تحلیل محتوای نامه های امام علی(علیه السلام) با محورصلاحیت فرهنگی مدیران دانشگاه
الموضوعات : مدیریت فرهنگی
زکیه بیکی دمنه
1
,
سید محمد رضا داودی
2
,
سعید شریفی
3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، واحد اصفهان ،دانشگاه آزاد اسلامی، خوراسگان، ایران.
2 - دانشیار گروه مدیریت ،واحد دهاقان ،دانشگاه آزاد اسلامی ،دهاقان ،ایران.
3 - استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی امور فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: تحلیل محتوا, صلاحیت فرهنگی, مدیران دانشگاه, نامه ها, نهج البلاغه.,
ملخص المقالة :
تعریف شایستگی هاي مدیران فرهنگی و اجتماعی نیاز به تبیین صحیح چشم اندازفرهنگی و در پی آن، تعریف نیازها و انتظارات فرهنگی از مدیران فرهنگی دانشگاه ها دارد.از آنجا که یکی از رسالت های مدیران فرهنگی ایجاد بسترمناسب برای شکوفایی استعدادها و توانمندیهای دانشجویان برای نقشآفرینی در عرصههای اجتماعی بوده ونیازمند شناخت شایستگی ها وخصایص ویژه مدیران در این حوزه می باشد لذا برای شناسایی این مهم از روش تحقیق کیفی )روش تحلیل محتوا) بهره گرفته شده، بدین صورت که پس از مطالعه ادبیات موضوع واستخراج چارچوب نظری،از محتوای کل 79 نامه، از کتاب شریف نهج البلاغه مورد تحلیل قرارگرفته و جملات و عبارات منتخب به انضمام متن فارسی و آدرس در 289 نشانه ودر 6 بعد که شامل: داشتن مهارت چشم انداز ، مدیریت روابط اجتماعی،مهارت برقراری عدالت، مهارت همدلی،صلاحیت ارزشی -اجتماعی ،اخلاق دینی و15مقوله و77 زیرمقوله تبيين شد.در اين پژوهش از نرم افزار اطلس تي آی 8 براي دسته بندي و كدگذاري ها استفاده شد.در نهايت پس از تجزيه وتحليل نهايي قالب الگوي شايستگي مديران آینده دانشگاه ها ارائه شد. مفاهيم و مؤلفه هاي صلاحیت فرهنگی مدیران دانشگاه به دست آمده براي مديران در زمينه هاي همچون استخدام،جانشین پروری،توسعة نيروي انساني، تشخیص نیازسازمان به شخصیت های مورد نیاز وشناخت افراد کلیدی در دانشگاه كاربرد دارد.
-نهج البلاغه
- اثباتی، ز .(1385 ). شایستگی ، درمدیر یت و رهبری و بومی سازی آن ،مجموعه مقالات اولین همایش توسعه شایسته سالاری در سازمان ها، تهران: جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران.
-اسکندری، م؛ محمدی، ا؛ ع ا، حسن؛ سیف، ب. (1393).سبک رهبری فرماندهان نظامی از دیدگاه امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام در نهج البالغه، دو فصلنامه مدیریت اسلامی، س 88 ،ش 7 : .04 ـ 7
- اردلان، م ر ؛ نعمتی، ل؛ جعفری، ز . (1393). فرهنگ سازمانی و توانمندسازی روانشناختی مدیران گروه های آموزشی از دیدگاه اعضای هیأٌت علمی دانشگاه بوعلی سینا. دومین همایش ملی پژوهش های کاربردی در علوم مدیریت و حسابداری.
- امامی میبدی، ا ع ، رحیمیان، ح، عباسپور ، ع، غیاثی ندوشن ، س . (1398) طراحی الگوی شایستگی های رهبری در دانشگا های دولتی شهر تهران، فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، 11 ،ص 137 -166.
- بابایی، م ب، (۱۳۹۱)، سبک فرماندهی در فرهنگ علوی ، مجله سیاست دفاعی، س بیستم، ش ۸۱ .
- بنیادی نائینی، ع ، کامیفیروزی، م ح .(1392)طراحی الگوی شایستگی های مدیران و فرماندهان ناجا از دیدگاه نهج البلاغه با استفاده از روش داده بنیاد و الگوسازی معادلات ساختاری. مجله نظارت وبازرسی .22-2 :2۱ شماره، 2.
- خان احمدی ، ا ؛ مدنی، س م ،(۱۳۹۲)، منشور فرماندهی کار آمد بر گرفته از نهج البلاغه. فصلنامه مدیریت اسلامی، س بیست و یکم، ش ۲: ۲۲۳ – ۲۵۳.
- رضایت ،غ م ،یمنی دوزی،م ،کیامنش،ع ا،نوه ابراهیم،ع ،(1390).معماری الگوی شایستگی ،دو فصلنامه مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین ،2،ص ۸۱-۴۹.
-- رضائیان ،ع. 1395. اصول مدیریت. سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی
- صناعی، ف ؛شیخ الاسلامی کندلوسی ،ن. (1397). دستاوردهای تفکر اسلامی با رویکرد سیستمی در مدیریت. مجله پویش در آموزش علوم انسانی . 83-99.
- مروتی، س ، رضایی، ز. (1392).شاخص های ارتباط مطلوب مردم با زمامدار در نهج البالغه. فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه«. سال 1 ،شماره 1 :25-3.
-باردن، ل. (1375ش)، تحليل محتوا، ترجمه ي مليحه آشـــتياني و محمد يمني دوزي، تهران: انتشارات دانشگاه شهيد بهشتي.
-بیات، ع ال ؛ محمددینی، م ؛ صادقی، م ، حیدری دلگرام، م ح. )۱۳۹۰(. بررسی ویژگی های استعدادی فرماندهان نظامی از دیدگاه قرآن کریم، فصلنامه مدیریت اسلامی، س بیست و چهارم، ش ۶: ۱۹۱-۱۸۹
-جاني پور، م (1393ش)، تبيين ســـاختار حاكم برمكاتبات امام هادي(ع) ، پژوهش نامه حكمت اهل بيت، سال اول، شماره دوم.
-جعفری نیا, س , وکیلی, ی , عرب احمدی, ا ب , چاقمی, ح . (1398). ارائه مدل شایستگی رایزنان و وابستگان فرهنگی ج.ا.ا با استفاده از مرور نظاممند. پژوهش های روابط بین الملل, 9(4), 173-218.
-چیت ساز، ا.، و ذوالفقارزاده، م.، و غیاثی ندوشن، س. (1391). تدوین الگوی شایستگی های محوری مدیران فرهنگی - اجتماعی دانشگاه ها در ایران اسلامی.مدیریت در دانشگاه اسلامی, 1(2), 27-48
-ديويس، ا. (1373).مديريت فرهنگ سازمان، ترجمه: ميرسپاسي، ناصر و پريچهرمعتمد گرجي، تهران، مرواريد، 1
-زارعی متین, ح , رحمتی, م ح , موسوی, س م م , ودادی, ا . (1393). طراحی مدل شایستگی مدیران در -سازمانهای فرهنگی کشور. فصلنامه علمی مدیریت سازمانهای دولتی, 2(شماره 4 (پیاپی 8), 19-36.
-سلطاني، ا، (1388)، مديران فرهنگي، شايستگي ها و مهارت ها،مجله تدبیر، شماره 204 -ارديبهشت 8; از ص 50 تا ص50.
-صدری ایوبی، ح. (1399). شناسایی، اولویت بندی ابعاد و مؤلفههای ارزیابی شایستگی مدیران (مطالعه موردی: شهرداری منطقه 5 تهران)، فصلنامه پژوهشهای جدید در مدیریت حسابداری، دوره جدید، شماره 36، صص 82-59.
-عزتي، م . (1376ش) ، روش تحقيق در علوم اجتماعي، تهران: موسسه تحقيقات اقتصادي دانشگاه تربيت مدرس.
-عقیلی، ر ، محمودی ثانی، ا ، فتاحی میلاسی، ح ،رحیمی ریگی، س،(1393).عوامل موثر در شایستگی فرهنگی و اقتصادی مدیران،اولین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی وروانشناسی آسیب های اجتماعی وفرهنگی ایران،تهران،
-مروتی، س.، و رضایی، ز. (1392). شاخص های ارتباط مطلوب مردم با زمامدار در نهج البلاغه. پژوهشنامه نهج البلاغه, 1(1), 25-37.
-منتظری، م ؛ بهمنی، ا ؛ فتحی زاده، ع . (1397).الگوی حکمرانی خوب از دیدگاه نهج البالغه: گامی در جهت تبیین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، مجله مطالعات الگوی پيشرفت اسلامی ایرانی، پیاپی 77 :700 ـ 750.
-موسی زاده ، ز ،عدلی،م.(1388).معیارهای انتخاب وانتصاب مدیران با رویکرد شایسته گزینی در نهج البلاغه،اندیشه مدیریت،۱،ص 103-132
-نریمانی, ز, طاهری نیا, ع ب . (1398). واکاوی مقولۀ آگاهیبخشی در نامههای امام علی(ع) به مردم براساس روش تحلیل محتوای کیفی. فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه .(26)89،7-107.
-نوبری, ع ر, یعقوبی هیق, س ش ا. (1399). تحلیل محتوای نامه های امام علی (ع) به کارگزاران با محوریت اصول حکمرانی ،پژوهش های سیاست اسلامی, 8(17)41-71.
-هولسـتي، اُل.آر (1373ش)، تحليل محتوا در علوم اجتماعي و انسـاني، ترجمه نادر سـالار زاده اميري، تهران : انتشارات دانشگاه علامه طباطبايي.
-یوسفی شیخ رباط، م ر؛ بابایی، ف.(1397).استخراج مؤلفه های حکمرانی خوب براساس نامه مالک اشتر و بررسی تطبیقی با اسناد بالاستی جمهوری اسلامی ایران، پژوهشنامه نهج البلاغه، پیاپی 87 :775 ـ 705.
-Acosta ,P. (2010 (Promotion dynamics the Peter Principle: Incumbents vs. external hires, Labour Economics,17, 975–986
-Armstrong, M. (2006). A Handbook of Human Resource Management Practice. 10 th Edition. London: Kogan page.
-Kansal, J., & Singhal, S. (2018). Development of a competency model for enhancing the organisational effectiveness in a knowledge-based organisation. International Journal of Indian Culture and Business Management, 16(3), 287-301.
-Mojab & et al. (2011). Applying competency based Approach for Entrepreneurship education. Procedia and Behavioral Sciences(12) 436-447.
-Niazi, A., Faraz, H. A., Arshad, B., & Asghar, W. (2020 Impact of Managerial Competency and Learning Orientation on Job Performance. Journal of Accounting and Finance in Emerging Economies, 6(3), 885-896.
- Gigliotti, B. D., & Ruben R. A. (2016). Leadership as social influence: An expanded view of leadership communication theory and practice. Journal of Leadership & Organizational Studies, 23(4), 467.
- Raisiene,A.G.(2014).Leadership and managerial competences in a contemporary organization from standpoint of Business Executives. Journal of Economics & Sociology,7(3), 179.
- Saltsman, G. (2014). Global leadership competencies in education: A delphi study of unesco delegates and administrators. Lamar University, Beaumon .
- Savanevičienė, A., Čiutienė, R., &Rūtelionė, A. (2014). Examining leadership competencies during economic turmoil. Procedia, Social and Behavioral Sciences, 156.
-Sánchez, J. 2011. University training for entrepreneurial competencies: Its impact on intention of venture creation. International Entrepreneurship and Management Journal, 7(2), 239-254
-Shun,HsienYu & Wang, KuoYan.2020. The Application of a Managerial Competency Model in Employee Promotion—Combination of AHP and VIKOR Methodology. International Journal of Business and Management; Vol. 15, No. 7
-Uddin Ahmed, K. (2019). Effective management development tactics in the workplace. Training and Development Course, School of Business & Economics, North South University