ملخص المقالة :
مطالعهی تاثیر فراشناخت و رویکردهای آن نسبت به توانمندیهای حل مسئلهی ریاضی در دانش آموزان مقطع اول متوسطه در یزد هدف اصلی این پژوهش است. روش انجام پژوهش شبه تجربی بوده است. به همین منظور، از جامعهی آماری دانش آموزان، 120 دانش آموز سال اول آموزش متوسطه در دو گروه آزمایش و کنترل شرکت کردند. برنامهی درسی گروه آزمایش شامل آموزش 6 هفتهای و هر هفته 4 ساعت روشهای فراشناختی بود. پیش از شروع این دوره، پیش آزمونی برای کل دانش آموزان (120) اجرا شد. ابزار گرد آوری دادهها آزمون محقق ساخته عملکرد ریاضی بود که روایی محتوایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. دادههای بدست آمده با استفاده از آزمون t-test مورد تحلیل قرار گرفت و مشخص گردید که بین دو گروه کنترل و آزمایش تفاوتی معنادار وجود دارد. به این معنی که میانگین نمرههای گروهی که در دورهی فراشناخت شرکت کرده بودند، به گونهای معنادار بیشتر از میانگین گروه کنترل بود. روی هم رفته، این مطالعه نشان داد که آموزش فراشناخت و رویکردهای آن بر توانمندی حل مسئلهی دانش آموزان و ترغیب آنها به یادگیری ریاضی تاثیری مثبت دارد.
المصادر:
Ababaf, Z.(2007) Comparing the cognition strategies and metacognition
strategies used by middle school students, educational innovation Quarterly
,Vol 7.
Aghazadeh, M.(2009 )New Teaching Methods guidelines, Fifth Edition,
Tehran, Aizh.
Aghazadeh, M. & Ahadian, M. (1998)Theoretical fundamentals and
pedagogical applications of meta-cognition theory, Kermanshah, Peyvand.
Biehler, R.& Snowman, J. (1993). Psychology applied to teaching
,Houghton Mifflin.
Brown, A.L.( 1982)," Learning and Development: the problem of
compatibility , Access and Induction" , Human Development 25.
Beckman, P. (2002). Strategy instruction. Eric Digest.
Driscoll, M.(1983), Research within Reach (Secondary school a
Mathematics), National council of thatcher's of Mathematics.
Flavell, J. (1987),"Metacognition and cognitive monitoring" : A New area
of psychological inquiry American psychologist.
Fulda change, M .(2004) a study of the effect of metacognition education
on academic achievement, educational innovation Quarterly, Vol 4.
Gooya, Z.(1992), influences of metacognition- based teaching and teaching
via problem solving on student's Beliefs About Mathematics and National
council of Teachers of Mathematics.
Kappa, E, and Merach, Z.R.(1996) "Measurement of cognitive processing
in young children", Review of Educational research.
Kolb,AliceY& Kolb,David A.(2009). Meta-cognitive aspects of
experiential learning. Simulation & gaming,Vol 40,No 3
Lester, f ok.(1987),Reflection About Mathematical problem solving
Research, In Randall I . ch Edward A.SEd.J.(1988), The teaching and
Assessing Mathematical problem – Solving, Lawrence Erlbaum Associates
,mathematical problem . solving, unpublished Doctoral Dissertation, UBC.
Rahimpour, Sh. (2001) An examination of the Role, Teaching of
Metacognitive Components Play in Solving the Mathematical Problems. M.A
thesis. Shiraz University, Faculty of training Science.
Saif, A.A.(1997) Learning and Studying Methods, Tehran, Doran
Publications.
Salehi,M & Enayati.T.(2009)the relationship between the main factors of
studying strategies and academic achievement of students in Mazandran IAU,
A new approach in educational management Quarterly.IAU of Marvdasht. Vol
1.
Schoenfeld , A.H.(1985) Mathematical problem- Solving , Academic press.
Shoenfeld , A.H. (1987),Teaching mathematical thinking and problem so
leaving. Journal for research in math in artist -Education" Vol. 13, no.1
Schoenfeld , A.H.(1992) Measure of problem – solving performance and of
problem – solving instruction, "Journal for research in math in artist -
Education" Vol. 13, no.1.