ارتباط بین رشد حرفهای و محبوبیت سازمانی با عملکرد شغلی
الموضوعات : مدیریت تعالی آموزشیامید صفری 1 , غلامرضا صفری 2 , صادق گودرز پور 3
1 - استادیار،گروه تربیت بدنی،واحد نورآباد ممسنی ،دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی،ایران
2 - استادیار،گروه تربیت بدنی،واحد نورآباد ممسنی ،اداره آموزش و پرورش، نورآباد ممسنی،ایران
3 - دانش آموخته کارشناسی ارشد،گروه تربیت بدنی،واحد نورآباد ممسنی ،دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی،ایران
الکلمات المفتاحية: رشد حرفهای, محبوبیت سازمانی, عملکرد شغلی, معلمان تربیت بدنی, شهرستان ممسنی, شهرستان رستم,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین رشد حرفهای و محبوبیت سازمانی، با عملکرد شغلی در معلمان تربیت بدنی شهرستانهای ممسنی و رستم بود. این تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری شامل همه معلمان تربیت بدنی شهرستانهای ممسنی و رستم به تعداد 89 نفر بود، که با روش نمونهگیری کلشمار، 76 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامههای استاندارد رشد حرفهای آكفيلت و كوت (2005)، محبوبیت سازمانی حیدری و صفری (1400) و عملکرد شغلی پترسن و همکاران (2004) بود. برای توصیف و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسيون استفاده شد. نتایج نشان داد که بین رشد حرفهای و محبوبیت سازمانی، با عملکرد شغلی، رابطه مثبت و معناداري وجود دارد. همچنین رشد حرفهای و محبوبیت سازمانی قابلیت پیشبینی معنادار عملکرد شغلی آزمودنیها را دارد (01/0P ≤).
اسدی، سیدصالح؛ مجیدی، مجید؛ ابراهیم خانی، لیلا (1394). بررسی عواهل مقبولیت و محبوبیت معلم در متون اسلامی. در: تهران: دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی.
تقیپور ظهیر، علی؛ توکلی، رویا (1390). بررسی رابطه ذهنیت فلسفی مدیران با عملکرد دبیران مدارس متوسطه آموزش و پرورش منطقه 4 تهران. مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی، 4(1)، ص 63-80.
حیدری، سروش؛ صفری، امید؛ شهیدی، نیما (1401). آزمون الگوی مفهومی رشد حرفهای معلمان با بهرهوری آموزشی از طریق محبوبیت و پرستیژ سازمانی در معلمان شهرستان ممسنی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد ممسنی.
رجبیان، احسان؛ الوانی، سید مهدی (1399). ارائه مدل بهرهوری معلمان با رویکرد رفتار سازمانی مثبت در وزارت آموزش و پرورش. فرایند مدیریت و توسعه، ۳۳(۲)، ص۲۲۹-۱۹۳.
سیدنور، سیدعباس؛ حیاتی، داوود؛ عگبهی، عبدالحسین؛ عبدالخانی، زهرا (1392). بررسی رابطه ساده و چندگانه فرهنگ سازمانی و مولفههای آن با اثربخشی معلم در مدارس راهنمایی شهرستان شوش. توسعه آموزش جندیشاپور، 3(5)، ص 29-39.
شفیقی، فاطمه؛ کلانتری، مهدی؛ ذوالفقاری زعفرانی، رشید (1397). تأثیر اخلاق حرفهاي بر عملکرد شغلی با توجه به نقش میانجی دینداري در کار در معلمان آموزش و پرورش استان همدان. پژوهش در نظامهاي آموزشی، دوره 12.
صفری، اکرم؛ عبدالهی، بیژن؛ نوه ابراهیم، عبدالرحیم؛ زینآبادی، حسن رضا (1397). بررسی و تبیین پیشایندهای رشد حرفهای همکارانه در سازمانهای آموزشی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 9(35)، ص 269-290.
غلامی نوقاب، محمدحسین؛ پورشافعی، هادی؛ شاهطالبی حسینآبادی، بدری (1398). بررسی مولفههای موثر بر رشد حرفهای معلمان. رهبری و مدیریت آموزشی، 13(2)، ص 167-181.
فرشباف رودبار جمشیدی، مهلقا؛ کهندل، مهدی؛ خدایاری، عباس (1397). رابطه رشد حرفهای با بهرهوری آموزشی دبیران تربیت بدنی. علوم ورزش، 10(32)، ص 93-110.
کمال، محمدحافظ (1401). رابطه اشتیاق شغلی و رشد حرفهای معلمان بر بالندگی سازمانی در معلمان مقطع اول متوسطه شهرستان خنجین. رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 6(85)، ص 597-608.
گودرزوند چگینی، مهرداد؛ خاکپور، امین؛ رحمانی، وحید (1400). تعیین رابطه بین رشد حرفهای و هوش اخلاقی با بهرهوری کارکنان اداره امور مالیاتی استان اردبیل. در: تهران: دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت، علوم انسانی و رفتاری در ایران و جهان اسلام.
موسوی، سیده مهسا؛ نارنجی ثانی، فاطمه؛ میرکمالی، سیدمحمد (1398). بررسی اثربخشی آموزشهای بالندگی حرفهای در عملکرد شغلی براساس الگوی CIPP. توسعه آموزش جندی شاپور، سال دهم.
23
Farshbaf Roodbar Jamshidi, M., Kohandel, M. & Khodayari, A. (2018). The causal relationship between professional growth and organizational maturity with educational productivity of educators (Case study: Bushehr province). Iranian journal of educational sociology, 1(8), p.147-161.
Garet, M.S., Porter, A.C., Desimone, L., Birman, B.F. & Yoon, K.S. (2020). What makes professional development effective, Results from a national sample of teachers. American educational research journal, 38(4), p. 915-945.
Harris, D.N. & Sass, T.R. (2014). Skills, productivity and the evaluation of teacher performance. Economics of Education Review, 40, o. 183-204.
Havery, C., Townsend, L., Johnson, A. & Doab, A. (2019). Professional development for teachers of nursing students for whom English is an additional language: A reflection on practices. Nurse Education in Practice, 38, p. 52-58.
Tan, A., Chang, C. & Teng, P. (2015). Tensions and dilemmas in teacher professional development. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174, p. 1583-1591.