ارتباط بین سازمان یادگیرنده با هوش سازمانی در آموزش و پرورش
الموضوعات :
مسلم صالحی
1
,
عباس قلتاش
2
,
علی جباری ظهیرآبادی
3
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، مرودشت، ایران.
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، مرودشت، ایران.
3 - - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی و عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد
مرودشت.
الکلمات المفتاحية: سازمان یادگیرنده, هوش سازمانی, آموزش و پرورش, ارتباط,
ملخص المقالة :
هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه سازمان یادگیرنده و هوش سازمانی در آموزش و پرورش و مدارس شهرستان رفسنجان بود. در این پژوهش از روش توصیفی و از نوع همبستگی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کارکنان آموزش و پرورش و معلمان مدارس شهرستان 89 بود که از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای - رفسنجان 2494 نفر در سال تحصیلی 90 متناسب با حجم 333 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه سازمان یادگیرنده و پرسشنامه هوش سازمانی استفاده شد. در تجزیه و تحلیل داد هها در سطح آمار توصیفی از میانگین، انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی آزمو ن همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام، تی تست تک گروهی و ماتریس همبستگی استفاده گردید. نتایج پژوهش 0/ نشان داد، ضریب همبستگی بین سازمان یادگیرنده و هوش سازمانی در جامعه مورد مطالعه 72 0 میباشد و رابطه مثبت و معناداری بین سازمان یادگیرنده و هوش / در سطح معناداری 0001 سازمانی در این جامعه وجود دارد.