral contagion. Social psychology researches, 1401; 12(46): 101-122. https://doi:10.22034/spr.2022.333641.1737 [in persian]
28- smail Soltani, Hossein Shareh, Seyed Abdolmajid Bahrainian, Azam Farmani. The mediating role of cognitive flexibility in correlation of coping styles and resilience with depression . pajoohande 2013; 18(2): 88-96. http://pajoohande.sbmu.ac.ir/article-1-1518-fa.html [in persian]
29- Ghaffari Cherati A A, Ghannadzadehghan, Ph.D. H A, Hasanzadeh, Ph.D. R, Abbasi, Ph.D. G. The Impact of Acceptance and Commitment Therapy on Social Acceptance and Loneliness of Women. QJFR 2021; 18(2): 107-120 http://qjfr.ir/article-1-1914-fa.html [in persian]
30- Lucenet J, Blaye A. Contextual adaptation of cognitive flexibility in kindergartners and fourth graders. Journal of Experimental Child Psychology. 2023 Mar 1; 227: 105586. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2022.105586
31- Osmo F. Basic evaluation process and some associated phenomena, such as emotions and reactive defense of beliefs. Integrative Psychological and Behavioral Science. 2023 Mar; 57(1): 205-34. https://doi.org/10.1007/s12124-021-09667-z
32- Szanto T, Krueger J. Introduction: empathy, shared emotions, and social identity. Topoi. 2019 Mar 15; 38: 153-62. https://doi.org/10.1007/s11245-019-09641-w