ملخص المقالة :
هدف اصلی این مقاله بررسی رویکردهای تربیت معنوی با توجه به مؤلفههای برنامه درسی در کشورهای منتخب بوده است که با روش تطبیقی و با کمک الگوی بردی انجام گرفت. بدین منظور، اسناد و مدارک مرتبط با موضوع در کشورهای منتخب با استفاده از روش کتابخانه ای و با مراجعه به سایتهای اینترنتی مرتبط مانند یونسکو و پروکوئیست و سایتهای وزارت آموزش و پرورش کشورهای مورد نظر گرد آوری، توصیف، تفسیر و مقایسه شد. جامعه آماری پژوهش کلیه کشورهایی هستند که در زمینه تربیت معنوی دارای برنامههایی هستند. از میان جامعه مورد مطالعه کشورهای استرالیا، ژاپن و ترکیه با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه مورد بررسی انتخاب گردیدند سپس ویژگیهای اصلی رویکردهای تربیت معنوی در ارتباط با مؤلفههای هدف، محتوا و روشهای تدریس در کشورهای منتخب مطالعه و بررسی گردید. نتایج بدست آمده حاکی از وجود شباهتها و تفاوتهای شایان توجهی بین اهداف، محتوا و روشهای تدریس در کشورهای مورد مطالعه بود. شباهتها بیشتر در اهداف و گه گاه در محتوا، اما تفاوتها بیشتر در روشهای تدریس وجود دارند.
المصادر:
Aghazadeh.A. (2003). Education in Japan and England. journal of research in
educational problems.5-80-85
AMOS.J. ( 1992). Comenius' School of Infancy: An Essay on the Education of
Youth during the First Six Years. www.next.go.jp/English
Baghgoli.H and et al.(2010). Criticism on the religious education methods.
Mashhad: Publications of AStan ghods razavi
Best,R. (1996).Education, Spirituality and the Whole Child. London:
Cassell.BHA (1999). British Humanist Association Website,
http://www.humanism.org.uk/ (accessed December 1999).
Bigger, S.(2008).secular spiritual education .journal of educational futures.1-
60-69
Carr, D, Haldane. J.(2003).spirituality, philosophy and education .published
by Rutledge fulmer.
Carr. D. (2005).moral and spiritual development. Journal of moral
education.2-207-210
De Souza, M. Durka, G, Engebretson, K. Jackson, R.(2004). International
Handbook of the Religious, Moral and Spiritual Dimensions
.http://books.google.com/books?idspiritual+dimensions&source
Emmons, R.A., & Crumpler, C.A. (1999). Religion and spirituality? The
roles of sanctification and the concept of God. International Journal for the
Psychology of Religion, 9, 17-24.
Gospel. J. (2005). The Spiritual Life.
http://ssnet.org/qrtrly/eng/05c/index.html
Graham, J.(2011).daring to engage :religious and spiritual formation of lay
catholic education in Australia. international Journal of studies in catholic
education.1-25-39.
Howard, S.(2002).A spiritual perspective on learning in the work place.
Journal of managerial psychology.17.3-15
Heim Brock, H. (2004). Beyond Secularization: Experiences of the
Sacred in education Journal of moral education.5.162-171
Hull, J., (1997) Theological Conversations with Young Children. British
Journal of Religious education 20.7-13
Hyde.(2008).the identification of four rustics characters of children's
spirituality in Australian primary Schools. journal of children spirituality.2-111-
127
Inada,G.(2001).educational reform program in japan.journal of theory and
research in social education.4.152-168
Khalegh khah. M and Masodi .J.(2010). religious education Approach
according to the two central elements of reason-based and faith- based . Journal
of Educational and Psychology Studies. 11-121-144
Loehr,J.(2003).The power of full engagement. New York. free press.3-34- 44
Masako,S.(2004).religious education reform under the us military
occupation. journal of comparative and international education.4.425-442
Miller.G.P.(2010). Education and the Soul: Toward a spiritual curriculum.
Translated by Nader Quli Ghoorchian. Tehran: Publications of thinking
metacognition
Monbusho, G.(1999).reports on educational reform.www. next.go. jp/
English/1999
Neher.A. (2008).Maslow's theory of motivation: A critique. Journal of
humanistic psychology.31-89-112
Nomura, Y. (2000).Desert Wisdom Sayings from the Desert Fathers.
www.next.go.jp/English
Oser, F. (2001) .Can a Curriculum of Moral Education be Postmodern”?
Journal of Educational philosophy and Theory. 31- 2-18
Sanders. C. (1992). Challenges for spiritual Education. http://www.
meb.gov.tr
Shabani, H. (2009). Methods and teaching techniques. Tehran: Publications
of SAMT
Shabani, Z. (2001). Comparative study of primary school religious and ethical
curriculum in Iran and several countries. Journal of Education. 83-165-119
Saunders, SM. (2007).introduction to the special issue on spirituality and
psychotherapy. Journal of clin psychol.63-90-97
Tacsy, D. (2000).re enchantment :the new Australian spirituality. Journal of
children spirituality.3-117-1127
Tichler.L. (2002).linking emotional intelligence, spirituality and workplace
performance. Journal of managerial psychology.3.203-218
Trousdale,A.M.(2004).black and white fire: the inter play of stories
imagination and children's spirituality. International journal of children's
spirituality.2-177-188 Wright, A. (1998). Spiritual Pedagogy, A Survey,
Critique and Reconstruction of Contemporary Spiritual Education in England
and Wales, (Abingdon, Calhan College Institute) .
Wright, A. (1996).The child in relationship: Towards a communal model of
spirituality in education.london: cassel, pp.139-149
Wright, A. (2000).Spirituality and Education. Simultaneously published in
the USA and Canada by Routledge Falmer 29 West 35th Street, New York, NY
10001
Zohar, D. & MARSHALL, I. (2000) .SQ: Spiritual Intelligence approaches
.journal of children spirituality.5-101-127