نقش کیفیت تیمی و ارتباط بر دلبستگی رفتاری هواداران باشگاه های لیگ برتر فوتبال عراق
الموضوعات :
احمد سعد والی المالجی
1
,
سید احسان امیرحسینی
2
,
ریاض نوری عباس
3
,
داود نصر اصفهانی
4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
2 - گروه علوم ورزشی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
3 - استادیار تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه بصره، بصره، عراق.
4 - استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: کیفیت تیمی, کیفیت ارتباط, دلبستگی هواداران فوتبال, رضایت احساسی,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل اثر کیفیت تیمی و کیفیت ارتباط بر دلبستگی هواداران باشگاه های لیگ برتر فوتبال عراق میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوهی گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبسستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه هواداران لیگ برتر فوتبال عراق بودند که بازیهای تیم محبوبشان را طی فصل 2023-2024 دنبال میکنند. به این منظور 220 نفر از هواداران فوتبال بطور داوطلبانه پرسشنامه را تکمیل نمودند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار Spss و Smart PLS3 بهره گرفته شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد. نتایج حاصل نشان داد که کیفیت تیمی بر روی رضایت احساسی و دلبستگی هواداران فوتبال تأثیر دارد ولی کیفیت ارتباط تنها بر روی دلبستگی تأثیر دارد. رابطه بین رضایت احساسی و دلبستگی هواداران فوتبال و همچنین رابطه بین دلبستگی و نیات رفتاری مثبت و معنادار بود. نقش میانجیگری مثبت رضایت احساسی بر رابطه بین کیفیت تیمی و دلبستگی هواداران فوتبال مورد تأیید قرار گرفت و همچنین اثر تعدیلگر ارزش ادراک شده رابطه بین کیفیت ارتباط و رضایت احساسی را دستخوش تغییر قرار داده است. با توجه به نتایج حاصل پیشنهاد میشود باشگاه ها به روابط خود با هواداران فوتبال پایبند باشد و نگاه متفاوتی به دلبستگی هواداران فوتبال در تمامی موقعیتها داشته باشند تا به طبع آن قصد حضور مجدد و تبلیغات دهان به دهان هواداران فوتبال افزایش یابد.
- افچنگی، سمیه؛ هادوی، سیده فریده؛ و الهی، علیرضا. (1392). پیش بینی رضایت مندی و تمایل حضور مجدد مشتریان توسط مؤلفه های بازاریابی رابطه مند در باشگاه های ورزشی: مطالعه باشگاه های ایروبیک زنان مشهد. دوره1، شماره4، ص: 63-70.
- پارسامهر، مهریان؛ نیک نژاد، محمدرضا و رسولی نژاد، سید پویا. (1393). بررسی انگیزه های مرتبط با هواداری جوانان از فوتبال. نشریه پژوهش های مدیریت ورزشی و رفتارحرکتی، سال دهم، شماره 19، ص:187-196.
- حسینی، بهزاد. (1396). نقش تعدیل کننده ارزش ادراک شده مشتریان بر رابطه بین کیفیت خدمات با بهره وری، وفاداری و رضایتمندی مشتریان در استخرهای شمالغرب کشور و ارائه ی مدل. رساله دکتری مدیریت ورزشی. دانشگاه ارومیه.
- حقيقي ،محمد.،سعيدنيا، حميدرضاو كيانوش قويم ،غزال(1390)، نقش رضايت احساسي در تمايلات رفتاري مشتريان در ارتباط با کيفيت خدمت در صنعت هتل داري.نشریه مدیریت بازاریابی .
- کریمی، ندا. (1397). نقش تعدیلکننده انواع ریسک ادراکشده در تأثیر ارزش ادراکشده بر نیات رفتاری تماشاگران ورزشی. رساله دکتری. پردیس بینالملل دانشگاه خوارزمی.
- میکاییلی طالخونچه، فرین؛ الهی، علیرضا و اکبری یزدی، حسین. (۱۳۹۷). تاثیر کیفیت خدمات بر تمایلات رفتاری مشارکت کنندگان زن در ورزش های گروهی : نقش واسطه ای رضایت کلی و احساسی، چهارمین همایش ملی علوم ورزشی و تربیت بدنی ایران، تهران، : انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.
- Abosag, Ibrahim & et.al. (2012) "Examining the relationship between brand emotion and brand extension among supporters of professional football clubs”. European Journal of Marketing. Vol. 64 No. 9.
- Bagozzi, R. P., Gopinath, M., & Nyer, P. U. (1999). The role of emotions in marketing. Journal of the academy of marketing science, 27(2), 184-206.
- Bansal, H. S; Irving, P. G; Taylor, S. F. (2004). A three-component model of customer to service providers. Journal of the Academy of marketing Science; 32(3): 234-250.
- Bell, L., Babyak, A. (2018). Customer Satisfaction as an Antecedent to Engagement in Co-Creation of Value in the Hotel Industry. Journal of Tourism and Hospitality Management, Vol. 6, No. 2, pp. 13-25.
- Bristow, D.N., & Sebastian, R.J. (2001). Holy cow! Wait ‘til next year! A closer look.
- Byon, K. K., Zhang, J. J., & Baker, Th. A. (2013). Impact of core and peripheral service quality on consumption behavior of professional team sport spectators as mediated by perceived value. European Sport Management Quarterly, Vol. 13, No. 2, p: 233.
- Chan, K. W., & Li, S. Y. (2010). Understanding consumer-to-consumer interactions in virtual communities: The salience of reciprocity. Journal of Business Research, 63(9–10), 1033–1040. doi:10.1016/j.jbusres.2008.08.009.
- Darman, S, S., Bayar, M, R., Aree, M, A. (2012). Determine the Role of Customer Engagement on Relationship Quality and Relationship Performance. European Journal of Business and Management, Vol 4, No.11, 27-36.
- Dharmaputra, J., Aruan, D, T. (2017). Analysis of team engagement and physical servicescape perception effects on branch service quality and customer engagement. Advances in Economics, Business and Management Research, volume 36.
- Fachmi, M., Modding, B., Kamase, J., Damis, H. (2020). The Mediating Role of Satisfaction: Life Insurance Customers’ Perspective (Service Quality, Trust, and Image Toward Loyalty). International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding (IJMMU).Volume 7, Issue 6, Pages: 156-170.
- Henseler, J., Ringle, C. M., & Sinkovics, R. R. (2009). The use of partial least squares path modeling in international marketing. In New challenges to international marketing (pp. 277-319). Emerald Group Publishing Limited.
- Higgs, C., & Mckinley, B. (2005). Why sport management matters. In A. Gillentine, & R.B.Crow (Eds.), Foundations of Sport Management Morgantown, WM: Fitness Information Technology. pp: 11-20.
- Kim, Y.K., Trail, G; Ko, Y. J. (2010). The influence of relationship quality on sport consumption behaviors: An empirical examination of the relationship quality. In 2010 North American Society for Sport Management Conference, Tampa, FL.
- Kim, Yu kim. (2008). A Relationship Framework in Sport Management: How Relationship Quality Affects Sport Consumption Behaviors, Doctoral Dissertation, University of Florida, 164 pages.
- Ladhari, R., Souiden, N., & Dufour, B. (2017). The role of emotions in utilitarian service settings: The effects of emotional satisfaction on product perception and behavioral intentions. Journal of Retailing and Consumer Services, 34, 10-18.
- Lai, F., Griffin, M., & Babin, B. J. (2009). How quality, value, image, and satisfaction create loyalty at a Chinese telecom. Journal of Business Research, 62(10), 980-986.
- Marcello, R., Rosaria, R., Annarita, S., Michele, Q. (2017). "The impact of consumer–brand engagement on brand experience and behavioural intentions: an Italian empirical study", British Food Journal.
- Moreno, F. C., Prado-Gascó, V., Hervás, J. C., Núñez-Pomar, J., & Sanz, V. A. (2015). Spectator emotions: Effects on quality, satisfaction, value, and future intentions. Journal of Business Research, 68(7), 1445-1449.
- Palmatier, R. W; Jarvis, C. B., Bechkoff, J. R., Kardes, F. R. (2009). The role of customer gratitude in relationship marketing. Journal of marketing; 73(5): 1-18.
- Parks, J., & Zanger, B. (1990). Sport and fitness management: Career strategies and professionalcontent. Champaign, IL: Human Kinetics.
- Patterson, P. G., & Smith, T. (2001). Relationship benefits in service industries: A replication in a Southeast Asian context. Journal of Services Marketing, 15(6), 25-33.
- Plunkett, J.W. (2008). Plunkett’s sport industry almanac 2008: Sport industry market research, statistics, trends & leading companies. Houston, TX: Plunkett Research.
- Radith, H., Michael, D, C., David, D. (2017) "The impact of service quality, customer engagement and selected marketing constructs on airline passenger loyalty", International Journal of Quality and Service Sciences, Vol. 9 Issue: 1, pp.21-40, doi: 10.1108/IJQSS-07-2016-0048.
- Reynolds, K. E., & Beatty, S. E. (1999). Customer benefits and company consequences of customer-salesperson relationships in retailing. Journal of retailing, 75(1), 11-32.
- Richter, N. F., Sinkovics, R. R., Ringle, C. M., & Schlaegel, C. (2016). A critical look at the use of SEM in international business research. International Marketing Review, 33(3), 376-404.
- Stotlar, D. K. (2009). Developing successful sport marketing plans (3rd ed.). Morgantown, WV: Fitness Information Technology.
- Tara, M, E. (2004). The effect of communication quality and quantity indicators on intimacy and relational satisfaction. Journal of Social and Personal Relationships, Vol. 21(3): 399–411. DOI: 10.1177/0265407504042839.
- Vale, L., Fernandes, T. (2017). Drivers of Consumer Engagement with Sports Clubs on Facebook: An Extended Abstract. Journal of Strategic Marketing.DOI: 10.1007/978-3-319-47331-4_275.
- Wong, A., & Sohal, A. (2002). An examination of the relationship between trust, commitment and relationship quality. International Journal of Retail & Distribution Management, 30(1), 43-60.
- Yoshida, M., & James, J. M. (2010). Customer SatisfactionWith Game and Service Experiences: Antecedents and Consequences. Journal of Sport Management, 2010, 24, 338-361.
- Yu, Y. T., & Dean, A. (2001). The contribution of emotional satisfaction to consumer loyalty. International journal of service industry management, 12(3), 234-250.
- Yusof, A., & Lee, H. S. (2008). Spectator perceptions of physical facility and team quality: A Study of a Malaysian Super League Soccer Match. Journal of International Studies, Issue 8, 132-140.
- Zhang, J. J., Smith, D. W., Pease, D. G., & Lam, E.T.C. (1998). Dimensions of spectator satisfaction toward support programs of professional hockey games. International Sports Journal, 2(2), 1_17.
رررر