فرهنگ و جوسازمانی نوآورانه مدرسه؛ یک پژوهش کیفی
الموضوعات :رضا حیدری فرد 1 , حسن رضا زین آبادی 2 , محمد رضا بهرنگی 3 , بیژن عبدالهی 4
1 - فرهنگ و جو سازمانی نوآورانه، رویکرد کیفی، پدیدارنگاری
2 - دانشیار مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت،دانشگاه خوارزمی تهران، ایران.
3 - استاد مدیریت آموزشی،دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی،تهران، ایران.
4 - دانشیار مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت،دانشگاه خوارزمی تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: فرهنگ و جو سازمانی نوآورانه, رویکرد کیفی, پدیدارنگاری,
ملخص المقالة :
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و تعیین پدیدههای فرهنگ و جو سازمانی نوآورانه در مدارس متوسطه بمنظور ایجاد یک چهارچوب مفهومی مناسب و توسعه مبانی نظری آن میباشد. این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از راهبرد پدیدارنگاری انجام یافت. جامعه پژوهشی شامل اساتید و صاحبنظران، مدیران شاخص و معلمان نمونه مدارس متوسطه شهر تهران بودند که از میان آن ها 37 نفر به عنوان اطلاعرسان از راه نمونهگیری نظری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته و عمیق گردآوری شدند. روش تحلیل دادهها، تحلیل محتوای استقرایی با استفاده از کدگذاری در سه سطح باز، محوری و گزینشی بود. نتایج و یافتههای مربوط نشان دادند که مقولهها یا ابعاد اساسی فرهنگ و جو سازمانی نوآورانه شامل: 1) فرهنگ پژوهش محوری؛ 2)فرهنگ حامی نوآوری؛3)جو گشودگی و اعتماد متقابل؛4)جو خلاق و حامی نوآوری؛ 5)فرهنگ نقد و نقدپذیری میباشد. نتایج یافتهها بیانگر آنند که با فراهم ساختن بستر لازم برای شکل گیری فرهنگ و جو نوآورانه بر اساس نشانگرهای شناسایی شده در مدارس می توان مدارس را به سمت نوآور شدن هدایت کرد.
- Bazargan, A. (1997).An Introduction to Qualitative & Mixed Methods Research. Tehran: Didar Publication.[Persian]
- Chang, C.P., Wanchuang, H. Bennington, L. (2011). Organizational Climat for in no Vation and creative teaching in urbanand rural Schools.QualQunant, Vol, 45, 935-951.
- Christian. C. F. (1972). Organizational climate of elementary schools and the Introduction and utilization of innovative educational practices.Unpublished doctoral dissertation.University of Nebraska.
- Creswell, J. W . & Plano Clark, V.L. (2007). Designing and conducting mixed methods research. Translated by AlirezaKiamanesh&JavidSaraei (2010). Tehran: Aeizh Publication. [Persian]
- DanaeiFard, H., Alvani. M., & Azar, A. (2007).Qualitative research methodology in management: Comprehensive approach. Tehran: Safar Publication. [Persian]
- Dean, D.S. (2011). Collegial leadership, teacher professionalism, faculty trust: predicting teacher academic optimism in elementary school. Unpublished doctoral dissertation.University of Alabama.
- Education Ministry. (2010). Document of strategic change in formal education system of Iran till 2023.
- Gholami, Kh. Asady, M. (2014). The Professors professional experience in relation to effective teaching phenomen in higher education.Journal of theory & practice in curriculum.Vol.1(2):5-26.
- Hassani, M. (2006). Innovation dissemination in Education: Presenting a model.. . Educational Innovation Journal, 5(15), pp.151-176[Persian]
-Homan, H. (2010). Handbook of qualitative research. Tehran: SAMT Pub.[Persian]
- Hoy, W.K. & Sweetland, S.R. (2001). Desining better schools: The meaning and measure of enabling school structures. Educational Administration Quarterly, 37(3),296-321.
- Kardan, A.M. (2002). Innovation in education, resources and conditions. Educational Innovation Journal, 1(1), pp. 11-20. [Persian]
- Khalid Hamza, M. (1996).Exploration in teaching strateges that foster creative thinking and problem solving in a community college.Unpublished doctoral dissertation.The University of Texas A & M.
- Manteqe, M. (2005).An investigation into educational innovation in iranschools,Educational Innovation Journal,4(12),pp.35-57.[Persian].
- Marton, F. (1981).Phenomenography-describing conceptions of the world arounds. Instructional science, 10(2),177-200.
- Rashid. Kh. Mahmood Hussain. M. & Nadeem. (2012). A leadership and inn ovation in a school culture: How can a leader bring a built innovation in the school culture? Journal of Elementary Education 21(1), 67-75. .
- Ray, J.M. (2010). An investigation of the relationships a mong leadership effectiveness,types of organizational culture, & programmatic focus in tennessee alternative schools. Unpublished doctoral dissertation.The University of Memphis.
- Safi, A. (2003). Innovation in Iranian education and future vision. Educational Innovation Journal, 2(3), pp. 109-125. [Persian]
- Sullivan, L.J. (2003).The influence of school culture, school goals, & teacher collaboration on teachers attitudes to ward their professional development plans. Unpublished doctoral dissertation. University of George Mason
- Toorani, H. & Aqaei, A. (2012).Educational innovation in Iran and other countries. Tehran: Madrese Publication.[Persian]
- Toorani, H.; Aqaei, A. & Manteqi, M. (2012).World experience in educational innovations in terms of innovation generation, acceptance and impelementation in Iranian education. Educational Innovation Journal, 11(43), pp. 7-41.[Persian]
- Velasco, I. (2011).The impact of principal leadership behaviors on school climate. Unpublished doctoral dissertation. University of Houston state.
- Wong-Kam, J.W.N.(2012).Creating a climate for innovation: reframing structure, culture,& leadership practices. Unpublished doctoral dissertation.University of California.