رابطه مهارتهای ارتباطی با راهبردهای مدیریت حل تعارض مدیران دوره متوسطه
الموضوعات :فرزانه واصفیان 1 , محسن خسروی 2
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردستان، گروه علوم تربیتی، اردستان، ایران
2 - کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی
الکلمات المفتاحية: مهارتهای ارتباطی, راهبردهای مدیریت حل تعارض, آموزش و پرورش,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف بررسی ارتباط مهارتهای ارتباطی با راهبرد مدیریت حل تعارض در مدیران دوره متوسطه، از دیدگاه دبیران آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری انجام گرفته است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده و نمونه مورد بررسی شامل 340 نفر از دبیران استان منتخب است که با استفاده از جدول مورگان به روش تصادفی طبقهای- نسبی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامههای مهارتهای ارتباطی بارتون جی ای و راهبرد مدیریت حل تعارض رابینز که ضریب پایایی آنها به وسیله آزمون کرانباخ به ترتیب 81% و92.8 % بدست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از اثر لامبدای ویکنز، رگرسیون چند متغیره، تحلیل واریانس چند متغیره، و آزمون تعقیبی lsd استفاده شد. نتایج نشان داد بین مهارتهای ارتباطی با راهبردهای مدیریت حل تعارض در سطح 05/0 p≤ارتباط معنادار وجود دارد. همچنین بین سابقه با انتخاب راهبردهای مدیریت حل تعارض تفاوت معنادار مشاهده شد.