تحلیل محتوای کتاب تاریخ معاصر ایران در دوره ی متوسطه
الموضوعات :پروین غیاثی 1 , حجت اله فانی 2 , زهرا اباذری 3 , رزاق خواجه زاده 4
1 - استادیار و عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورودشت،گروه علوم تربیتی
2 - استادیار و عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت،گروه علوم تربیتی
3 - استادیار و عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
4 - کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه ازاد اسلامی واحد مرودشت
الکلمات المفتاحية: دوره متوسطه, تفکر انتقادی, تحلیل محتوا, تاریخ معاصر ایران,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف تحلیل محتوای کتاب تاریخ معاصر ایران از بعد تفکر انتقادی انجام شده است. برای انتخاب مؤلفههای تفکر انتقادی از روش توصیفی و برای تجزیه و تحلیل محتوای کتاب از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعهی آماری در این پژوهش، محتوای کتاب درسی تاریخ معاصر ایران شامل 2818 جمله بوده که بهدلیل محدود بودن جامعهی آماری، نمونهی آماری نیز همان جامعهی آماری میباشد. ابزار جمع آوری اطلاعات، سیاههی تحلیل محتوای کتاب درسیِ تاریخ معاصر ایران بوده که بر اساس مبانی نظری تهیه و روایی آن توسط متخصصان علوم تربیتی تایید شده است. واحد تحلیل نیز جملات مندرج در متن کتاب درسی تاریخ معاصر ایران بوده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که درمجموع، در محتوای کتاب درسی تاریخ معاصر ایران 63/34% جملهها با تفکر انتقادی ارتباط داشته که از این میزان 14/22% به بعد شناختی، 88/6% به بعد عاطفی و 61/5% به بعد عملکردی اختصاص دارد. نتایج یافتهها حاکی از آن است که درصد توزیع مؤلفههای تفکر انتقادی در محتوای کتاب درسی تناسب نداشته است، همچنین میزان توجه به بعد شناختی، حدود سه برابرِ میزان توجه به بعد عاطفی و بعد عملکردی بوده که این وضعیت متناسب با آموزش تفکر انتقادی نمیباشد.