بهینهسازی مولفههای تامین مالی صنایع کوچک ومتوسط با استفاده از مدلسازی ریاضی
الموضوعات :صادق رضایی منفرد 1 , جواد ایرانبان 2 , رضا رادفر 3 , علی حاجیها 4
1 - دانشجو دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات
2 - دانشیار گروه مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز
3 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد علوم وتحقیقات
4 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد تهران شمال
الکلمات المفتاحية: صنایع کوچک و متوسط (SMEs), تامین مالی, مدلسازی ریاضی, شبیهسازی مونت کارلو.,
ملخص المقالة :
چکیده
این مقاله به بررسی و بهینهسازی تامین مالی صنایع کوچک و متوسط (SMEs) با استفاده از مدلسازی ریاضی و روش شبیهسازی مونت کارلو میپردازد. مدلسازی ریاضی به عنوان یکی از ابزارهای مهم در تحلیل و تصمیمگیریهای مالی، به مدیران و تصمیمگیرندگان کمک میکند تا به شکل دقیقتری نیازهای مالی و جریانهای نقدی خود را پیشبینی و مدیریت کنند و تامین مالی صنایع کوچک و متوسط به دلیل محدودیتهای مالی و پیچیدگیهای مرتبط با عدم قطعیت در دسترسی به منابع مالی، نیازمند رویکردهای کارآمد و دقیق است. ابتدا، یک مدل ریاضی جامع برای توصیف جریانهای مالی و نیازهای سرمایهگذاری SMEs توسعه داده شد. این مدل شامل پارامترهایی مانند هزینههای ثابت و متغیر، نرخ بهره، دوره بازپرداخت وام، میزان سرمایهگذاری اولیه، نرخ بازده سرمایهگذاری و شاخصهای محیطی مختلف است.برای بهینهسازی مدل و کاهش ریسکهای مالی، از روش مونت کارلو با شبیهسازی 10,000 سناریوی تصادفی استفاده شد. نتایج شبیهسازیها نشان داد که میانگین ارزش خالص فعلی (NPV) برابر با 491707.38- است که حاکی از بازدهی منفی سرمایهگذاریها است. همچنین، میانگین ارزش خلق شده برابر با 90050.47 بود که نشاندهنده ایجاد مقداری ارزش از طریق سیاستهای حمایتی و شرایط محیط اقتصادی است. با این حال، این مقدار کافی نبوده تا زیان کلی را جبران کند. انحراف معیار NPV برابر با 130668.59 و انحراف معیار ارزش خلق شده برابر با 0.55 بود که به ترتیب نشاندهنده نوسانات زیاد و پایداری نتایج هستند. بر اساس یافتههای پژوهش، پیشنهاداتی برای بهبود تامین مالی SMEs ارائه شد که شامل تنوعبخشی به منابع تامین مالی، استفاده ار منابع خارجی ,افزایش شفافیت مالی، تقویت آموزش و توانمندسازی مدیران مالی، افزایش تعامل با نهادهای دولتی و خصوصی و استفاده از فناوریهای نوین مالی است.
منابع: حسینی, سید رسول, مقدس شرق, عمار, غفوری فرد, & محمدی باجگیران. (1402). بررسی اثر عوامل فرهنگی بر خلق اعتماد به تجارت الکترونیک در شرکت های کوچک و متوسط دانش بنیان. دانش کارآفرینی, 3(6).
سعیدی, ابراهیم پور ازبری, & رمضانیان. (1402). مدل بهبود عملکرد پایدار شرکتهای کوچک و متوسط صنایع غذایی استان گیلان. مطالعات مدیریت صنعتی.
پورمیرزا, حیدرزاده, عبدالوند, روستا, & احمد. (1401). ارزیابی پیشایندها و پیامدهای حاصل از ارزیابی آمادگی صادرات برای شرکتهای کوچک و متوسط ایران. نشریه علمی راهبردهای بازرگانی, 19(19), 229-286.
شهرستانی, معینالدین, حیرانی, & نایب زاده. (1402). متناسب سازی تکنیک های حسابداری مدیریت و شاخص های ارزیابی عملکرد جهت بکارگیری در شرکتهای کوچک و متوسط. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت, 12(48), 211-230.
پیرفکر, سهیل, داوری, وکیلی, راه چمنی, & احمد. (1402). بینالمللیشدن زودهنگام شرکتهای کوچک و متوسط صنایع غذایی در ایران. کاوشهای مدیریت بازرگانی, 14(30), 133-153.
الهی شیروان, سعیدی, هادی, الهی شیروان, & قاسم. (1402). مقایسه الگوهای RW و PWدر پیش بینی سود برای شرکتهای کوچک و متوسط. فصلنامه ارزش آفرینی در مدیریت کسب و کار, 3(2), 62-79.
جهاندار, & وزیریگهر. (1401). ارائه مدل شبکهسازی در عملکرد بینالمللی شرکتهای کوچک و متوسط. پژوهشنامه مدیریت و مهندسی صنایع, 11(4), 74-86.
سیفاللهیانار, ابراهیمیخراجو, & وحیده. (1402). شناسایی عوامل تعیینکننده عملکرد صادراتی شرکتهای کوچک و متوسط: مطالعهای با رویکرد ترکیبی. مدیریت کسب و کارهای بین المللی, 20(5), 91-115.
ستایش, هدیه, معمارنژاد, هژبرکیانی, & ترابی. (2022). بررسی اثر کارگاههای صنعتی کوچک و متوسط بر رشد ارزشافزوده بخش صنعت در اقتصاد ایران. اقتصاد مالی, 16(59), 221-252.
یارمند, محمدی, کرباسی, & دهقانی. (2023). اثر آمیخته بازاریابی و دانش تخصصی روی عملکرد صادرات شرکتهای کوچک و متوسط صادر کننده خشکبار. اقتصاد و توسعه کشاورزی, 37(2), 145-156.
احمدیجشوقانی, عبداله, & اسماعیلیان. (2015). ارزیابی اولویت بندی عوامل موثر بر بهبود تدوین استراتژی شرکت های کوچک و متوسط دانش بنیان با استفاده از مدل ANP؛ مورد مطالعه: شرکت های مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان. مدیریت فردا, 43(13), 113-120.
منجم, س., رضایی, ف., فرزین, & عالم تبریز. (2022). ارائه مدل ارزش آفرینی شرکت های کوچک و متوسط پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران مبتنی بر نظریه داده بنیاد. پژوهش های مدیریت راهبردی, 28(84), 123-154.
خاتمی فیروزآبادی, مرادی, فیضی, & کامران. (2021). مدلی ریاضی برای تامین مالی شرکتهای کوچک و متوسط تولیدی در زنجیره تامین. مطالعات مدیریت صنعتی, 19(61), 33-64.
Batrancea, L. M. (2022). Determinants of economic growth across the European Union: A panel data analysis on small and medium enterprises. Sustainability, 14(8), 4797.
Smallbone, D., Welter, F., Isakova, N., & Slonimski, A. (2001). The contribution of small and medium enterprises to economic development in Ukraine and Belarus: Some policy perspectives. MOST: Economic Policy in Transitional Economies, 11, 253-273.
Bello, A., Jibir, A., & Ahmed, I. (2018). Impact of small and medium scale enterprises on economic growth: Evidence from Nigeria. Global Journal of Economic and Business, 427(5917), 1-9.
Olazo, D. B. (2023). Marketing competency, marketing innovation and sustainable competitive advantage of small and medium enterprises (SMEs): a mixed-method analysis. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 35(4), 890-907.
Wahyuddin, W., Marzuki, M., Khaddafi, M., Ilham, R. N., & Sinta, I. (2022). A Study of Micro, Small and Medium Enterprises (MSMEs) during Covid-19 Pandemic: An Evidence using Economic Value-Added Method. Journal of Madani Society, 1(1), 1-7.
Hanaysha, J. R., Al-Shaikh, M. E., Joghee, S., & Alzoubi, H. M. (2022). Impact of innovation capabilities on business sustainability in small and medium enterprises. FIIB Business Review, 11(1), 67-78.
Juanda, R., Risky, M., & Ilham, R. N. (2023). The Influence Of Growth Of Micro Small And Medium Enterprises (Umkm) And Unemployment On Growth Indonesian Economy. International Journal of Economic, Business, Accounting, Agriculture Management and Sharia Administration (IJEBAS), 3(1), 188-202.
Sun, X., El Askary, A., Meo, M. S., & Hussain, B. (2022). Green transformational leadership and environmental performance in small and medium enterprises. Economic Research-Ekonomska Istraživanja, 35(1), 5273-5291.
Valaskova, K., Nagy, M., Zabojnik, S., & Lăzăroiu, G. (2022). Industry 4.0 wireless networks and cyber-physical smart manufacturing systems as accelerators of value-added growth in Slovak exports. Mathematics, 10(14), 2452.
Amini, M., & Jahanbakhsh Javid, N. (2023). A Multi-Perspective Framework Established on Diffusion of Innovation (DOI) Theory and Technology, Organization and Environment (TOE) Framework Toward Supply Chain Management System Based on Cloud Computing Technology for Small and Medium Enterprises. Organization and Environment (TOE) Framework Toward Supply Chain Management System Based on Cloud Computing Technology for Small and Medium Enterprises (January 2023). International Journal of Information Technology and Innovation Adoption, 11, 1217-1234.
Nguyen, N. P., & Adomako, S. (2022). Stakeholder pressure for eco‐friendly practices, international orientation, and eco‐innovation: A study of small and medium‐sized enterprises in Vietnam. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 29(1), 79-88.