کاربست تحلیل پوششی داده ها به منظور رتبه بندی شرکت های بازاریابی شبکه ای
الموضوعات :حمزه کریمی 1 , سحر شعبانی چافجیری 2
1 - گروه مدیریت صنعتی، واحد بین الملل کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، کیش، ایران
2 - گروه مدیریت فناوری اطلاعات، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: کارایی, مدل تحلیل پوششی داده ها, مدل CCR, مدل اندرسون و پیترسون (AP), بازاریابی شبکه ای.,
ملخص المقالة :
این روزها بحث بازاریابی شبکهای (چند سطحی) فراوان شده است و نوجوانان و جوانان زیادی پای به این عرصه میگذارند. با وارد شدن این افراد به عرصه بازاریابی شبکهای به نوعی خانوادهی آنان نیز با این موضوع درگیر و خود آنان نیز بهنحوی وارد این کار میشوند. قدمت بازاریابی شبکه ای در ایران حدود 10 سال است و اگر نگاهی به آمار فروش مستقیم در دنیا داشته باشیم میبینیم که کشورمان سهم ناچیزی از آمار کل فروش مستقیم دنیا را به خود اختصاص داده است و این خود گویای نوپا بودن این شیوه در کشورمان می باشد و با توجه به جمعیت جوان کشور و نیاز مبرم به اشتغالزایی، بازاریابی شبکهای به عنوان یک پدیده مفید مطرح است. هدف از این تحقیق، شناسایی شاخصها و رتبهبندی شرکتهای بازاریابی شبکهای براساس تحلیل پوششی دادهها بوده است. پس از بررسیها و مطالعات اولیه و نظرسنجی از خبرگان، کارشناسان و شاغلین این حوزه، 30 زیرمعیار کلیدی شناسایی و در 7 شاخص اصلی تعداد بازاریابان، هزینههای جاری، تنوع اقلام کالایی، درآمد، اخطار، هشدار و شکایات دریافتی، میزان فروش کالا، میزان کالاهای پس گرفته شده تقسیم شدند. سپس سلسله مراتب این شاخصها طرح و درجه اهمیت هریک از آنها طبق اصول فرایند تحلیل سلسله مراتبی تعیین گردید. در این پژوهش با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی دادهها در فضای بهینهسازی استوار به بررسی و مقایسه کارایی نسبی 36 شرکت فعال در بازاریابی شبکهای پرداخته شده و بر این اساس شرکتهای کارا و ناکارا مشخص و رتبه بندی شدند. همچنین از دو مدل پایه DEA، از مدل (CCR) و سپس با استفاده از روش اندرسون و پیترسون برای رتبهبندی استفاده گردید. نتایج نشان داد در میان شاخصهای مورد بررسی، میزان کالاهای بازپس گرفته شده ی شرکت، بالاترین درجه اهمیت و تعداد بازاریابان کمترین میزان اهمیت را دارا بودند.
آینه، معصومه و محمودیان، یعقوب. (1399). بازاریابی شبکه¬ای و تاثیر آن در تحقق اقتصاد مقاومتی. اقتصاد اسلامی، 79، 2079-238. #
اصغری، جمشید. فقیه، صديقه سادات. (1387). بررسي علمي و حقوقي بازاريابي شبکه¬ای. تهران: مجد.#
حائری، محمدحسن. لشکری، محمد و سعیدی¬میرک¬محله، سمیرا. (1392). نسبت¬سنجی بازاریابی شبکه¬ای با عقود معین و غیرمعین. پژوهشنامه حقوق اسلامی، 14(1)، 79-100.#
رحیمی، محمدمهدی(1400). نگرشی نو به شرکتهای هرمی و بازاریابی شبکه ای نوین، پنجمین کنفرانس بین المللی و ملی مطالعات مدیریت، حسابداری و حقوق. 807-814#
رشیدی¬حکم¬آبادی، مرتضی. (1399). ابعاد فقهی بازاریابی شبکه¬ای. پژوهش و مطالعات اسلامی، 2 (10)، 36-54. #
رضوانی، آرمین. دکامینی، فاطمه و صلواتچی، ندا (1400) تاثیر بازاریابی شبکه ای بر ابعاد برند با درنظر گرفتن نقش نوآوری سازمانی. مجله منابع و سرمایه انسانی 119-139#
روحاني، علي. (1394). کاوش فرايندهای اجتماعي چگونگي شکل¬گیری عواطف نسبت به مهاجرين افغان مقیم شهر شیراز با ارائۀ يک نظريه زمینه¬ای. رسالۀ دکتری جامعه¬شناسي، دانشکدۀ اقتصاد، مديريت و علوم اجتماعي شیراز.#
شفیعی، سبا. لولویی، کیوان و طهرائیان، تینا. (1395). بررسی بازاریابی شبکه¬ای یا نتورک مارکتینگ در ایران. هفتمین کنفرانس بین المللی اقتصاد و مدیریت ،https://civilica.com/doc/536049 #
عطارزاده، سعید. جلیلیان، مهدی و ساریخانی، عادل. (1392). بازاریابی شبکه¬ای در فقه و حقوق کیفری ایران. فصلنامه پژوهش¬های فقه و حقوق اسلامی، 10(34)، 59-84. #
غیاثیان، علی(1400). ارائه مدل توسعه سرمایه فکری در بازاریابی شبکه ای با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی و تکنیک ISM . مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران. 23-41 #
فرشادبخت، فرامرز. خدادادحسینی، سیدحمید و کردنائیج، اسدالله. (1391). طراحی مدل عوامل موثر در جذب افراد به شرکت¬های هرمی براساس نظریه نشر نوآوری. کارگاه، 5(19)، 52-77. #
قیصری، کیوان و جلیلوند، فرامرز. (1386). تخمین هزینه نهایی استفاده از زیرساختار شبکه راه¬آهن ایران با استفاده از رویکرد اقتصادسنجی. پژوهشنامه حمل¬و¬نقل، 2، 145-155. #
لشکری¬زاده، مریم. (1398). تاثیر بازاریابی شبکه¬ای بر مسئولیت مالیاتی شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار. فصلنامه راهبرد اقتصادی، 8(28)، 41-65. #
مسرور، غلامعلی. نژاد زاده، حمید و عابد نژاد، مسعود. (1395). بازاریابی شبکه¬ای بایدها و نباید ها، آیا می تواند یک منبع درآمد باشد ( مطالعه دربررسی شرایط در کشور ایران می باشد). دومین کنفرانس بین¬المللی حسابداری و مدیریت در هزاره سوم، رشت،https://civilica.com/doc/625924 #
مصباحی¬مقدم، غلامرضا. آقاجانی معمار، احسان. عظیم¬زاده¬آرانی، محمد و میسمی، حسین. (1390). بازاریابی شبکه¬ای و فعالیت شرکت¬های هرمی از دیدگاه فقهی-اقتصادی. فصلنامه علمی-تخصصی مطالعات اقتصاد اسلامی، 3(2)، 31-58. #
میرزایی، خلیل. (1394). پژوهش، پژوهش¬گری و پژوهشنامه¬نویسی، تهران: جامعه¬شناسان.
میرمحمدصادقی، حسین گرایلی، محمدباقر. (1393). تحلیل فعالیت شرکت¬های هرمی از منظر حقوق کیفری اختصاصی. آموزه¬های حقوق کیفری، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، 77، 27-51. #
ندرلو، بهنام و غلامیان، المیرا. (1396). توسعه الگوی بازاریابی شبکه¬ای و راهکارهای پیشرفت آن در ایران مطالعه موردی شرکت بازاریابان ایران زمین. ماهنامه مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه، 2(1)، 23-38. #
ویسی، سیمین. انتظاری، اردشیر. ذکایی، سعید و تاج¬مزینانی، علی¬اکبر. (1400). دیدگاههای جوانان درباره عدالت در فضای مجازی فارسیزبان (سنخها، استراتژیها و پیامدها)، فصلنامه علوم اجتماعی http://dx.doi.org/10.22054/qjss.2022.62618.2428. #
References
Albaum, G., Peterson, R. A. (2011). Multilevel (network) marketing: An objective view. The Marketing Review, 11, 4, 347-361.Harris, L. (2014). Instructional leadership perceptions and practices of elementary school leaders [Unpublished doctoral dissertation]. University of Virginia.
Chen, S., Sun, Z., Tang, S., & Wu, D. (2011). Government intervention and investment efficiency: evidence from China. J. Corp. Finance 17 (2), 259–271.
Dai, F., Stephen, T. T., & Karen, Y. W. (2016). Network Marketing Businesses and Chinese Ethnicity Immigrants in Australia, Journal of Small Business Management. Doi: 10.1111/jsbm.12244.
Grob, C., Vriens, D. (2019).The Role of the Distributor Network in the Persistence of Legal and Ethical Problems of Multi-level Marketing Companies. Journal of Business Ethics, 156, 333-355. DOI 10.1007/s10551-017-3556-9.
Herbig, P., Yelkurm, R. (2008). A Review of the Multilevel Marketing Phenomenon. Journal of Marketing Channels, 6:1, 17-33, DOI: 10.1300/J049v06n01_02.
Hiranpong, R., Decharin, P., & Thawesaengskulthai, N. (2016). Structural equation modeling of a potentially successful person in network marketing, Kasetsart Journal of Social Sciences (2016), http://dx.doi.org/10.1016/ j.kjss.2016.01.009.
Pratt, M., Rosa, J. A. (2003). Transforming work-family conflict into commitment in network marketing organizations, The Academy of Management Journal, 46(4), 395-418. DOI: 10.2307/30040635.
Rezvani, M., Ghahramani, S., & Haddadi, R. (2017). Network Marketing Strategies in Sale and Marketing Products Based on Advanced Technology in Micro-Enterprises, International Journal of Trade, Economics and Finance, 8(1), 32-37.