تاثیر آموزش فراشناخت در حل مسایل ریاضی دانش آموزان
الموضوعات :
حسین زارع
1
,
ناصر محمدی احمدآبادی
2
1 - دانشیار دانشگاه پیام نور
2 - عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور و دانشجوی دکترای آموزش از راه دور
الکلمات المفتاحية: حل مسئله, آموزش, فراشناخت, ریاضی,
ملخص المقالة :
مطالعهی تاثیر فراشناخت و رویکردهای آن نسبت به توانمندیهای حل مسئلهی ریاضی در دانش آموزان مقطع اول متوسطه در یزد هدف اصلی این پژوهش است. روش انجام پژوهش شبه تجربی بوده است. به همین منظور، از جامعهی آماری دانش آموزان، 120 دانش آموز سال اول آموزش متوسطه در دو گروه آزمایش و کنترل شرکت کردند. برنامهی درسی گروه آزمایش شامل آموزش 6 هفتهای و هر هفته 4 ساعت روشهای فراشناختی بود. پیش از شروع این دوره، پیش آزمونی برای کل دانش آموزان (120) اجرا شد. ابزار گرد آوری دادهها آزمون محقق ساخته عملکرد ریاضی بود که روایی محتوایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. دادههای بدست آمده با استفاده از آزمون t-test مورد تحلیل قرار گرفت و مشخص گردید که بین دو گروه کنترل و آزمایش تفاوتی معنادار وجود دارد. به این معنی که میانگین نمرههای گروهی که در دورهی فراشناخت شرکت کرده بودند، به گونهای معنادار بیشتر از میانگین گروه کنترل بود. روی هم رفته، این مطالعه نشان داد که آموزش فراشناخت و رویکردهای آن بر توانمندی حل مسئلهی دانش آموزان و ترغیب آنها به یادگیری ریاضی تاثیری مثبت دارد.