تاثیر برنامه درسی فوق برنامه در احساس تعلق به مدرسه دانش آموزان
الموضوعات :
1 - گروه آموزش ابتدایی، واحد یادگار امام خمینی(ره) شهر ری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ghanbaridr@gmail.com
الکلمات المفتاحية: برنامه درسی, فوق برنامه, احساس تعلق به مدرسه.,
ملخص المقالة :
تحقیق حاضر با هدف تاثیر برنامه درسی فوق برنامه دراحساس تعلق به مدرسه دانش آموزان دختر پایه پنجم منطقه 6 تهران صورت گرفته است. روش تحقیق حاضر شبه آزمایشی با طرح پژوهشی پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. نمونه مورد مطالعه برابر با 40 نفر از دانش اموزان دختر پایه پنجم منطقه 6 تهران بود که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. جهت سنجش احساس تعلق به مدرسه از پرسشنامه بری، بتی و وات (2004) استفاده شد. به منظور تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که برنامه ی درسی فوق برنامه در احساس تعلق به مدرسه دانش آموزان نتاثیر معنادار دارد. افراد گروه آزمایش که در دوره آموزشی هنر خلاق شرکت کردند از نظر احساس تعلق به مدرسه تفاوت معناداری با گروه کنترل دارند. همچنین برنامه ی درسی فوق برنامه بر ابعاد احساس تعلق به مدرسه دانش آموزان تاثیر معنادار دارد. نتایج نشان داد که برنامه آموزشی هنر خلاق در احساس تعلق به مدرسه دانش آموزان تاثیر دارد.
اشکنانی، فرشته، دوست بین، فیروزه، نجفی، محدثه ، خسته، آسیه.(1401). تاثیر فعالیت های فوق برنامه بر عملکرد تحصیلی و اخلاقی دانش آموزان، نخستین کنفرانس ملی مطالعات روانشناسی سلامت روان، شیراز.
بهداد، دریا، غنی فر، محمدحسن(1400). بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر احساس تعلق به مدرسه دانش آموزان دختر پایه دهم شهر بیرجند، هفتمین کنفرانس ملی مطالعات مدیریت در علوم انسانی، تهران.
حاجی زاده شبانی، اصغر. حاجی زاده، معصومه ( 1396). بررسی نقش فعالیت هاي فوق برنامه درسی بر عملکرد اجتماعی –تحصیلی- عاطفی دانش آموزان از دیدگاه معلمان. همایش علمی پژوهشی استانی راهبردها و راهکارهاي ارتقاءکیفیت در آموزش پرورش شهرستان میناب.
حسینمردی، علی اصغر، قربان شیرودی، شهره، زربخش بحری، محمدرضا، تیزدست، طاهر. (1400). رابطه اشتیاق تحصیلی، اشتیاق به مدرسه و احساس تعلق به مدرسه با پشرفت تحصیلی با واسطه انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پسر. جامعه شناسی آموزش و پرورش. دوره 7. شماره 2(پیاپی 14).
خرم دل، فاطمه، خرم دل، احمد(1400). تاثیر فعالیت های فوق برنامه بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان، چهارمین همایش بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی،همدان.
رزاقی، مریم(1401). نقش احساس تعلق به مدرسه در اشتیاق تحصیلی دانش آموزان،چهارمین همایش ملی پژوهش های حرفه ای در روانشناسی و مشاوره با رویکرد ازنگاه معلم،میناب.
سجادي منزه، حمیدرضا، پیر خائفی، علیرضا (1396). بررسی اثر بخشی الگوي خلاقیت درمانی بر ارتقاي انگیزه و عملکرد تحصیلی دانش آموزان، فصلنامه پژوهش در یادگیري آموزشگاهی و مجازي. سال چهارم، شماره 4.
عباسی، حمیدرضا، بلوچ، طیبه(1397). بررسی عوامل موثر بر احساس تعلق دانش آموزان به مدرسه و ارایه راهکارهایی جهت بهبود آن،یازدهمین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم اجتماعی،تهران.
عصاره، علیرضا، احمدی، روشن، اسماعیلی، محدثه. (1401). اثربخشی روش یادگیری فعال بر احساس تعلق به مدرسه و انگیزش تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی. نظریه و عمل در تربیت معلمان(راهبردهای نوین تربیت معلمان). دوره 8. شماره 13.
فاروقی، پریا، پورشالچی حسام، اسمخانی اکبری نژاد، هادی. (1399). نقش احساس تعلق به مدرسه در پیشبینی اشتیاق تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان. رفاه اجتماعی 20(۷۸).
کاظمی، محمد حسین، آتشین، معصومه، نجفی پور تابستانق، عباس، بنیسی، وحید، بیدل، نسرین. (1401). تاثیر روش تدریس به شیوه مشارکتی بر احساس تعلق به مدرسه و کیفیت زندگی کارگروهی دانش آموزان دوره اول متوسطه. توسعه حرفه ای معلم. دوره: 17. شماره: 2 (24 پیاپی).
محمودی، زهرا، دیبایی صابر، محسن. (1402). بررسی چگونگی نقش فعالیت های فوق برنامه در تقویت برنامه درسی رسمی ار دیدگاه معلمان دوره اول متوسطه. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی. دوره 13. شماره 2.
نظری، پروین، یزدان ستا، فاروق. (1398). بررسی نقش فعالیت های فوق برنامه در عملکرد تحصیلی با توجه به نقش میانجی خلاقیت. تدریس پژوهی. دوره: 7. شماره: 1.
نوری، علی، ذالکانی بیشه کلائی، عبداله(1401). اثر بخشی آموزش مثبت نگری بر افزایش احساس تعلق به مدرسه و روابط با دیگران در میان دانش آموزان دبیرستانهای شهرستان ساری،هشتمین کنفرانس ملی علوم اجتماعی و روانشناسی ایران، قم.
Ito, A. (2011). Enhancing School Connectedness in Japan: The Role of Homeroom Teachers in Establishing a Positive Classroom Climate .Asian Journal of Counselling, 18(1), 41-62
. Marco De Sisto , Afreen Huq & Genevieve Dickinson(2021) Sense of belonging in second-year undergraduate students: the value of extracurricular activities, Higher Education Research & Development, Volume 41, 2022 - Issue 5
. Naomi Winstone, Kieran Balloo, Karen Gravett, Daniel Jacobs, and Harry Keen(2020) Who stands to benefit? Wellbeing, belonging and challenges to equity in engagement in extra-curricular activities at university, Active Learning in Higher Education
. Sabo, H. M., & Mureşianu, M. (2015). Optimizing strategies for the inter-individual relationships in primary school through the extracurricular activities. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 180, 696–701
. Şeker H. (2020). Elementary and middle school students’ school attitudes and extracurricular activities. Journal of Elementary Education, 13(3), 347-364
.