تجارب زیسته متخصصان علوم تربیتی از برنامه درسی تربیت شهروندی فعال برای دوره راهنمایی تحصیلی
الموضوعات :عباس قلتاش 1 , مسلم صالحی 2 , اطهر مرادی 3
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت،گروه علوم تربیتی
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت،گروه علوم تربیتی
3 - کارشناس ارشد مدیریت درسی
الکلمات المفتاحية: تربیت شهروندی, برنامهی درسی, شهروند فعال, دورهی راهنمایی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف سنجش تجارب زیست شده متخصصان علوم تربیتی از برنامه درسی تربیت شهروند فعال برای دورهی تحصیلی راهنمایی در کشور ایران انجام گرفته است. این پژوهش یک پژوهش کیفی از نوع تجربه زیست شده یا همان پدیدار شناختی بوده است. شرکتکنندگان در این پژوهش شامل متخصصان علوم تربیتی کشور بوده که مطالعاتی در حوزهی تربیت شهروندی داشتهاند. روش نمونه گیری با استفاده از تکنیک گلوله برفی انجام گرفته که در مصاحبه ای با 6 نفر متخصص آغاز شده و تا زمان اشباع اطلاعات ادامه پیدا کرد. جمعآوری اطلاعات، بهوسیلهی مصاحبهی نیمه ساختار یافته توسط دستگاه ضبط صدا انجام شده و دادهها با رویکرد توصیفی- تفسیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. از مهمترین یافتههای این پژوهش، تدوین چهارچوب برنامهی درسی شهروندی فعال با استفاده از مدل کلایزی میباشد که حداقل 4 عنصر اهداف، محتوا، روش تدریس و شیوههای ارزشیابی برنامه درسی تربیت شهروندی فعال برای دوره تحصیلی راهنمایی را پوشش میدهد. در عنصر اهداف، رئوس هدفهای تربیت شهروندی فعال در سه حیطهی شناختی، عاطفی و روان حرکتی مطرح شده است. همچنین در عنصر محتوا نیز تاکید صاحبنظران بر لحاظ کردن موضوعات و مصادیقی بوده که به کسب دانش، نگرش و توانش در حوزهی شهروندی فعال منجر شود و در عنصر روشهای تدریس نیز بر روشهای فعال و مشارکتی تاکید شده است. در رابطه با عنصر ارزشیابی نیز بر تلفیقی از شیوه-های ارزشیابی کیفی و کمی، بر خود ارزشیابی و ارزشیابی مستمر بهعنوان شیوههای ارزشیابی مطلوب برای تربیت شهروندی فعال تاکید شده است