ارزیابی وضعیت نفوذ آرمانی مدیران در مجتمعهای آموزشی صالحآباد
الموضوعات :منصوره بختیاری فایندری 1 , مجتبی بذرافشان مقدم 2 , محمدرضا آهنچیان 3 , حسین کارشکی 4
1 - دانشآموختهی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد
2 - عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد
3 - عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد
4 - عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد
الکلمات المفتاحية: مدیران آموزشی, رهبری تحولی, نفوذ آرمانی (کاریزما), مجتمعهای آموزشی,
ملخص المقالة :
یکی از ابعاد رهبری تحولی، نفوذ آرمانی میباشد که رهبر مورد اعتماد و احترام پیروان قرار میگیرد. فداکاری رهبر و توجه به ارزشهای اخلاقی باعث میشود که الگوی نقشی برای پیروان باشد. هدف این مقاله ارزیابی وضعیت نفوذ آرمانی مدیران در مجتمعهای آموزشی صالحآباد در سال تحصیلی 91-1390 بوده است. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعهی آماری شامل 541 نفر از معلمان دو مقطع ابتدایی و راهنمایی میباشد. از این تعداد 226 نفر به عنوان نمونه، با استفاده از شیوهی نمونهگیری سهمیهای انتخاب شدند. انتخاب نمونه از جامعهی آماری مدیران (23 :N) به شیوهی سرشماری صورت گرفت. پرسشنامهی محققساخته (دارای38 گویه) جهت سنجش نفوذ آرمانی مدیران استفاده شد که توسط معلمان تکمیل گردید و 206 پرسشنامه جمعآوری و مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که میانگین نمرهی نفوذ آرمانی مدیران مجتمعهای آموزشی صالحآباد از متوسط ممکن بالاتر است و نفوذ آرمانی مدیران در سطح مطلوبی قرار دارد.