تأثیر تمرینات ریتمیک روی ترامپولین بر آمادگی جسمانی، حرکتی و لذت فعالیت بدنی کودکان پایه سوم ابتدایی: دوره یادداری شش ماهه
الموضوعات : پژوهش های کاربردی در علوم ورزشی و سلامتالهه یوسفی 1 , مینا کشاورز 2 , حسن محمدزاده 3
1 - دکتری، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
2 - دکتری، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
3 - استاد، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
الکلمات المفتاحية: ترامپولین, آمادگی جسمانی, چابکی, لذت فعالیت بدنی, کودکان.,
ملخص المقالة :
کودکی فعال، انتخاب سبک زندگی فعال بدنی را در طول عمر افزایش میدهد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر تمرینات ریتمیک با ترامپولین بر آمادگی جسمانی، حرکتی و لذت فعالیت بدنی پسران سوم ابتدایی با دوره یادداری شش ماهه بود. پژوهش حاضر نیمهتجربی با طرح پیش و پسآزمون بود. نمونه آماری شامل 30 نفر از کودکان سوم ابتدایی بودند که بهصورت در دسترس انتخاب و در دو گروه کنترل و تجربی (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. برای سنجش آمادگی جسمانی، حرکتی و لذت فعالیت بدنی، به ترتیب از آزمون شش دقیقه دویدن، آزمون چابکی برونینکس اوزورتسکی و پرسشنامه لذت فعالیت بدنی استفاده شد. گروه تجربی تمرینات با ترامپولین را به مدت هشت هفته انجام دادند و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. پسآزمون مشابه با پیشآزمون انجام شد. شش ماه بعد نیز آزمون یادداری انجام شد. نتایج تحلیل واریانس مرکب نشان داد تمرینات ریتمیک با ترامپولین بر آمادگی جسمانی، چابکی و لذت فعالیت بدنی کودکان تأثیر معناداری داشته، بهطوریکه احتمالاً 98% تغییرات آمادگی جسمانی، 85% چابکی و 97% لذت فعالیت بدنی اثر تمرینات با ترامپولین بوده است. در آزمون یادداری شش ماهه، فقط در فاکتور آمادگی جسمانی تفاوت معنادار بین دو گروه مشاهده شد. فعالیتهای ریتمیک با ترامپولین بستری مناسب برای تمرین مهارتهای حرکتی، شناختی و جسمانی است و موجب بهرهگیری از آمادگی جسمانی و انطباق حرکات برای اجرای هدفمند میشود. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان از ترامپولین برای افزایش آمادگی جسمانی و حرکتی، همچنین لذت بیشتر کودکان از فعالیت بدنی بهره برد. از محدودیتهای تحقیق حاضر میتوان به عدم کنترل شرایط روحی و روانی آزمودنیها، عدم کنترل فعالیتهای خارج از برنامه آنها و عدم کنترل رژیم غذایی و مصرف دارو و تأثیرات احتمالی آن بر نتایج تحقیق اشاره کرد. همچنین، ممکن است، شدت برنامه تمرینی بهصورت دقیق کنترل نشده باشد و این موارد بر نتایج تأثیر گذاشته باشد. بنابر نتایج بهدستآمده و در دسترس بودن ترامپولین، پیشنهاد میشود از این وسیله و ورزش روی ترامپولین در مدارس، پارکها و فضاهای بازی کودکان استفاده گردد. همچنین پیشنهاد میشود جنسیت و ردههای سنی مختلف بهعنوان متغیرهای تأثیرگذار در تحقیقات آتی بررسی شود و تحقیقات با حجم نمونه بزرگتر و جلسات تمرینی بیشتر برای بررسی اثرات دراز مدت تمرینات اجرا گردد. پیشنهاد میشود در ردههای سنی مختلف از این تمرینات بهره برده، جنسیت و تفاوتهای موجود بررسی شود. روی کودکان با شرایط خاص مثل کودکان دارای اختلالات رشدی بررسی انجام گیرد. همچنین از تمرینات ورزشی روی ترامپولین در رشتههای ورزشی مختلف بهره گرفته شود.
Aguss, R. M. (2021, August). ANALYSIS OF PHYSICAL ACTIVITY CHILDREN AGED 7-8 YEARS IN THE TIME OF ADAPTATION TO NEW HABITS. In The 1st International Conference on Language Linguistic Literature and Education (ICLLLE).
Arvidsen, J., Johannessen, H., Veitch, J., & Andkjær, S. (2020). ‘It’s fun in the legs’: children’s dwelling in garden trampolines. Children's Geographies, 18(3), 312-324.
Bajamal, E., Abou Hashish, E. A., & Robbins, L. B. (2024). Enjoyment of physical activity among children and adolescents: a concept analysis. The Journal of School Nursing, 40(1), 97-107.
Benítez-Sillero, J. D. D., Armada Crespo, J. M., Ruiz Córdoba, E., & Raya-González, J. (2021). Relationship between amount, type, enjoyment of physical activity and physical education performance with cyberbullying in adolescents. International journal of environmental research and public health, 18(4), 2038.
Bjørgen, K. Physical activity in light of affordances in outdoor environments: qualitative observation studies of 3–5 years olds in kindergarten. Springerplus. 2016. 5(1), 950.
Brea-Fernández, L., Alonso-Calvete, A., & Ábalo-Núñez, R. (2023). BENEFITS OF TRAMPOLINE USE IN PHYSICAL THERAPY. SYSTEMATIC REVIEW. Cuestiones de Fisioterapia, 52(2), 158-175.
Bruninks, R. Bruninks Oseretsky test of motor proficiency: Examiners manual. Minnesota: American Guidance Service. 1978.
Caldwell, H. A., Di Cristofaro, N. A., Cairney, J., Bray, S. R., MacDonald, M. J., & Timmons, B. W. Physical literacy, physical activity, and health indicators in school-age children. International Journal of Environmental Research and Public Health, 2020. 17(15), 5367.
Carcamo-Oyarzun, J., Herrmann, C., Gerlach, E., Salvo-Garrido, S., & Estevan, I. (2023). Motor competence, motivation and enjoyment in physical education to profile children in relation to physical activity behaviors. Physical Education and Sport Pedagogy, 1-16.
Draper N, Clement T, Alexander K. Physiological demands of trampolining at different intensities. Res Q Exerc Sport. 2019. 1–6.
Du H, Newton PJ, Salamonson Y, Carrieri-Kohlman VL, Davidson PM. A review of the six-minute walk test: its implication as a self-administered assessment tool. Eur J Cardiovasc Nurs. 2009. 8(1):2-8.
Dudley, D., Okely, A., Pearson, P., & Cotton, W. A systematic review of the effectiveness of physical education and school sport interventions targeting physical activity, movement skills and enjoyment of physical activity. European Physical Education Review, 2011. 17(3), 353–378.
Eisenmann J. Insight into the causes of the recent secular trend in pediatric obesity: common sense does not always prevail for complex, multi-factorial phenotypes. Prev Med. 2006; 42(5): 329-35.
Gao Y, Melin M, Mäkäräinen K, Rantalainen T, Pesola AJ, Laukkanen A, et al. Children’s physical activity and sedentary time compared using assessments of accelerometry counts and muscle activity level. Peer. 2018. 6: e5437.
Gao Z, Zhang P, Podlog L. Examining elementary school children’s level of enjoyment of traditional tag games vs. interactive dance games. Psychol Health Med. 2013;19(5):605-13.
Giagazoglou, P., Kannas, T., Dampa, A., Iliopoulou, S., Alivizatou, I., & Chalatzoglidis, G. (2024). The effect of a trampoline exercise program on motor and behavioral characteristics of adolescents with autism spectrum disorder. Advances in Autism.
Haapala, E. A., Väistö, J., Lintu, N., Westgate, K., Ekelund, U., Poikkeus, A. M., ... & Lakka, T. A. Physical activity and sedentary time in relation to academic achievement in children. Journal of science and medicine in sport. 2017. 20(6), 583-589.
Hakimi, V. Mozafari, F. investigating the effect of 8 training sessions with a trampoline on static and dynamic balance and agility of beginner volleyball players, the first national conference of applied studies in sports sciences. Tonkabon. 2015. [in Persian]
Hopple, C. J. (2018). Top 10 reasons why children find physical activity to be fun. Strategies, 31(3), 40-47.
Jalili M, Nazem F. Design and Cross-Validation of Six-Minute Walk Test (6MWT) Prediction Equation in Iranian Healthy Males Aged 7 to 16 Years. Iran J Ergon 2017; 5 (2) :17-25. [in Persian]
Kalaja, S., Jaakkola, T., & Liukkonen, J. Role of Gender, Enjoyment, Perceived Competence, and Fundamental Movement Skills as Correlates of the Physical Activity Engagement of Finnish Physical Education Students. 2010.
Kara BoynewiczPT, D. P. T., PCS, A., Brandi, E. S., & Andy, R. D. Impact of the Run, Jump, Throw Program on Fundamental Motor Skills in School-Aged Children. Journal of Physical Education. 2021. 8(1), 57-65.
Kryst, Ł., Żegleń, M., Artymiak, P., Kowal, M., & Woronkowicz, A. (2023). Analysis of secular trends in physical fitness of children and adolescents (8–18 years) from Kraków (Poland) between 2010 and 2020. American Journal of Human Biology, 35(3), e23829.
Leisterer, S., & Gramlich, L. (2021). Having a positive relationship to physical activity: Basic psychological need satisfaction and age as predictors for students’ enjoyment in physical education. Sports, 9(7), 90.
Li AM, Yin J, Yu CC, Tsang T, So HK, Wong E, et al. The six-minute walk test in healthy children: reliability and validity. Eur Respir J. 2005. 25(6). 1057-60.
Miller, J. C., Fernando, E. Q., Miranda, J. P. P., Bansil, J. A., Hernandez, H. E., & Regala, A. R. (2024). Extended Reality Technologies in Physical Fitness for Health Promotion: Insights from Bibliometric Research. In Emerging Technologies for Health Literacy and Medical Practice (pp. 86-108). IGI Global.
Mohammadzadeh, Hasan. Yousefi, Elaheh. The Effect of Rhythmic Rebounding Exercises on Children's Motor Proficiency and Motivation. Journal of Sports and Motor Development and Learning. 2023. 15(1), 18-5. [in Persian]
Mokaberian, M. Kashani, V. Sedighi Faroji, F. Validation of the Persian version of Physical Activity Enjoymen Scale in Children. Motor Behavior. 2018. 9(30). 17-36. [in Persian]
Mosavi, H.S., Ayatizadeh Tafti, F., Abedinzadeh Masuleh, S., & Abbasi Bafghi, H. Effectiveness of cognitive-motor intervention on physical literacy and enjoyment of physical activity of female students. Journal of Psychological Science, 2023. 22(124), 685-701. [in Persian]
Newell, K. M. (2020). What are fundamental motor skills and what is fundamental about them?. Journal of Motor Learning and Development, 8(2), 280-314.
Pethirun, s & Anek, A. Effects of Mini Trampoline Exercise on Health-Related Physical Fitness and Balance in school -Age Children. Doctoral dissertation, Srinakharinwirot University. 2022.
Pullen, B. J., Oliver, J. L., Lloyd, R. S., & Knight, C. J. The effects of strength and conditioning in physical education on athletic motor skill competencies and psychological attributes of secondary school children: A pilot study. Sports. 2020. 8(10), 138.
Remmers T, Sleddens EFC, Kremers SPJ, Thijs C. Moderators of the Relationship Between Physical Activity Enjoyment and Physical Activity in Children. Journal of Physical Activity and Health. 2015; 12:1066 -73.
Rimer BK, Viswanath K, Glanz K. Health behavior and health education: Theory, reserch, and practice. New Jersey: Wiley. 2015.
Saleh, V. Malekzadeh, S. Ebrahimkhani, Z. A comprehensive guide to jumping fitness. Mohaghegh Ardabili Publications. 2022. 1. 20-142. [in Persian]
Schöffl, I., Ehrlich, B., Rottermann, K., Weigelt, A., Dittrich, S., & Schöffl, V. Jumping into a Healthier Future: Trampolining for Increasing Physical Activity in Children. Sports Medicine-Open. 2021. 7(1), 1-7.
Smith, L., Harvey, S., Savory, L., Fairclough, S., Kozub, S., & Kerr, C. Physical activity levels and motivational responses of boys and girls: A comparison of direct instruction and tactical games models of games teaching in physical education. European Physical Education Review, 2015. 21(1), 93– 113.
Sulaiman, M., Baig, M. O., Memon, S. I., Ashraf, N., Butt, P., Afzal, K., & Iqbal, R. (2022). Effects of trampoline exercises in children with developmental coordination disorder: a randomized controlled trial. Physikalische Medizin, Rehabilitationsmedizin, Kurortmedizin, 32(05), 279-284.
Wankel L. The importance of enjoyment to adherence and psychological benefits from physical activity. Int J Sport Psychol. 1993; 24:151–69.
Wilhite, K., Booker, B., Huang, B. H., Antczak, D., Corbett, L., Parker, P., ... & Sanders, T. (2023). Combinations of physical activity, sedentary behavior, and sleep duration and their associations with physical, psychological, and educational outcomes in children and adolescents: a systematic review. American journal of epidemiology, 192(4), 665-679.
Zech, A., Venter, R., De Villiers, J. E., Sehner, S., Wegscheider, K., & Hollander, K. Motor skills of children and adolescents are influenced by growing up barefoot or shod. Frontiers in pediatrics. 2018. 6, 115.