بررسی موانع تولید علم از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
الموضوعات :عباسعلی نوروزی 1 , محمود ابوالقاسمی 2 , محمد قهرمانی 3
1 - دانشجوی دکتری توسعه آموزش عالی، دانشگاه مازندران
2 - استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
3 - دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
الکلمات المفتاحية: اعضای هیئت علمی, تولید علم, موانع, دانشگاه شهید بهشتی,
ملخص المقالة :
هدف از این تحقیق بررسی موانع تولید علم از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در سال تحصیلی90-1389 بود. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و جامعۀ آماری 546 نفر شامل کلیۀ اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی بود که براساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 226 نفر به عنوان نمونۀ آماری به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامۀ محقق ساخته حاوی 29 سؤال در چهار مؤلفه (مانع) با پایایی93/0 بر مبنای مقیاس 5 سطحی لیکرت بود. نتایج آزمون t تکگروهی و آزمون فریدمن نشان داد که از دیدگاه اعضای هیئت علمی موانع فرهنگی- اجتماعی، موانع ارتباطی، موانع آموزشی و موانع فردی در حد بالا بر تولید علم تأثیرگذار و به ترتیب از درجۀ اهمیت بیشتری نسبت به یکدیگر برخوردار هستند. که در این بین عواملی نظیر شعارزدگی در جذب و نگهداری نخبگان؛ فقدان ارتباط منسجم و سازمان یافته بین دانشگاهها و مراکز پژوهشی؛ آموزش مبتنی بر انتقال دانش به جای ترویج خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی؛ غلبۀ دید کمیتگرایی و عدم توجه کافی به کیفیت فعالیتهای پژوهشی نزد محققان به ترتیب در صدر گویههای مربوط به موانع مذکور قرار گرفتند.