ملخص المقالة :
پژوهش با هدف کلی ارزشیابی برنامه ی درسی اجرا شده ی درس مطالعات اجتماعی آموزش متوسطه شاخه ی نظری با تاکید بر مدل روبیتایل انجام شده است. این پژوهش به روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام گرفت و جامعه ی آماری آن دربرگیرنده ی تمامی دبیران مرد و زن درس مطالعات اجتماعی آموزش متوسطه شاخه ی نظری در استان گیلان به تعداد 272 نفر بود. حجم نمونه ی پژوهش 165 نفر بوده که به روش تصادفی خوشه ای گزینش شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته ی 29 گویه ای بوده است . در زمینه ی روایی پرسشنامه، تأکید پژوهشگران بیش تر بر روایی محتوایی بوده که قضاوت و تأیید متخصصین و همچنین مشورت با جمعی از دبیران این امر را ممکن نمود. پایایی پرسشنامه براساس آزمون آلفای کرونباخ 82/0 محاسبه گردید. جهت تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی که دربرگیرنده ی فراوانی، درصد و میانگین بود و همچنین از روش آمار استنباطی آزمون خی دو استفاده شد. نتایج این پژوهش بیانگر آن بود که برنامه ی درسی اجرا شده ی درس مطالعات اجتماعی آموزش متوسطه شاخه ی نظری؛ 1- با هدف های نظام آموزشی متناسب است. 2- شرایط و امکانات متناسب را به میزان کمی در اختیار دانش آموزان گذارده است. 3- به میزان کمی به تفاوت های فردی دانش آموزان توجه دارد. 4- به موفقیت تحصیلی دانش آموزان توجه دارد. 5- به میزان کمی اثربخشی لازم را داشته و نیازمند فعالیت های جبرانی است.
المصادر:
مینی، علی اکبر . (1375). ارزشیابی کتاب جامعه شناسی 2 سال سوم دبیرستان رشـته علـوم انـسانی
نظام جدید آموزش متوسطه براساس نظرات دبیران و دانش آموزان سال سوم متوسـطه شـهر تهـران . پایـان
نامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده، دانشگاه تربیت معلم تهران.
توما، ژان (. 1369). مسایل جهانی آموزش و پرورش ( ترجمـه احمـد آقـازاده ). تهـران : مرکـز نـشر
دانشگاهی.
حسن زاده، رمضان (. 1382). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: ساوالان .
ذکایی، محمد سعید (. 1381 .) آموزش شهروندی. فصلنامه آموزش علوم اجتماعی، شماره . 1 تهران :
دفتر انتشارات کمک آموزشی.
سیلور، جان گالن . ویلیام ام، الکساندر و آرتور جی، لـوئیس (. 1378). برنامـه ریـزی درسـی بـرای
تدریس و یادگیری بهتر( ترجمه غلامرضا خوی نژاد). مشهد: آستان قدس رضوی.
صادقی جولا، رضا . (1374). بررسی نظرات دبیران و دانش آموزان نسبت به محتوای کتاب دانـش
اجتماعی سال اول نظام جدید آموزش متوسطه در شهرستان دزفول . پایان نامه کارشناسی ارشـد،چاپ
نشده . دانشگاه تربیت معلم تهران .
طالب زاده نوبریان محسن و کورش فتحی واجارگاه (. 1382). مباحث تخصصی برنامه ریزی درسی.
تهران : آییژ.
فتحی واجارگاه، کورش (. 1381). اصول برنامه ریزی درسی. تهران: ایران زمین.
قمری، علاءالدین . (1374). تحلیل محتوای کتاب دانش اجتماعی نظام جدید از دید دبیران . پایان
نامه کارشناسی ارشد،چاپ نشده ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
قورچیان، نادر قلی و فروغ تن ساز (. 1374). سیمای روند تحولات برنامـه درسـی بـه عنـوان یـک
رشته تخصصی. تهران: انتشارات مؤسسه پژوهش در برنامه ریزی آموزش عالی.
کیامنش، علیرضا .(1373 ). ارزشیابی جامع از نظام جدید آموزش متوسـطه شـاخه نظـری . تهـران :
وزارت آموزش و پرورش, معاونت آموزش متوسطه .
کیامنش ، علیرضا (. 1375 .) روشهای ارزشیابی آموزشی. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
گویا، زهرا (. 1374). معرفی یک مدل سه بعدی جهت بررسی برنامه درسی . فـصلنامه پـژوهش در
مسایل تعلیم و تربیت شماره . 2
مهجور، سیامک رضا (. 1376). ارزشیابی آموزشی. شیراز: ساسان.
نارمنجی، صدیق ه. (1380). ارزشیابی محتوای کتاب مطالعات اجتماعی سال اول دبیرسـتان نظـام
جدید آموزش متوسـطه از دیـدگاه دانـش آمـوزان و نظـرات دبیـران شهرسـتان بیرجنـد . پایـان نامـه
کارشناسی ارشد،چاپ نشده، دانشگاه تربیت معلم تهران .
وزارت آموزش و پرورش (. 1380 .) آشنایی با دوره سه ساله مت وسطه روزانه به شیوه سالی واحدی .
تهران: دفتر آموزشهای نظری و پیش دانشگاهی .
Cotton, K. (1998), Education for citizenship. Phi Delta kappan.
Bloomington. Vol.77, Iss. 1
Lynch, D. c. et al. (2003). Descriptive Meta-Evaluation: case study of an
Interdisciplinary curriculum. Evaluation & the Health professions, Vol. 26,
Iss. 4
Robitaille, D. & Dirks, M. (1982), Models for the mathematics
curriculum. For the Learning of Mathematics, 2(3), 3-21.
Robitaille, D. F; Schmidt, W. H; Raizen, S. A; McKnight, C. C; Britton,
E. D. & Nicol, C. (1993), Curriculum frameworks for mathematics and
science (Vol. TIMSS Monograph No.1), retrieved 2006, from
http://www.iseiivei.net/eng/timsseng/t99.htm.
Robitaille, D. F. & Taylor, A. R. (2000), TIMSS-Canada Report, Vol. 5:
New findings for a new century. Vancouver: Department of Curriculum
Studies, University of British Columbia.