رابطه صفات برتر خـودتوسعـهای، دانش و اطلاعات بنیـادی مدیـران و عملکـرد آنان (مطالعه موردی: مدیران مدارس شهر ری)
الموضوعات :جواد پورکریمی 1 , ابراهیم مـزاری 2 , کبری خباره 3 , سمانه فرزانه 4
1 - استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران
2 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه تهران، تهران
3 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه تهران، تهران
4 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه تهران، تهران
الکلمات المفتاحية: عملکرد, مدیران, خودتوسعهای, صفات برتر, دانش و اطلاعات بنیادی,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف بررسی رابطه صفات برتر خودتوسعهای، دانش و اطلاعات بنیادی و عملکرد مدیران مدارس شهرری و بر اساس مدل خودتوسعهای مدیران موفق پیدلر و همکاران انجام شدهاست. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران حجم نمونه180 نفر از مدیران مدارس شهرری تعیین و روش نمونهگیری طبقهای با اختصاص متناسب جهت انتخاب نمونه استفادهشد. از پرسشنامه صفات برتر خودتوسعهای و دانش و اطلاعات بنیادی با پایایی(86/0=α)، پرسشنامه عملکرد شاخصمحور با پایایی(86/0=α) و پرسشنامه عملکرد ادبیاتمحور با پایایی(91/0=α) استفادهشد. بررسی میانگین متغیرها در طیف استاندارد ارزیابی نشانداد، صفات برتر خودتوسعهای نسبتاًمطلوب و دانش و اطلاعات بنیادی مدیران و عملکرد شاخصمحور و ادبیاتمحور آنها مطلوب میباشد. تحلیل همبستگی نیز نشانداد، میان صفات برتر خودتوسعهای و دانش و اطلاعات بنیادی و عملکرد ادبیاتمحور و شاخصمحور مدیران مدارس شهرری همبستگی مثبت و معنیداری سطح آلفای 01/0 وجود دارد. با توجه به نتایج رگرسیون گامبهگام، به ترتیب اولویت، اشراف داشتن بر واقعیات اساسی سازمان و خلاقیت با عملکرد شاخصمحور و خلاقیت، اشراف داشتن بر واقعیات اساسی سازمان و دانش و اطلاعات مرتبط با مدیریت با عملکرد ادبیاتمحور مدیران مدارس شهرری همبستگی چندگانه معنیداری داشتهاست.
Abili, Kh., Movaffaghi, H.(2010). Human Resource Management (with an emphasis on new approaches). Tehran: Industrial Management (in Persian)
AlagheBand, A. (2011). General Management. Tehran: Publishing Ravan(in Persian)
Boyce L.A, Zaccaro, S. J., Wisecarver, M.Z. (2010) Propensity for self-development of leadership attributes: Understanding, predicting, and supporting performance of leader self-development. The Leadership Quarterly,1(21),159–178
Charan, R., Drotter, S., & Noel, J. (2001). The leadership pipeline: How to build the leadership powered company. San Francisco: Jossey-Bass.
Confessore, S. J., & Kops, W. J. (1998). Self-directed learning and the learning organizations: Examining the connection between the individual and the learning environment. Human Resource Development Quarterly, 2(9), 365-375.
Connolly, J.A., & Viswesvaran, C. (2002). Assessing the construct validity of a measure of learning agility. Presented at the Seventeenth Annual Conference of the Society for Industrial and Organizational Psychology, Toronto.
Shelton, E.(2012). Transformational Leadership: Trust, Motivation and Engagement. Trafford Publishing, available inhttp://www.amazon.com
Enrue, M. P. M. (1989).self-development as a career management. journal of vocational Behavior.34,68-57
Dai, G., & De Meuse, K. P. (2007). The 2006 international voices norms: North America, Europe, Asia, and New Zealand/Australia. Minneapolis: Lominger International.
Goldsmith, M. (2007). What got you here won’t get you there: How successful people become even more successful. New York: Hyperion.
Herman, Jerry J., Herman, J. L. (1994). Making Change Happen: practical planning for school leader. Translated by A. Alagheband, 2005, Tehran: Publication Arasbaran(in Persian)
Lombardo, M. M., & Eichinger, R. W. (2000). High potentials as high learners. Human Resource Management, 39(4), 321-329.
Maurer, T. J., & Tarulli, B. A. (1994). Investigation of perceived environment, perceived outcome, and person variables in relationship to voluntary development activity by employees. Journal of Applied Psychology,4(79), 3-14
Mazari, E. (2013). Review of self-development qualities and performance management and provide solutions to improve school administrators. MS Thesis, Tehran University, Faculty of Psychology and Educational Sciences (in persion)
Mazari, E. (2014). Design individual development plan as strategic tool for human resource development. 1th International conference on accounting, management, economic and Social science, Iran, Gilan(in persion)
Mazari, E., and, Khabare, K.(2014). Analysis Self-Development needs of School Principals and offering suggesstion for improvement. 1th International conference on accounting, management, economic and Social science, Iran, Gilan (in persion)
McCall, M. W., Jr. (1998). High flyers: Developing the next generation of leaders. Boston: Harvard Business School Press
McCall, M. W., Jr., & Hollenbeck, G. P. (2008). Developing the expert leader. People & Strategy, 31(1), 20-29.
McCollum, M. (1999),"Leadership development and self-development: an empirical study", Career Development International, 4
(3), 149 – 154
Mestry, R. & Grobler, B. R. (2004). “The Training and Development of Principals to Manage Schools Effectively Using the Competence Approach”, ISEA, 3 (32), 2 –19
Ministry of Basic Education, Sport and Culture. (2001). Education for All National Plan for Action 2001 – 2015. Windhoek: Mbesc.
Mushaandja, J.(2013). In-Service Professional Development Approaches for Principals in Namibia. International Journal of Social Science Tomorrow. 2 (2),1-9
Mirkamali, S.M. (2007). Behavior and relationships in the organization and management. Tehran: Publication Yastoroon(in Persian)
Orvis, k., Leffler, G. P. (2011). Individual and contextual factors: An interactionist approach to understand employee self-development. Personality and Individual Differences, 3(51),172–177
Peadler, M., burgoyne, j. and boydel, t. (2001).a manager gauide,s to sel-development. forth edition london. Mc grawhill.
Reichard, R. J., Johnson, S. K. (2011). Leader self-development as organizational strategy. The Leadership Quarterly, 22(2011) 33–42
Roberts, M. k, Halpin, S., and Brunner, J. M. (2012). Leader Identity, Individual Differences, and Leader Self-development. United States Army Research Institute for the Behavioral and Social Sciences,1(1),1-34
Shirazi, A. (2005). Introduction to education Management. Mashhad: Publishing Ayin Tarbyat (in Persian)
U.S. Department of the Army, U.S. Army Combined Arms Center (2008). Training for full spectrum operations (FM 7-0). Retrieved from http://usacac.army.mil/CAC2/digitalpublications.asp
Van Velsor, E., & McCauley, C. D. (2004). Our view of leadership development. In E. Van Velsor & C. McCauley (Eds.), The Center for Creative Leadership handbook of leadership development, Volume 1. San Francisco, CA: Jossey-Bass.